PARTNERZY PORTALU

Największe na świecie statki powstaną w koreańskiej stoczni

Największe na świecie statki powstaną w koreańskiej stoczni
Fot. Morza i Oceany

Długo zapowiadany w światowej branży morskiej super-kontrakt stał się faktem. Duński gigant sektora kontenerowego - Maersk Line podpisał umowę z południowokoreańską stocznią Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering na budowę serii dziesięciu największych w historii kontenerowców, o pojemności 18 tys. teu każdy. Wartość kontraktu opiewa na 1,9 mld dolarów, przy cenie 190 mln dolarów za każdy statek.

Kontrakt zawiera również klauzulę o opcji otwartej na kolejne dwie serie po 10 bliźniaczych jednostek. Czy zostaną zbudowane, armator zdecyduje do końca roku. Pierwsza z serii ma zacząć wchodzić do eksploatacji od 2013 roku, natomiast kolejne – jeśli będą zrealizowane - do 2025 roku. Zamawiane kontenerowce stanowią następny krok firmy Maersk na drodze przełamywania kolejnych barier wielkości statków.

Przypomnijmy, że wcześniejsze nowe pułapy ilości przewożonych kontenerów Duńczycy wyznaczali w 1996 roku, budując mv „Regina Maersk” (6 tys. teu, 318 m dł. i 43 m szer.) oraz w 2005 roku statkiem „Emma Maersk” (15,5 tys. teu, 396 m dł. i 56 m szer.). Obecne jednostki, określane mianem Triple-E Class (klasa trzy E – ekonomii skali, efektywności energetycznej i ulepszeń w dziedzinie ochrony środowiska), będą miały 400 metrów długości i 59 metrów szerokości.

Co ciekawe, będą to jednocześnie największe statki w całej światowej flocie, niezależnie od sektora. Przypomnijmy, że rekordzistą w tym rankingu był do niedawna super-masowiec „Knock Nevis” (ex. „Jahre Viking”) z długością 458 metrów. Statek ten jednak został już „pocięty na żyletki”. Z aktualnie więc pływającej floty, do największych gigantów różnych sektorów żeglugi należą : wspomniane już kontenerowce typu „Emma Maersk”, ogromny masowiec (VLOC) „Berge Stahl” (328 m długości), największy wycieczkowiec świata „Allure of the Seas” (361 m długości) oraz lotniskowiec „USS Enterprise” (341 m długości). Do grupy tej będą również z pewnością należeć : budowane dla brazylijskiej kompanii Vale największe masowce świata typu China-max (360 m długości) oraz najnowsza jednostka innego potentata rynku kontenerowego, firmy MSC – „MSC Melatilde” (14 tys. teu, 363 m długości).

Wracając do kolosów z Daewoo, będą one z pewnością prawdziwym wyzwaniem dla każdego portu. Zapytani jednak przedstawiciele największych europejskich portów kontenerowych : Rotterdamu, Antwerpii, Hamburga, Bremerhaven i Felixstowe, zgodnie odpowiadają, że będą oni w stanie obsłużyć tej wielkości statki. Decydujące jest ich 14,5 metrowe zanurzenie, które nie odbiega od obecnie eksploatowanych, dużych jednostek. Ze względu na znaczną szerokość 59 metrów będą jedynie potrzebowały więcej miejsca podczas obracania. Nie jest to jednak wielki problem. Podstawową barierą, z jaką zmierzy się nowy rodzaj kontenerowca nie będzie więc jego wielkość, ale możliwości jednorazowego załadunku aż 18 tysięcy kontenerów. Będzie to możliwe jedynie w portach obsługujących główną relację transportu kontenerów, a więc pomiędzy Europą a Azją – choć niekoniecznie. Specjaliści z branży ostrzegają, że – ich zdaniem - maksymalną liczbą kontenerów możliwą do przygotowania do jednego rejsu statku jest 13-14 tysięcy teu. Nie wiadomo więc, czy Maersk po prostu nie „przestrzeli” możliwości rynku.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Największe na świecie statki powstaną w koreańskiej stoczni

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.97.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!