PARTNERZY PORTALU

Na EEC 2013 o transporcie i motoryzacji

Na EEC 2013 o transporcie i motoryzacji
Fot. Fotolia

Transport w Polsce od wielu lat odgrywa znaczącą rolę w gospodarce. Wynika to z dużego udziału produkcji przemysłowej w tworzeniu PKB. Nowym impulsem dla transportu - i szerzej, logistyki - było wejścia Polski do UE oraz wynikająca z tego możliwość swobodnego świadczenia usług przewozowych na jej terenie.

Szczególnie rozwinęły się i zaliczają dziś do największych w Europie dwa rodzaje transportu: drogowy i kolejowy. Przewożą towary nie tylko dla polskiego handlu zagranicznego, ale i w usługach tranzytowych i kabotażowych. Jest to niewątpliwie zasługa przewoźników i grup logistycznych, którzy wspólnie stworzyli konkurencyjne oferty. Zarazem świadczy o tym, że potrafią oni wykorzystać położenie Polski, na przecięciu wielu głównych korytarzy transportowych.

A jednak nie może zadowalać poziom 3 proc. udziału transportu tranzytowego (w relacji do przewozów ogółem), czy 7,8 proc. przeładunków towarów w tranzycie w portach morskich. Jakie są szanse rozwoju tych usług, podobnie jak całego transportu?

Rynek usług logistycznych cargo w Polsce jest dobrze rozwinięty i w pełni konkurencyjny. Niestety, najsłabszym ogniwem systemu transportowego pozostaje infrastruktura liniowa i punktowa, w tym szczególnie kolejowa.

Dotyczy to większości jej parametrów, ilościowych i jakościowych. Bardzo niska jest średnia prędkość handlowa pociągów cargo, nie przekraczająca 26 km/h, czyli ponad dwukrotnie mniejsza niż np. we Francji lub Niemczech. Duża jest liczba wąskich gardeł (ok. 4000), wymuszająca hamowanie pociągów i ponowne ich rozpędzanie, co powoduje dodatkowe koszty zużycia paliwa lub energii. Mała jest przepustowość szeregu linii kolejowych. Pociągi towarowe notują średnie opóźnienie 5,5 h.

Bardzo istotne jest to, że kolej w Polsce traci swoje przewagi konkurencyjne, ponieważ musi płacić wysokie stawki dostępu do torów. Stanowią one prawie 1/3 łącznych kosztów przewozu, są znacznie wyższe niż u naszych zachodnich i południowych sąsiadów, pomimo dużo gorszej jakości infrastruktury.

Dla zwiększenia tranzytu, jak i przyciągnięcia większej ilości towarów w polskim handlu zagranicznym, a odprawianych obecnie w portach zachodniej Europy, potrzeba kilku rozwiązań i działań. Udrożnienia sieci kolejowej, w tym korytarza północ-południe, konkurencyjnych stawek dostępu do tej infrastruktury, budowy centrów logistycznych i dużych terminali w głębi kraju, poprawy warunków i tempa odpraw, szczególnie fitosanitarnych, w polskich portach. Akurat ten ostatni problem zaczyna się być rozwiązywany.

Należy zakładać, że po modernizacji głównych linii kolejowych oraz budowy sieci autostrad i dróg szybkiego ruchu, co nastąpi do końca 2015 roku, poprawi się ich drożność. Ale czy to wystarczy?

Sami nie zmienimy uwarunkowań transportowych. Przed wyzwaniem rewolucji w kolejnictwie stoi cała UE.

Z jednej strony, UE powinna mieć „prawdziwą”, wspólną kolej; bez barier technicznych i prawnych, także podobną pod względem standardów usług i bezpieczeństwa. To ujednolicenie nazywa się interoperacyjnością. Aby pociągi tego samego przewoźnika mogły przekraczać granice państw bez przeszkód, a nie dopiero po mozolnym i długotrwałym procesie zdobywania certyfikatów. Aby np. producenci lokomotyw i wagonów nie czekali co najmniej 600 dni na uzyskanie pozwolenia na jego dopuszczenie do ruchu w innym kraju, co powoduje dziś zamrożenie ok. 1,4 ml euro kapitału rocznie.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Na EEC 2013 o transporcie i motoryzacji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.255.5
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!