PARTNERZY PORTALU

Mniejsza dotacja unijna do szybkich pociągów PKP IC

Mniejsza dotacja unijna do szybkich pociągów PKP IC
fot. PTWP

Unia Europejska dołoży o połowę mniej pieniędzy do zakupu szybkich pociągów dla PKP Intercity, niż planowali kolejarze. Jak poinformował prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, przewoźnik brakujące środki chce pozyskać z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Przewoźnik kupił pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to ok. 400 mln euro.

Połowę pieniędzy na zakup pociągów (czyli około 200 mln euro) miała dołożyć Unia Europejska. Przewoźnik planował pozyskać połowę pieniędzy na sfinansowanie inwestycji z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, a resztę - z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Sprawa unijnego dofinansowania przeciągała się, ponieważ Bruksela miała obawy, czy współfinansowanie Pendolino z publicznych pieniędzy nie zaburzy konkurencji na polskim rynku przewozowym.

Jak poinformował w środę dziennikarzy Malinowski, przewoźnik otrzymał w tym miesiącu ostateczne stanowisko Brukseli w tej sprawie. "Poziom dofinansowania unijnego to będzie rząd 22-23 proc. wartości projektu. (...) Wcześniej miało być 50 proc." - powiedział Malinowski.

Prezes poinformował także, że szybkie pociągi będą jeździć nie tylko na trasie Gdańsk - Warszawa - Kraków - Katowice, jak planowali kolejarze, ale może też do Wrocławia i prawdopodobnie do Rzeszowa.

"Żeby poprawić rentowność tych pociągów wstępnie uzgodniono nową relację do Wrocławia, jednakże główną osią kursowania tych pociągów będzie linia E-65, czyli ciąg Gdynia - Warszawa - Kraków - Katowice. Ale Wrocław poprzez Częstochowę i Opole zyska też połączenie (z Warszawą - PAP). Szacowany czas przejazdu do Wrocławia to 3 godz. 30 minut. Pociągi te prawdopodobnie pojadą też do Rzeszowa, szacowany czas przejazdu to 3 godz. 48 minut" - wyjaśnił Malinowski.

Pytany, skąd przewoźnik chce pozyskać brakujące pieniądze, poinformował, że będzie to pożyczka z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. "Rozmowy z EBI są zaawansowane, klimat tych rozmów jest bardzo dobry, w zasadzie nie spodziewamy się tu większych trudności" - ocenił Malinowski. Dodał, że spółka na bieżąco realizuje harmonogram płatności do Alstomu.

Pierwszy pociąg dla PKP Intercity jest już prawie gotowy - w kwietniu w fabryce Alstomu w Savigliano we Włoszech, gdzie jest produkowany, mają się rozpocząć jego pierwsze testy. "Za sześć miesięcy, w sierpniu, ten pociąg pojawi się w Polsce na testy" - poinformował Malinowski.

Nowe składy mają wyjechać na polskie tory w 2014 r. Regularnie kursować mają od grudnia 2014 r., od wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.

Pendolino ma pokonywać trasę Warszawa - Gdańsk w 2 godz. 30 min., Warszawa - Kraków w 2 godz. 15 min., Warszawa - Katowice w 2 godz. 10 min, natomiast z Krakowa do Gdańska przejedzie w 4 godz. 55 min. By było to możliwe, kolejarze muszą jednak skończyć remont linii E65 Warszawa - Gdańsk, który trwa od lat.

W środę uroczyście wmurowano kamień węgielny pod centrum serwisowe dla Pendolino w Warszawie. Centrum, w którym znajdzie się hala do bieżących napraw, myjnia automatyczna dla pociągów i zaplecze biurowo-socjalne, ma być gotowe do końca roku. Znajdzie w niej zatrudnienie 140 osób.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mniejsza dotacja unijna do szybkich pociągów PKP IC

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.184.215
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!