PARTNERZY PORTALU

Nowak: KE pozytywnie o polskim projekcie rewitalizacji kolei

KE pozytywnie oceniła projekty polskiego rządu, by pieniądze na kolej służyły przede wszystkim na modernizację i rewitalizację istniejących sieci, a nie budowę połączeń dużych prędkości - powiedział w poniedziałek w Brukseli minister transportu Sławomir Nowak.

Nowak przewodniczył w poniedziałek w Brukseli ostatnim w tym roku obradom ministrów transportu UE. Spotkanie poświęcone było m.in. finansowaniu projektów infrastrukturalnych po 2014, w tym transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T).

"Na tym etapie, już słyszę pozytywne odzewy ze strony Brukseli; to, co jest dobrze przyjmowane tutaj, to nasza decyzja o bardzo szerokim froncie robót związanych z modernizacją, rewitalizacją i podniesieniem jakości i szybkości podróżowania po Polsce" - powiedział Nowak na konferencji prasowej, kończącej obrady ministrów.

Nowak ogłosił w ubiegłym tygodniu, że ze względu na duże koszty projektu, rząd zamierza znacznie opóźnić termin realizacji linii kolejowej dużej prędkości z Warszawy do Poznania i Wrocławia, tzw. linii "Y" (nazwa przyjęta ze względu na kształt planowanej trasy), a pieniądze przeznaczyć na modernizację i rewitalizację istniejących linii. Szef resortu przypomniał, że rząd będzie na ten temat rozmawiał na najbliższym posiedzeniu we wtorek. "Decyzja (ws. realizacji projektu linii "Y" - PAP) ma zostać podjęta po 2020 roku, a nawet w okolicach 2030 roku" - powiedział Nowak w Brukseli. Wstępnie zakładano, że budowa linii miała się zacząć w 2014 r., a pierwsze pociągi miały nią pojechać w 2020 r.

"Nie sadzę, żeby jakikolwiek dysonans między nami i KE w tym obszarze powstawał, jestem przekonany, że znajdziemy rozwiązania i to co będziemy robili przez najbliższe lata w Polsce w obszarze modernizacji infrastruktury kolejowej, będzie z dużą radością przyjmowane przez KE, bo po pierwsze nastąpi przyspieszenie wdrażania środków unijnych, a po drugie będą one wydatkowane na rewitalizację i modernizację istniejącej sieci kolejowej" - podkreślił.

KE rzeczywiście nie skrytykowała polskiej decyzji, a unijny komisarz ds. polityki transportu Siim Kallas uznał, że budowa kolei o bardzo dużej prędkości, jak właśnie linia "Y", jest "dosyć wyjątkowym i bardzo drogim projektem". "Mówiąc o szybkich kolejach mamy na myśli szybko poruszające się pociągi i promocję linii, które osiągają prędkość do średnio 250 km/godz.; jeśli mówimy o szybszych pociągach, trzeba się zacząć martwić o ich rentowność" - mówił na wspólnej konferencji prasowej z ministrem Nowakiem.

Zastrzegł, że zdaniem KE, o konkurencyjności kolei decyduje nie tylko szybkość, ale także wielkość sieci. "Jeśli mamy pociągi poruszające się ze średnią prędkością 250 km/godz., które mogą przejechać 800 lub około 1000 km (...) to tu znajduje się konkurencyjność kolei" - powiedział. "Bądźmy realistami, pociągi o prędkości 350 km/godz., jak TGV, Thalys, Eurostar czy linia Barcelona - Madryt mają bardzo duży przepływ pasażerów i działają dobrze, ale trzeba bardzo dokładnie rozważyć, gdzie warto mieć takie pociągi" - powiedział Kallas. Jego zdaniem rozwinięcie w Europie sieci połączeń pasażerskich o średniej prędkości około 250 km/godz. "będzie już bardzo dobre".

Francuski TGV łączy największe miasta Francji z Paryżem; jego odpowiednikiem na trasach międzynarodowych jest Thalys, który zapewnia połączenia między Francją, Belgią, Holandią i Niemcami, a Eurostar jest pociągiem dużej prędkości łączącym - tunelem pod kanałem La Manche - Francję i Brukselę z Wielką Brytanią.

Tzw. linia "Y" miała mieć długość ok. 470 kilometrów. Pociągi miały rozwijać na niej prędkość do 350 km/godz. i jechać z Warszawy do Łodzi, a później do Wrocławia lub Poznania - linia miała się rozgałęziać w okolicach miejscowości Nowe Skalmierzyce. Kolejarze szacowali, że czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się dzięki szybkiej kolei do 35 minut, między Warszawą a Poznaniem do 1 godz. 35 minut, zaś między Warszawą a Wrocławiem do 1 godz. 40 minut.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowak: KE pozytywnie o polskim projekcie rewitalizacji kolei

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.249.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!