PARTNERZY PORTALU

Mniej inwestycji w drogi. Czas na kolej

Mniej inwestycji w drogi. Czas na kolej
Zapowiada się, że nowa perspektywa finansowa UE będzie dość szczodra dla inwestycji transportowych w Polsce. Fot. PKP PLK

Perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2021-27 musi być perspektywą kolei - mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec, i przytacza argumenty za tym przemawiające.


Tzw. III perspektywa finansowa, czyli budżet Unii Europejskiej na lata 2021-2027, będzie prawdopodobnie ostatnią, w której Polska może liczyć na duże środki. Jest to więc ostatnia szansa, żeby z ich pomocą spełnić oczekiwania społeczne, gospodarcze i osiągnąć efekt spójności z czołowymi krajami UE.

Czytaj także: Polityka spójności pomoże odbudować europejską gospodarkę po Covid-19

Zdaniem Krzysztofa Niemca, musi nastąpić aktywizacja przewozów kolejowych, by uwolnić drogi od transportu ciężkiego. W efekcie uniknie się znienawidzonych przez kierowców korków oraz konieczności remontowania ledwo co wybudowanych dróg.

- W 2019 roku po polskich drogach przewieziono 2 mld ton towarów, a na kolei 233 mln ton, ponad osiem razy mniej. W ciągu ostatnich 10 lat na drogach przybyło 600 mln ton towarów, na kolei wcale - przytacza liczby wiceprezes Track Tec.

Za transportem kolejowym przemawia też unijna strategia Zielonego Ładu. Transport odpowiada za 25 proc. emisji gazów cieplarnianych. W tej liczbie przytłaczająca większość, 72 proc., pochodzi z transportu samochodowego. Emisja kolejnictwa jest śladowa - 0,5 proc.

Ważne będzie także zbliżenie się Polski do unijnej średniej, jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z pociągów. Teraz statystyczny Polak podróżuje koleją 8 razy rocznie, Szwajcar 60 razy.

- W Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu na 2030 r. wyznaczono liczbę 12 podróży na rok. To mniej mniej niż dziś podróżują Słowacy czy Czesi. Musi nastąpić radykalny wzrost przewozów pasażerskich, takie będą unijne wymagania - ocenia Krzysztof Niemiec.

Jego zdaniem, sieć kolejowa w Polsce licząca 19-20 tys. km nie musi być powiększana. Chodzi o to, by była sprawna, o dobrych parametrach, a przewozy dobrze zorganizowane.

Zapowiada się także, że nowa perspektywa finansowa będzie dla transportu w Polsce dość szczodra. Budżet Unii na lata 2021-27 będzie większy o 140 mld euro niż poprzedni (1,1 bln euro wobec 960 mld). Do tego dojdą środki na odbudowę gospodarki UE po pandemii. W ramach Funduszu Odbudowy Polska liczby na 62,8 mld euro.

- Premier Mateusz Morawiecki stwierdził, że środki te zostaną przeznaczone głównie na drogi, koleje, oraz inne duże inwestycje, które nakręcą gospodarkę. Jeżeli do Funduszu Spójności, z którego w największym stopniu były dotychczas finansowane inwestycje transportowe, dojdą środki z innych funduszy, można spodziewać się, że w sumie będzie to więcej niż w poprzedniej perspektywie, 2014-2020 - mówi Krzysztof Niemiec.

Czytaj także: Premier: fundusz odbudowy dla Polski będzie większy, niż sugerowano

Branża już teraz apeluje o stabilność zleceń i ogłaszania przetargów. Wcześnie zdarzały się skoki zapotrzebowania na roboty i wyroby nawet o kilkadziesiąt procent, co nie było korzystne ani dla wykonawców, ani dla producentów. Żeby wydatki zbilansowały się z potencjałem firm muszą wynosić 15-17 mld zł rocznie.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mniej inwestycji w drogi. Czas na kolej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.108.61
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!