PARTNERZY PORTALU

Na nieczynne linie kolejowe będą wracać pociągi. PKP PLK dają nadzieję

Na nieczynne linie kolejowe będą wracać pociągi. PKP PLK dają nadzieję
Wielu liniom lokalnym zostaną przywrócone parametry eksploatacyjne, co poprawi atrakcyjność przewozów koleją Fot. mat. prasowe
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 02-10-2018 06:00

PKP PLK na realizację wieloletniego programu utrzymaniowego do 2023 roku zarezerwowała w  budżecie ponad 20 mld zł. - Na wielu liniach poprawimy warunki przewozów, ale przede wszystkim wzrośnie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Uzyskamy zatem naprawdę duże efekty, pomimo skromniejszych nakładów w porównaniu do programu inwestycyjnego o wartości 66 mld zł - mówi w rozmowie z WNP.PL Piotr Majerczak, członek zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktur w PKP Polskie Linie Kolejowe SA*.

  • Bez prac utrzymaniowych linie się degradują, bo kończy się żywotność podkładów, szyn - wylicza Piotr Majerczak.
  • Jak podkreśla, łącznie budżet na wieloletni program utrzymaniowy do 2023 roku opiewa na 23,8 mld zł.
  • Prawie cała ta kwota trafi do PLK, z czego na ten rok przypadnie prawie 3,2 mld zł, z czego tylko prace związane z bieżącym utrzymaniem to ok. 1,5 mld zł.
  • Większy budżet na utrzymanie linii kolejowych sprawia, że mogą zostać przywrócone do ruchu niektóre zamknięte ich odcinki.
  • Jak podkreśla jednak członek zaarządu PKP PLK, wniosek w tej sprawie musi jednak wyjść od organizatorów przewozów lub przewoźników, a inwestycja dojdzie do skutku po analizie efektywności wykorzystania linii.

Jak zaległości w bieżących remontach wpływają na ograniczenia oferty przewozów kolejowych?

- Bez prac utrzymaniowych linie się degradują, bo kończy się żywotność podkładów, szyn (liczona w tonokilometrach pociągów, które po nich przejechały) itp.

Najbardziej takie skutki odczuwalne były na liniach lokalnych, gdyż ograniczane były ich parametry eksploatacyjne. Podobnie dotyczyło to szeregu linii dedykowanych głównie przewozom towarowym, szczególnie na Górnym i Dolnym Śląsku.

Program utrzymaniowy ma przywrócić tym liniom parametry techniczno-eksploatacyjne, czyli zlikwidować ograniczenia prędkości jazdy pociągów, także np. zwiększyć naciski na oś.

W rezultacie poprawi się atrakcyjność inwestycyjna obszarów dotychczas marginalizowanych w programach kolejowych.

Od 1 stycznia 2019 r. zacznie obowiązywać wieloletni program „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku”. PLK jest przygotowana do jego realizacji?

- Program ten znany jest nam od dłuższego czasu, bo konsultacje zaczęły się jeszcze na przełomie 2015 i 2016 roku. Mogliśmy się do niego przygotować. To istotne, bowiem równolegle realizujemy największy dotychczas program modernizacji kolei o wartości ponad 66 mld zł.

Zarazem ma on bezpośrednie przełożenie na program utrzymaniowy dedykowany liniom kolejowym. Do końca tej perspektywy finansowej będziemy mieli 9000 km odnowionych torów, które trzeba będzie – po okresie gwarancyjnym – na bieżąco utrzymywać.

Jaka będzie łączna długość linii objętych programem utrzymaniowym?

- Jego zakres nie jest zamknięty, gdyż nie podpisaliśmy jeszcze umowy z Ministerstwem Infrastruktury. Spodziewamy się, że nastąpi to przed końcem roku.

Natomiast budżet programu utrzymaniowego jest znany. Jaka jego część przydzielona będzie PLK?

- Łącznie budżet na wieloletni program utrzymaniowy do 2023 roku opiewa na 23,8 mld zł. Prawie cała ta kwota trafi do PLK.

Dla porównania - jakimi środkami dysponuje PLK na utrzymanie linii w 2018 roku?

- Budżet ten to prawie 3,2 mld zł, z czego tylko prace związane z bieżącym utrzymaniem to ok. 1,5 mld zł. Są to nakłady poniesione bezpośrednio na infrastrukturę kolejową, w tym na zakup materiałów, urządzenia automatyki sterowania ruchem, urządzenia sieci trakcji energetycznej itp.
×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Na nieczynne linie kolejowe będą wracać pociągi. PKP PLK dają nadzieję

  • Tomasz 2018-10-04 14:18:25
    Tytuł brzmi jak by naprawdę wreszcie przywracano ruch na zamkniętych liniach a raptem podano dwie linie z czego ta na Opolszczyźnie doczekała się dopiero bodaj pod naciskiem władz samorządowych, bo PLK zbytnio na początku temat miała gdzieś. Niestety ale brednie i tyle, PLK wspólnie z MI kontynuuje dalszą passę demontowania infrastruktury kolejowej mimo deklaracji i obietnic ministra Adamczyka że żadna linie już nie zostanie fizycznie zlikwidowana a w tym czasie rozebrano między innymi linie Kamienna Góra - Krzeszów, Brodnica - Kowalewo Pomorskie, Gołańcz - Chodzież, Smętowo - Szlachta i najgłośniejsza rozbiórka linia 371 Wolsztyn-Nowa Sól-Żagań. Ścieżka rowerowa jest ważniejsza od tego by przywrócić do ruchu linie o którą zabiegał kilka lat temu Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.232.51.240
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!