NIK: średnie i małe polskie porty morskie toną

NIK: średnie i małe polskie porty morskie toną
Port Hel. Fot. Shutterstock.com

Zbyt małe środki hamują rozwój średnich i małych portów morskich. Przeładowuje się w nich obecnie „minimalną” ilość towarów. Bez inwestycji w rozwój infrastruktury tych portów, które m.in. zapewnią lepszy do nich dostęp, niemożliwe jest wykorzystanie ich potencjału.

  • Według NIK 27 średnich i małych polskich portów morskich odgrywa marginalną rolę w przeładunkach towarów. W 2017 r. przypadało na nie 0,7 proc. łącznych obrotów wszystkich polskich portów.
  • Główną przyczyną hamującą rozwój tych portów był przede wszystkim brak środków na rozwój ich infrastruktury.
  • Działalność gospodarczą podmiotów zarządzających portami ograniczają przepisy, rozwój większości średnich i małych portów poprawiłaby ich komunalizacja, ale gminy nie są nią zainteresowane.
  • To kluczowe stwierdzenia z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli.
W Polsce funkcjonują cztery duże porty morskie (Gdańsk, Gdynia, Świnoujście, Szczecin), a ponadto sześć średnich (Police, Kołobrzeg, Darłowo, Elbląg, Hel, Stepnica) i 21 małych.

Port Gdańsk awansował na 4. pozycję na Bałtyku

Łącznie 27 małych i średnich portów odgrywa jednak marginalną rolę. NIK przedstawia dane, że w 2017 roku przeładowały one niecałe 530 tys. ton towarów, w porównaniu z 78 mln ton czterech największych, czyli przypadło na nie 0,7 proc. łącznych obrotów polskich portów.

Dodajmy, że z Rocznika morskiego GUS wynika, że w 2017 r. na duże porty przypadło 97 proc. łącznych przeładunków (75,77 mln ton), a na pozostałe 3 proc. (2,3 mln ton). Różnice te mogą wynikać z innego ujęcia danych (np. wewnętrznych obrotów portów, np. tankowania, podawania wody, itp.).

Nie zmienia to istoty sprawy, o marginalnej roli tych portów średnich i małych.

Zarządzanie

NIK sprawdziła, czy i w jaki sposób administracja morska, marszałkowie województw i podmioty zarządzające małymi i średnimi portami realizują przyjętą strategię ich rozwoju.

W ocenie Izby, w okresie 2015 - I półrocze 2017 r. administracja morska oraz podmioty zarządzające średnimi i małymi portami nie w pełni realizowały założenia przyjęte w strategiach i planach ich  rozwoju.

Główną przyczyną hamującą rozwój tych portów był przede wszystkim brak środków na rozwój ich infrastruktury. Poziom ich finansowania był dalece niewystarczający. Aby mogły one zwiększyć przeładunek towarów i zacząć zarabiać na swojej działalności, należy zainwestować w ich infrastrukturę, przede wszystkim pogłębić drogi podejściowe do portów i same akweny. Na to jednak nie ma pieniędzy.

Dyrektorzy urzędów morskich „rzetelnie rozpoznawali i szacowali wielkość środków potrzebnych na modernizację i utrzymanie infrastruktury zapewniającej dostęp do średnich i małych portów”, podkreśla NIK. Jednak przyznawane fundusze były o wiele mniejsze od zgłaszanego zapotrzebowania.

Priorytetem był rozwój portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu).

Trwają prace przy modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: NIK: średnie i małe polskie porty morskie toną

  • misio 2019-02-05 17:44:45
    całe zarządzanie wg pissiorów - 1mld na jeden porcik, inwestycja potrzebna jak ku...iwe majtki, żeby tylko ich było na wierzchu.
  • Łukasz 2019-02-05 11:06:14
    a podobno za miliard złotych mamy otwierać kolejny mały port w Elblągu, razem z przekopem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.179.111
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!