PARTNERZY PORTALU

Mikosz: PLL LOT poprawia wyniki

Mikosz: PLL LOT poprawia wyniki
Adobe Stock

PLL LOT planują zakończyć ten rok stratą w wysokości ok. 20 mln zł - poinformował w środę prezes LOT-u Sebastian Mikosz. W planie restrukturyzacji przesłanym Komisji Europejskiej spółka zakładała 142 mln zł strat. Po 11 miesiącach wynik poprawił się o 111 mln zł.

"Według aktualnej prognozy planujemy zakończyć ten rok z niewielką stratą na działalności podstawowej (przewozu pasażerów - PAP) na poziomie około 20 milionów złotych. To o 122 mln zł lepszy wynik niż zakładał plan restrukturyzacji, który przewidywał 142 mln zł straty na koniec 2013 roku" - powiedział w środę Mikosz.

Wyjaśnił, że od stycznia do listopada LOT poprawił swój wynik o 111 mln zł wobec kwoty zapisanej w planie restrukturyzacji. "Szczególnie dobry był trzeci kwartał, w którym LOT wypracował zysk na działalności podstawowej na poziomie 100,5 mln zł wobec 20 mln zł w 2012 r. Daje to wzrost o 402 proc." - dodał.

Mikosz wskazał, że podpisane w poniedziałek porozumienie z Boeingiem, "regulujące spór dotyczący okresu, kiedy dreamlinery LOT-u nie wykonywały rejsów ma niewielki wpływ na dane za rok 2013". "W większości wpływ tej umowy na wynik będzie widoczny dopiero w 2014 roku" - powiedział.

Prezes poinformował również, że PLL LOT w tym roku nie wystąpi o drugą transzę pomocy publicznej. Pierwszą transzę przewoźnik otrzymał w grudniu 2012 r.

Mikosz wyjaśnił, że ta decyzja wynika z faktu, iż podjęte przez spółkę działania poprawiły sytuację finansową przewoźnika na tyle, że jest w tej chwili lepsza o 162 mln zł, niż zapisano w planie restrukturyzacji.

"Nie rezygnujemy z drugiej transzy, ale chcemy, by była ona jak najmniejsza i udzielona jak najpóźniej" - powiedział Mikosz. Dodał, że jego celem jest, by przewoźnik sam mógł finansować swoją działalność, "a nie sięgał po pieniądze publiczne".

Prezes LOT poinformował również, ż porozumienie podpisane LOT z Boeingiem zamyka drogę prawną do ewentualnego dalszego sporu przed sądem. Podpisane w poniedziałek porozumienie dotyczy "uziemienia" dreamlinerów.

Mikosz nie ujawnił szczegółów porozumienia. Podkreślił jednak, że jest ono satysfakcjonujące dla obu stron. Zaznaczył, że porozumienie to ma niewielki wpływ na wynik finansowy spółki za 2013 r. Być może będzie on widoczny w 2014 r. - powiedział prezes. Jak mówił, porozumienie reguluje "spór dotyczący okresu, kiedy dreamlinery LOT-u nie wykonywały rejsów".

W styczniu 2013 r. wstrzymano eksploatację 50 samolotów B787, w tym dwóch należących do LOT. Był to efekt problemów z wadliwymi akumulatorami maszyn. LOT z powodu uziemienia B787 musiał tymczasowo wyleasingować do obsługi tras transatlantyckich trzy samoloty: boeing 777 i 767 oraz airbusa 330. Dreamlinery LOT ponownie wróciły do wykonywania rejsów 1 czerwca br.

Szczególnie dobry dla narodowego przewoźnika był trzeci kwartał, w którym wypracował zysk na działalności podstawowej 100,5 mln zł, wobec 20,0 mln zł w tym samym okresie ub.r. (wzrost o 402 proc.). Taka poprawa była możliwa dzięki konsekwentnej realizacji Planu Restrukturyzacji, czyli obniżeniu kosztów, przy jednoczesnym pozyskiwaniu dodatkowych przychodów, podkreśla zarząd.

Podjęte działania skutkują tym, że sytuacja gotówkowa spółki jest obecnie o 162 mln zł lepsza niż zapisano w Planie.

Warto podkreślić, że podpisane w poniedziałek porozumienie z Boeingiem regulujące spór dotyczący okresu, gdy Dreamlinery LOT-u nie wykonywały rejsów dalekodystansowych, ma niewielki wpływ na dane za rok 2013. W większości wpływ tej umowy na wynik będzie widoczny dopiero w 2014 roku.

Osiągnięcie dobrych rezultatów było możliwe dzięki oszczędnościom w zużyciu paliwa, zmniejszeniu kosztów administracyjnych oraz osobowych, poprzez restrukturyzację zatrudnienia a także zmniejszenie kosztów dystrybucji biletów. Efekty przynoszą też renegocjacje umów z dostawcami.

Z drugiej strony wygenerowane zostały dodatkowe wpływy. LOT lepiej zarządza siatką połączeń, zwiększone są możliwości transferowania dla pasażerów, poprawiła się elastyczność oferowanych taryf, wprowadzone zostały nowe.

Przewoźnik uruchomił dodatkowe usługi i poszerzył kanały dystrybucji m.in. dzięki rozwiązaniom mobilnym. Znaczące było też podpisanie umów na oferowanie czarterów do 8 kurortów na świecie samolotem B787 Dreamliner.

Są one obecnie mocnym atutem przewoźnika w stosunku do konkurencyjnych linii. Dzięki tej maszynie, aż o 82 proc. wzrosła w okresie styczeń-listopad br. (w porównaniu do 2012 r.) liczba pasażerów w klasie Biznes oraz Premium.

Satysfakcjonujący jest również wskaźnik „loadfactor” (czyli obłożenia miejsc w samolotach), który wyniósł 77 proc. Tak dobry wynik został osiągnięty mimo równoczesnego zmniejszenia liczby połączeń, zewnętrznych ograniczeń operacyjnych (uziemianie Dreamlinerów przez kilka miesięcy) oraz w czasie trudnego procesu restrukturyzacji firmy.

Dzięki obiecującym wynikom, LOT ponownie odracza wystąpienie o wypłatę zaplanowanej wcześniej drugiej transzy pomocy publicznej. Zgodnie z Planem Restrukturyzacji powinna ona zostać wypłacona w sierpniu.

Przewoźnik spodziewa się również w najbliższym czasie sygnałów oceny ze strony Komisji Europejskiej założeń Planu Restrukturyzacji. Jednym z jego filarów jest modernizacja floty przewoźnika oraz efektywne wykorzystanie samolotów, z podkreśleniem dominującej roli Dreamlinerów jako floty dalekodystansowej. Jednocześnie, restrukturyzacja spółki oparta jest na wdrażaniu szeregu inicjatyw prosprzedażowych, które mają przynieść LOT-owi oszczędności jak i dodatkowe przychody.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mikosz: PLL LOT poprawia wyniki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.121.117
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!