Morski transport kontenerowy bez nadziei na odkorkowanie

Morski transport kontenerowy bez nadziei na odkorkowanie
Po spadku przewozów morskich w pierwszej połowie ubiegłego roku od drugiej połowy ubiegłego roku wszystkie porty notują zwiększony ruch. Fot. Pixabay

Kontenerów brakuje, bo uwięzły nierozpakowane w portach. Brak ludzi i większe niż zwykle zapotrzebowanie na przewozy powoduje, że w portach powstają coraz większe opóźnienia w obsłudze kontenerów. Łańcuchy logistyczne znowu zaczynają się kruszyć. Wszyscy boją się kolejnego szczytu przewozów, jaki zwykle przynosi Boże Narodzenie.

  • Liczba kontenerów do obsługi rośnie, a obsługujących je pracowników spada.
  • Kontenerowce przed portami czekają po 9 dni na rozładunek.
  • Zdaniem eksperta, nic nie wskazuje, aby w przyszłym roku sytuacja uległa znaczącej poprawie. Przeciwnie, problemy mogą się wydłużyć.
W pierwszej połowie ubiegłego roku problemem morskiej logistyki było zamknięcia portów i ograniczenia sanitarne w czasie pierwszego lockdownu, potem swoje dołożyło zablokowanie Kanału Sueskiego, a w tym roku uderza w niego brak kontenerów, pracowników portowych, a nawet kierowców ciężarówek. Mimo skokowo rosnących kosztów przewozów wciąż mamy problemy z morskim frachtem.

Po spadku przewozów morskich w pierwszej połowie ubiegłego roku od drugiej połowy ubiegłego roku wszystkie porty notują zwiększony ruch. Brak pracowników powoduje jednak, że nie ma kto tego zwiększonego ruchu obsłużyć. Kolejki kontenerów rosną, zwiększając braki dostępnych kontenerów na rynku.

Porty południowej Kalifornii odpowiedzialne za obsługę niemal połowy amerykańskiego importu notują rekordy kolejek czekających na rozładunek statków. Przed portami w Los Angeles i Long Beach stoi na kotwicy 65 statków. Czekają one średnio 8,7 dnia, co według serwisu Bussiness Insider oznacza postój o 2,5 dnia dłuższy niż jeszcze miesiąc wcześniej. Na czekających statkach utknęło niemal pół miliona kontenerów.

Czytaj także: Oto dlaczego transport morski jest tak drogi

Kip Louttit, dyrektor zarządzający Marine Exchange of Southern Califormia, zauważył także, że częścią problemu są same statki, które są dwa a nawet trzykrotnie większe niż 10 czy 15 lat temu, więc rozładowanie ich wymaga dłuższego czasu, więcej ciężarówek i pociągów, a nawet więcej magazynów, do których trzeba przeładować towary. To także problem - 98 proc. magazynów w południowej Kalifornii jest już całkowicie zapełnionych.

Po drugiej stronie USA, na Wschodnim Wybrzeżu, w porcie Savannah utknęło w oczekiwaniu na rozładunek 80 000 kontenerów, o połowę więcej niż czeka normalnie. Na redzie czeka na rozładunek około 20 statków i a ich czas oczekiwania przekracza 9 dni.

W brytyjskim Felixtowe, porcie obsługującym 40 proc. tamtejszego ruchu kontenerowego, nie ma z kolei kto odbierać kontenerów, ponieważ brakuje kierowców. Rozmówcy ITV stwierdzili, że odbiór kontenerów z portu spadł o 15-20 proc., co spowodowało, że ugrzęzło w nim 5000-7500 kontenerów, czekających na rozładowanie. Z drugiej strony na odebranie z portu czeka 50 000 pustych kontenerów.  

Przedstawiciele branży już boją się dalszego spiętrzenia, jakie zwykle następuje w okresie nadchodzących świąt Bożego Narodzenia.

Obsługujący 30 000 kontenerów dziennie port w Mombassie donosi z kolei, że nie ma przestojów i opóźnień. Plac składowania może pomieścić 35 000 kontenerów, a obecnie jest ich na nim 15 000. To odpowiedź na zarzuty, że opóźnienia w obsłudze towarów w tym porcie wynoszą nawet trzy tygodnie, co miało być wynikiem konfliktu między kierownictwem portu a importerami.

Spółka Freightos podała, że czas transportu morskiego od drzwi do drzwi na trasie Azja-USA wzrósł w ciągu ostatniego roku o 43 proc., sięgając 71,5 dnia, a cena transportu 40-stopowego kontenera wzrosła pięciokrotnie, sięgając 20 586 dolarów.

Dave Marcotte, ekspert z Kantar Consulting, uważa, że nic nie wskazuje na to, aby w przyszłym roku sytuacja uległa znaczącej poprawie. Przeciwnie, problemy mogą się wydłużyć.

Czytaj także: Duży ciężar to polska specjalność. Nie zarobimy na iPhone’ach, ale na turbinach

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Morski transport kontenerowy bez nadziei na odkorkowanie

  • Tadeo 2021-10-13 19:33:35
    te korki zostaną w końcu rozładowane i towary zaczną płynąć szybciej - a wówczas port Gdynia stanie przed znanym problemem braku Drogi Czerwonej, która Rząd chciał budować, Premier ogłaszał, ale..zniknęła z 'planu budowy dróg krajowych do 2030" - ciekawe co na to posłowie z rejonu - zwłaszcza z PiS i zaangażowani branżowo? Są w stanie pomóc, tylko ..cisza.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.107.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!