Niemcy mają ambitny plan zwiększenia przewozów towarowych koleją. Jak wynika z najnowszego raportu „Master plan dla kolei”, opracowanego dla federalnego Ministerstwa Komunikacji, do roku 2030 tego typu usługi mogą wzrosnąć o ok. 40 procent w porównaniu do 2010 roku. Ale jeżeli nie zostaną podjęte odpowiednie działania strukturalne, w celu wyraźnej poprawy podziału modalnego na korzyść kolei, ten prognozowany wzrost przewozów może być nierealny, a to będzie oznaczało poważne problemy nie tylko transportu, ale np. ochrony środowiska.
- Kolej, ze względu na duży już udział elektromobilności (zelektryfikowanych linii), czy upowszechnienia systemu rekuperacji energii, wyróżnia się w sektorze transportu jako szczególnie energooszczędny i przyjazny dla środowiska środek przewozów.
- Istotną przyczyną tracenia przez koleje niemieckie udziału w łącznym transporcie lądowym towarów są rosnące i niewspółmierne w porównaniu do konkurencji (tj. transportu drogowego) obciążanie kosztami - podkreślają autorzy raportu "Master plan dla kolei".
- Duże szanse na poprawę konkurencyjności kolei niesie rewolucja cyfrowa. Niemieccy przewoźnicy towarowi np. planują, że w ciągu trzech lat wyposażą ok. 100 tys. wagonów w urządzenia telematyczne oraz technikę sensorową.