PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na nieczynne linie kolejowe będą wracać pociągi. PKP PLK dają nadzieję

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
02-10-2018 06:00 |  aktualizacja: 01-10-2018 23:53
Na nieczynne linie kolejowe będą wracać pociągi. PKP PLK dają nadzieję

Wielu liniom lokalnym zostaną przywrócone parametry eksploatacyjne, co poprawi atrakcyjność przewozów koleją

Fot. mat. prasowe

PKP PLK na realizację wieloletniego programu utrzymaniowego do 2023 roku zarezerwowała w  budżecie ponad 20 mld zł. - Na wielu liniach poprawimy warunki przewozów, ale przede wszystkim wzrośnie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Uzyskamy zatem naprawdę duże efekty, pomimo skromniejszych nakładów w porównaniu do programu inwestycyjnego o wartości 66 mld zł - mówi w rozmowie z WNP.PL Piotr Majerczak, członek zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktur w PKP Polskie Linie Kolejowe SA*.

  • Bez prac utrzymaniowych linie się degradują, bo kończy się żywotność podkładów, szyn - wylicza Piotr Majerczak.
  • Jak podkreśla, łącznie budżet na wieloletni program utrzymaniowy do 2023 roku opiewa na 23,8 mld zł.
  • Prawie cała ta kwota trafi do PLK, z czego na ten rok przypadnie prawie 3,2 mld zł, z czego tylko prace związane z bieżącym utrzymaniem to ok. 1,5 mld zł.
  • Większy budżet na utrzymanie linii kolejowych sprawia, że mogą zostać przywrócone do ruchu niektóre zamknięte ich odcinki.
  • Jak podkreśla jednak członek zaarządu PKP PLK, wniosek w tej sprawie musi jednak wyjść od organizatorów przewozów lub przewoźników, a inwestycja dojdzie do skutku po analizie efektywności wykorzystania linii.
Jak zaległości w bieżących remontach wpływają na ograniczenia oferty przewozów kolejowych?

- Bez prac utrzymaniowych linie się degradują, bo kończy się żywotność podkładów, szyn (liczona w tonokilometrach pociągów, które po nich przejechały) itp.

Najbardziej takie skutki odczuwalne były na liniach lokalnych, gdyż ograniczane były ich parametry eksploatacyjne. Podobnie dotyczyło to szeregu linii dedykowanych głównie przewozom towarowym, szczególnie na Górnym i Dolnym Śląsku.

Program utrzymaniowy ma przywrócić tym liniom parametry techniczno-eksploatacyjne, czyli zlikwidować ograniczenia prędkości jazdy pociągów, także np. zwiększyć naciski na oś.

W rezultacie poprawi się atrakcyjność inwestycyjna obszarów dotychczas marginalizowanych w programach kolejowych.

Od 1 stycznia 2019 r. zacznie obowiązywać wieloletni program „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku”. PLK jest przygotowana do jego realizacji?

- Program ten znany jest nam od dłuższego czasu, bo konsultacje zaczęły się jeszcze na przełomie 2015 i 2016 roku. Mogliśmy się do niego przygotować. To istotne, bowiem równolegle realizujemy największy dotychczas program modernizacji kolei o wartości ponad 66 mld zł.

Zarazem ma on bezpośrednie przełożenie na program utrzymaniowy dedykowany liniom kolejowym. Do końca tej perspektywy finansowej będziemy mieli 9000 km odnowionych torów, które trzeba będzie – po okresie gwarancyjnym – na bieżąco utrzymywać.
  • XI Europejski Kongres Gospodarczy

    13-15 maja 2019, Katowice • Spodek + Międzynarodowe Centrum Kongresowe
  • Panel o dostępności, który miałem przyjemność poprowadzić na #eec2019 #ekg2019 @EECKatowice @PKN_ORLEN @UTKgovpl @MIR_GOV_PL @kamilwyszkowski @Niepe_pl @FIRR_PL @Aktywizacja twitter.com/pulshr_pl/stat…
    @EECKatowice - (RT) @PrzemyslawZydok
  • O planach spółki, prognozach dla rynku mieszkaniowego rozmawialiśmy z Nikodemen Iskrą, prezesem @GrupaMurapol podczas @EECKatowice youtube.com/watch?v=_fiw7G…
    @EECKatowice - (RT) @AgencjaISB
  • Wywiadu 🎥 nt. wyzwań branży farmaceutycznej w Polsce udzieliła @KDubno podczas @EECKatowice @MyCompanyPolska youtube.com/watch?v=1Uoyd-…
    @EECKatowice - (RT) @PZPPF1
  • Podczas @EECKatowice Ernest Jelito - Przewodniczący #SPC i Prezes Zarządu #GórażdżeCement - podkreślił wagę wykorzystania w branży #cement.owej produktów ubocznych procesu produkcji innych branż. ➡ bit.ly/2YXXhtY @forsalpl
    @EECKatowice - (RT) @PolskiCement
  • Automatyzacja i robotyzacja stawia nas przed wyzwaniem. Musimy podnosić kwalifikacje pracowników tak, by mogli wykonywać bardziej kreatywne zajęcia - Sanjay Samaddar, wiceprezes @ArcelorMittal na @wnppl: wnp.pl/tech/technolog… @EECKatowice
    @EECKatowice - (RT) @ArcelorMittalPL
  • Przez światową gospodarkę przetacza się czwarta rewolucja przemysłowa, która na nowo definiuje wiele gałęzi gospodarki. Ten trend coraz mocniej widoczny jest również w uważanym za konserwatywną branżę budownictwie. Zapis debaty na @EECKatowice. bit.ly/2W9dDOo https://t.co/VsSFOvKVBt
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czego szukają smart konsumenci i jak będzie wyglądał handel w przyszłości? O tym w relacji @rzeczpospolita z Kongresu @EECKatowice 👇 accntu.re/2KpYBBN
    @EECKatowice - (RT) @AccenturePolska
  • Finansowanie długoterminowe korzystniejsze dla wdrażania innowacji. tiny.pl/twhgf #KGHM #EEC2019 https://t.co/qvyaSKhN7n
    @EECKatowice - (RT) @CentrumPrasowe
  • #InwestorBezGranic przeżyjmy to jeszcze raz bit.ly/2YO46hF #EEC2019 #EKG2019 @EECKatowice
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • Moja rozmowa z @MaciekOrlos podczas #EEC2019 I "My Way. Inspiracje": Marek Zmyslowski youtu.be/4onkvC3RMCY
    @EECKatowice - (RT) @marekchinedu
Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (1)

  • Tomasz 2018-10-04 14:18:25
    Tytuł brzmi jak by naprawdę wreszcie przywracano ruch na zamkniętych liniach a raptem podano dwie linie z czego ta na Opolszczyźnie doczekała się dopiero bodaj pod naciskiem władz samorządowych, bo PLK zbytnio na początku temat miała gdzieś. Niestety ale brednie i tyle, PLK wspólnie z MI kontynuuje dalszą passę demontowania infrastruktury kolejowej mimo deklaracji i obietnic ministra Adamczyka że żadna linie już nie zostanie fizycznie zlikwidowana a w tym czasie rozebrano między innymi linie Kamienna Góra - Krzeszów, Brodnica - Kowalewo Pomorskie, Gołańcz - Chodzież, Smętowo - Szlachta i najgłośniejsza rozbiórka linia 371 Wolsztyn-Nowa Sól-Żagań. Ścieżka rowerowa jest ważniejsza od tego by przywrócić do ruchu linie o którą zabiegał kilka lat temu Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.209.227.199
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

29 316 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

0 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 218 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.