Z wartego prawie 164 mld zł planu inwestycyjnego GDDKiA, zrealizowano do tej pory inwestycje za 44,7 mld zł. W procesie realizacji są zadania za 60 mld zł, a reszta w trakcie przygotowania lub w przetargach. W przypadku Krajowego Programu Kolejowego, wartego 76 mld zł PKP PLK udało się ukończyć inwestycje za 17,5 mld zł, a projekty warte przeszło 50 mld zł są w trakcie realizacji. Na rynek trafią zadania jeszcze za ok. 8 mld zł. Plan - zarówno na drogach, jak i na torach - jest ambitny, biorąc pod uwagę ten stan zaawansowania prac. Jednak zarówno PKP PLK, jak i GDDKiA nie obawiają się o jego realizację.
- Zdecydowana większość inwestycji ujętych w wieloletnich planach drogowych i kolejowych została już zakończona bądź jest w trakcie realizacji.
- Cały czas jest jeszcze ambitny plan do zrealizowania, ale GDDKiA mimo pandemii wydaje tych środków na inwestycje coraz więcej - mówi Tomasz Kwieciński z GDDKiA.
- Pewnie gdybyśmy mieli możliwość prowadzenia robót niezależnie od ruchu przewozowego, moglibyśmy przerabiać w ciągu roku znacznie większe pieniądze niż do tej pory nam się udaje - zauważył Arnold Bresch z zarządu PKP PLK SA.
W przypadku realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, z perspektywą do roku 2025, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła już zadania łącznie warte 44,7 mld zł, a roboty budowalne trwają już w przypadku zadań wycenionych w sumie na 60,1 mld zł. W przygotowaniu pozostają inwestycje na łączną szacowną kwotę 38,4 mld zł, a już w trakcie przetargów są przedsięwzięcia na 20,7 mld zł. Podliczając wszystko daje to kwotę 164 mld zł.
Jeśli chodzi o stan zaawansowania Krajowego Programu Kolejowego rozpisanego do końca 2023 r., ukończyć udało się już PKP PLK inwestycje za 17,5 mld zł, natomiast zadania na 50,4 mld zł są w trakcie realizacji. Procedury przetargowe trwają w przypadku inwestycji szacowanych na 3,4 mld zł, w przygotowaniu pozostają przedsięwzięcia wyceniane na 4,2 mld zł. Całościowo mówimy o inwestycjach za 76 mld zł.
Sprawdź Pandemia wyhamuje budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego? Prezes zabiera głos.
Ambitne plany w GDDKiA. Przetargi na 18 mld zł
Prowadzący ten blok dyskusyjny dziennikarz portalu WNP.PL oraz Magazynu Gospodarczego Nowy Przemysł Tomasz Elżbieciak, zapytał uczestników debaty, czy patrząc na stan zaawansowania wspomnianych inwestycji, jest pewność, że te pieniądze uda się wydać zgodnie z założonym planem.- Cały czas jest jeszcze ambitny plan do zrealizowania, ale GDDKiA mimo pandemii wydaje tych środków na inwestycje coraz więcej. W ubiegłym roku było to prawie 15 mld zł, a w tym roku plany są na bardzo podobnym poziomie – powiedział Tomasz Kwieciński, zastępca dyrektora Oddziału ds. Inwestycji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Sporo inwestycji jest w toku i będzie się kończyć w tym roku. Mamy w 2021 r. zaplanowanych do oddania ponad 380 km dróg. To bardzo duży kawałek tego tortu pokazanego na wykresie w ramach zadań w trakcie realizacji – dodał.
Tomasz Kwieciński podkreślił, że dyrekcja regularnie ogłasza kolejne postępowania przetargowe. W tym aspekcie również plan na 2021 r. ma ambitny, bo mowa o zadaniach na prawie 18 mld zł.
- Zrobimy wszystko, żeby ten plan zrealizować. Na dzień dzisiejszy jest możliwe do osiągnięcia, aby wszystkie środki finansowe, które mamy założone, zostały wydatkowane w określonym okresie czasu – skwitował.