Nevomo (dawniej Hyper Poland), wraz z 12 konsorcjantami z 8 europejskich krajów, uzyskała grant w ramach inicjatywy Shift2Rail. Projekt „HyperNex” ma stać się zalążkiem, który ułatwi powstanie i rozwój wielomiliardowego rynku technologii opartych o ideę hyperloop w Europie. W projekcie weźmie też udział drugi podmiot z Polski - Instytut Kolejnictwa.
- Celem projektu pod nazwą „Hypernex: Uruchomienie Europejskiego Systemu Hyperloop” (ang. „Hypernex: Ignition of the European Hyperloop Ecosystem”) jest rozpoczęcie wspólnych badań.
- A także współpracy pomiędzy firmami, ośrodkami naukowymi oraz instytucjami badawczo-rozwojowymi, zainteresowanymi rozwojem systemu transportu nowej generacji, takiego jak magrail i hyperloop.
- W ramach projektu powstanie kompleksowe studium, bazujące na wiedzy ekspertów i partnerów.
W rezultacie, program przyczyni się do wzmocnienia konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw sektora transportu kolejowego oraz wdrożenia zrównoważonego systemu transportu inspirowanego technologią hyperloop.
Dzięki wymianie doświadczeń i komplementarności, projekt Hypernex ma szanse przyśpieszyć rozwój technologii w Europie, a sam kontynent może stać się liderem dla przyszłego rynku hyperloop na świecie. Realizacja programu ma potrwać rok.
- Pozyskanie wsparcia w ramach inicjatywy Shift2Rail, skupiającej najważniejszych graczy europejskiego przemysłu kolejowego, to wielki sukces i kolejny dowód na to, że nasza technologia magrail ma szansę stać się rzeczywistością w ciągu najbliższych kilku lat - zaznacza Przemysław Pączek, CEO Nevomo. - Biorąc pod uwagę konieczność ograniczania emisji z sektora lotniczego, Komisja Europejska aktywnie szuka alternatyw i wspiera ich rozwój. Kolej jest naturalnym wyborem, ale by skutecznie konkurować z transportem lotniczym na dystansach regionalnych, potrzebuje wyższych prędkości. Magrail oferuje kolei możliwość upgrade'u i uzyskanie prędkości do 550 km/h. Słuszność obranego przez nas kierunku potwierdzają zaawansowane rozmowy z wiodącymi koncernami kolejowymi z Europy, zainteresowanymi pilotażowym wdrożeniem naszej technologii - dodaje Pączek.
Potrzeba rozwoju nowoczesnych form transportu, takich jak magrail i hyperloop, jest już powszechnie dostrzegana w UE. W ramach konsultowanego niedawno draftu Agendy Badawczej Strategicznych Innowacji Kolejowych (SRIA), której brzmienie będzie miało istotny wpływ na kształt programu Shift2Rail w perspektywie budżetowej 2021-2027, wyraźnie wskazano na potrzebę inwestowania unijnych środków w rozwój „nietradycyjnych i powstających systemów transportu szynowego”.
Europa pionierem w rozwoju technologii hyperloop
Przedsięwzięcie Shift2Rail, przy wsparciu Komisji Europejskiej aktywnie współpracuje z cała branżą hyperloop. Płynące z ust szefostwa programu deklaracje nie pozostawiają złudzeń: nowe środki transportu będą mogły pozyskiwać finansowanie na prace badawczo-rozwojowe oraz studialne, w przyszłej perspektywie budżetowej, w ramach tzw. nowego Shift2Rail.- Możliwe, że programem będą mogły być objęte również pilotażowe wdrożenia - dodaje Michał Litwin, dyrektor ds. strategii Nevomo - Warto zauważyć, że również w USA, na mocy dokumentu Departamentu Transportu „Droga do Przyszłości Transportu (ang. „Pathways to the Future of Transportation: A Non-Traditional and Emerging Transportation), projekty takie jak hyperloop mogą kwalifikować się do federalnej pomocy finansowej z tych samych programów, co projekty kolejowe oraz maglev - dodaje Michał Litwin.