Niemcy zarobią na pociągach jadących przez Polskę. Stawiają ogromny terminal kontenerowy

Niemcy zarobią na pociągach jadących przez Polskę. Stawiają ogromny terminal kontenerowy
DGT będzie miał zdolności przeładunku do 850 tys. TEU Fot. zarząd portu Duisburg

Zarząd portu w Duisburgu zamknie w 2020 roku terminal przeładunku węgla z powodu malejącego popytu na obroty tym surowcem, jako skutek transformacji energetyki. W jego miejsce zbuduje terminal kontenerowy Duisburg Gateway Terminal, dostępny dla transportu kolejowego, śródlądowego i drogowego.

Będzie to największy w Europie terminal lądowy, którego zdolności przeładunkowe wyniosą 850 tys. TEU rocznie. DGT ma zostać uruchomiony w 2022 r. Koszt budowy wyceniono na 100 mln euro.

Realizacja tych planów jest także efektem prognoz zwiększenia ruchu pociągów kontenerowych z Chin oraz współpracy z chińską spółką Cosco Shipping Logistics z grupy Cosco.

W inwestycji zarząd portu i Cosco Shipping Logistics będę mieli po 30 proc. udziałów, a po 20 proc. szwajcarska firma logistyczna Hupac specjalizująca się w transporcie kolejowym oraz holenderska spółka żeglugi śródlądowej HTS.

Już obecnie do Duisburga, największego w Europie portu śródlądowego (ponad 130 mln ton obrotów; ma połączenia wodne z portami Morza Północnego), tygodniowo  dociera 35-40 pociągów kontenerowych z Chin. W perspektywie kilku kolejnych lat ich liczba ma wzrosnąć do 100 tygodniowo.

Patrz też: Ten port pokazuje, jak bardzo pokpiliśmy sprawę. Rzeka daje im więcej, niż nam cały Bałtyk

Powierzchnia DGT zajmie 24 hektary. Terminal zostanie wyposażony w sześć suwnic bramowych, 12 bocznic do obsługi pociągów blokowych, pięć obszarów załadunku, trzy pirsy dla statków śródlądowych i obszar składowania kontenerów o powierzchni 6 ha.

Rozwiązania te mają preferować transport kolejowy i śródlądowy, wynika z informacji zarządu portu Duisburg.

Chiński portal China.Daily przypomina, że wsparcie udzielone dla inicjatywy One Belt One Road (lub Nowego Jedwabnego Szlaku) spowodował, że przewozy kolejowe z Chin do Europy rosną dynamicznie. W 2016 r. przewieziono 142 tys. TEU towarów, w 2018 r. - 370 tys.  TEU.

Z kolei brytyjski portal Lloyd’s Loading stwierdza, że dotowanie transportu kolejowego przez rząd centralny i rządy regionalne zmieniły trasy kolejowe z Chin do Europy w „ogromne bańki”, ponieważ wiele pociągów wozi puste kontenery.

Zauważmy, że gros (jeżeli nie wszystkie) pociągów docierających z Chin do Duisburga przejeżdża tranzytem przez Polskę. Mamy z tego powodu umiarkowane przychody, bowiem te największe – z tytułu odpraw celnych i usług przeładunkowych – pobierają port Duisburg, działające tam spółki oraz fiskus niemiecki.

Patrz też: PKP Cargo i port Duisburg pod rękę

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Niemcy zarobią na pociągach jadących przez Polskę. Stawiają ogromny terminal kontenerowy

  • rew 2019-11-07 20:54:26
    Pytanie czemu kontrolowane przez PiS spółki PKP blokują rozwój portu w Kędzierzynie? Może WNP postara się wyjaśnić sprawę?
  • Barbara Nawrocka 2019-11-07 14:26:56
    Juz dawno mnie ten temat interesowal, jak pierwszy sklad przyjechal z Chin do Lodzi, uwazalam, ze bez sensu robi sie rozbudowa portu w Hamburgu. Pozniej czytam, ze pogoniono Chinczykow, ktorzy szukali dzialki na terminal w Lodzi. Podajze Macierewicz pogonil Chinczykow, wiec nie narzekajcie!
  • Jarek 2019-11-06 14:38:16
    To chyba jest odpowiedź na pytanie dlaczego PKP S.A. i PLK S.A blokuje podłączenie portu w Kędzierzynie Koźlu do linii kolejowej.
  • Artur 2019-11-06 13:12:35
    Świadczy to tylko o tym jak głupich mamy polityków w Polsce, którzy nie mają zielonego pojęcia jak wyciągnąć pieniądze z tytułu naszego położenia. Krew mi się w żyłach gotuje gdy czytam, że niemcy kolejny raz w historii wydy.ali Polaków, tylko dlatego, że mamy maluczkich ludzi, albo volksdojczów zdrajców w parlamencie.
    • Tajny głos jurgieltnika. 2019-11-06 22:47:36
      Ale ktoś na tych maluczkich socjalistów, i przeróżnej maści folksdojczów głosował? Ciekawe kto?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.35.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!