Polska kolej przewiozła w 2020 r. najmniej węgla kamiennego w ostatniej dekadzie. 80,9 mln ton to o 18,3 mln ton mniej niż w roku 2011 (-18,5 proc.) i aż 24,1 mln ton mniej niż w roku 2010 (-23,0 proc.). To efekt spadku zapotrzebowania na prąd w kryzysowym roku pandemicznym, ale także zmian w sektorze energetycznym.
- Urząd Transportu Kolejowego podsumował przewozy towarowe według grup ładunków.
- Węgiel, ropa naftowa i gaz ziemny oraz grupa rudy metali oraz pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa stanowiły blisko 63 proc. masy przewiezionych towarów w 2020 roku. Towary te odpowiadały również za ponad połowę pracy przewozowej w przewozach towarowych.
- Największe spadki odnotowano w przewozach węgla, stosunkowo nieźle wyglądały przewozy metali i wyrobów metalowych. Wzrost odnotowano w grupie chemikaliów.