PARTNERZY PORTALU

Nadchodzi zmiana na torach. Punkt zwrotny już widać

Nadchodzi zmiana na torach. Punkt zwrotny już widać
W latach 2011-2020 rynek przewozów koleją cargo w Polsce skurczył się o 3,3 proc. Fot. Konrad Krajewski / Shutterstock.com

Kłujący w oczy brak wzrostu na rynku przewozów towarowych koleją w Polsce w ostatniej dekadzie nie świadczy o tym, że w branży panuje bezruch.  Przewoźnicy szukają sposobu na zasypanie dziury po spadających przewozach węgla, szybko rośnie intermodal. Nasila się przy walka konkurencyjna, a stawki spadają. Rysują się szanse na renesans kolei.

  • Kolejarze zwracają uwagę na trudną konkurencję z transportem drogowym, który ponosi znacznie mniejsze koszty dostępu do infrastruktury niż kolej.
  • Redukcję opłat za dostęp do torów zapowiedziano w Krajowym Planie Obudowy. Jak ma ona wyglądać w praktyce? "To wrażliwy temat".
  • - Są przewoźnicy, którzy mają 2-3 lokomotywy, obsługując określone trasy. Powoduje to mocną konkurencję cenową i erozję stawek. A ile w górę poszła energia, koszty pracy? - irytuje się szef dużej firmy.
W 2011 roku praca przewozowa polskiej kolei wynosiła 54 mld tonokilometrów, a w 2020 52,2 mld tkm - spadek o 3,3 proc. Tymczasem PKB Polski urósł w tym okresie o 30 proc. Nie bez kozery mówi się, że cały przyrost masy towarowej wynikający ze wzrostu gospodarczego konsumuje transport drogowy. Dlaczego tak się dzieje?

Problem z opłatą za dostęp do torów

Kolejarze zwracają uwagę na trudną konkurencję z transportem drogowym, który ponosi znacznie mniejsze koszty dostępu do infrastruktury niż kolej. Co więcej, w nowej Polsce sieć drogowa została poważnie rozbudowana, a nowych szlaków kolejowych nie przybywa. Inwestycje prowadzone w ostatnich latach są cenne, ale ograniczają się zasadniczo do modernizacji tego, co jest.

- Poważną niekonsekwencją było tolerowanie przez lata sytuacji, w której przewoźnicy drogowi pokrywali zaledwie około 50 proc. kosztów ogólnych dostępu do infrastruktury, podczas gdy PKP PLK przerzuciła na przewoźników kolejowych wszystkie koszty - mówi Łukasz Boroń, prezes firmy Cargounit zajmującej się wynajmem lokomotyw, menedżer, który w 2013 roku wprowadził jako prezes PKP Cargo na giełdę. - Dobrym wyjściem jest stosowane przez niektóre kraje zwolnienie przewoźników kolejowych z opłat.

Na takie rozwiązanie powołuje się także Grzegorz Bogacki, prezes CTL Logistics.

- Dla każdego z przewoźników kolejowych dostęp do infrastruktury to kilkanaście procent kosztów. W przypadku naszej grupy kilkadziesiąt milionów złotych rocznie. W efekcie konkurencyjność kolei na pewno spada. Szczególnie teraz, gdy gospodarka odczuwa skutki pandemii, a prace modernizacyjne na torach nie pozwalają na płynną jazdę - mówi. - Liczymy, że choćby wzorem Niemiec cena dostępu do infrastruktury kolejowej zostanie obniżona. Francja i Austria zrezygnowały z opłat w ogóle. Nam, przewoźnikom, na pewno pomogłoby to przetrwać trudny okres.

Czytaj także: CTL Logistics: chcemy być liderem zielonej zmiany, klienci pytają o ślad węglowy

Redukcję opłat w dostępie do torów zapowiedziano w przesłanym do Brukseli Krajowym Planie Odbudowy. Jak ma ona wyglądać w praktyce, na razie trudno powiedzieć, bo, jak mówi Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, temat unijnego wsparcia w tym obszarze jest bardzo wrażliwy. Rozmowy trwają i należy się spodziewać ich rozwoju.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Nadchodzi zmiana na torach. Punkt zwrotny już widać

  • Logistyk 2021-05-30 23:04:09
    "Tiry na tory", to kompletne nieporozumienie - drogie i nieefektywne rozwiązanie, które w Polsce nic nie da! Nawet o 5 procent nie zmniejszy ruchu pojazdów ciężkich. Inna sprawa, to kierunek wschód/zachód - do Rosji i Białorusi już się nie wozi tak dużo. Kontenery na tory! To jest rozwiązanie, albo opisywany tu intermodal, ale zapomnijcie o bzdurze "Tiry na tory". Grupa cwaniaków przed laty wzięła na to wielką kasę z UE i "promowała" w Polsce. Ponoć wypłacali sobie za to po 10 tys. pensji miesięcznie...
  • jang. 2021-05-28 10:37:18
    A może ponownie wrócić do starej koncepcji dla tranzytu W-Z "tiry na tory"??...Bo pożytki z tranzytu samochodowego By/R do Unii raczej enigmatyczne

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.170.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!