PARTNERZY PORTALU

Nowe napięcie na polskiej kolei. Stare nie pójdzie jednak w odstawkę

Nowe napięcie na polskiej kolei. Stare nie pójdzie jednak w odstawkę
Polskie pendolino mogą być zasilane prądem zmiennym 25 kV Fot. Pawel Mazur / Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adrian Ołdak
    Adrian Ołdak
  • Dodano: 28-06-2021 06:02

Zapowiada się rewolucja w polskiej kolei. Na niektórych odcinkach pociągi mają być zasilanie już nie prądem stałym o napięciu 3 kV, ale zmiennym 25 kV. Ten drugi rodzaj prądu nadaje się o wiele lepiej do napędzania kolei dużej prędkości. Ale jak z dwoma systemami poradzą sobie infrastruktura i przewoźnicy?

  • Eksperci, z którymi rozmawialiśmy, zgadzają się, że pomysł jest dobry. Przemawia za nim fizyka i ekonomia.
  • Bardzo dużo zależy od sensownego zaprojektowania sieci, w tym punktów, gdzie napięcie będzie się zmieniać. Chodzi po prostu o to, by uniknąć nieprzyjemnych przygód.
  • Potrzebne będą też spore zakupy taboru. Na szczęście Pendolino, które mamy w Polsce od 7 lat, mogą bez przeróbek korzystać napięcia 25 kV.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Nowe napięcie na polskiej kolei. Stare nie pójdzie jednak w odstawkę

  • Mariusz 2021-07-07 10:07:00
    Belgia nie jest krajem rzadko zaludnionym, a Thallys z Paryża do Brukseli jedzie z prędkością przekraczająca na pewnych odcinkach 300 km/godz. W wagonach są prędkościomierze, ale można też zmierzyć sobie smartfonem z GPSem. Mnie się oba wskazania zgadzały.
  • Tomek 2021-06-30 20:45:56
    Ten prąd to nawet będzie przemienny...
  • Kolejarz i kierowca 2021-06-30 11:37:10
    A czy przejazdy i przejścia kolejowe przez tory tych kolei dużych prędkości będą dalej przebiegać po torach, jak za króla Ćwieczka? I bez zapór, bo te były na wszystkich głównych liniach kolejowych w Polsce za Gierka, ale je zlikwidowano i zrobiono niestrzeżone na kt9rych regularnie giną ludzie. Pociąg jadący już z prędkością 130-160km/h nie ma szans być zauważony przez przechodzących czy przejeżdżających przez przejazd kolejowy i by uniknął kolizji na przejeździe czy przejściu, a co dopiero mówić o większych niż 160km/h prędkościach. W znajdującej się niedyś pod zaborem austriackim polskiej Galicji, gdy w połowę XIX wieku budowano kolej lwowsko- wiedeńską gdzie pociągi "rozpędzały" się do niebotycznych prędkości 40-60 km/h, to absolutnie wszystkie przejścia przez tory, na każdej drodze, ścieżce czy miedzy budowano jako kolejowe wiadukty albo chociaż 5-7 metrów szerokie żelbetowe przepusty w nasypie (a służą do dziś!), pod torami, łącznie z przepustami w nasypie pod torami na miedzach do przepędzania krów. a Jakikolwiek ruch po torach, czy w poprzek torów, poza samymi pociągami był bezwzględnie zabroniony! Dziś mamy XXI wiek i sadzimy się na koleje dużych prędkości na istniejących szlakach kolejowych, ale czy pomyślał ktoś przy okazji o bezpiecznym przekraczaniu torów na przejściach i przejazdach kolejowych po których takie pociągi mają kursować. Nawet szlabany uruchamiane przez pociąg wyłącznikiem naciskowym w torach przy takich dużych prędkościach pociągów są niebezpieczne bo nie dość, że zawodne, to zostawiają zbyt mało czasu na bezpieczny przejazd. Kolej nie tylko nie potrafi uporać się z zawodnością takich rozwiązań, ale nawet zastosować powszechnych kiedyś w Polsce PRLu półzapór albo przekażnika czasowego (z fotokomórką) ustawionego na 3-5-10 sekund (w zależności od liczby torów) opóźnieniającego zamykanie półzapór na zjeździe z torowiska. Już potrzeba przepisów by koleje większych niż 100-120 km/h prędkości nie mogły się w krzyżować w jednym poziomie z przejazdami i przejściami kolejowymi z dopuszczeniem zapór przejściowo na 4-5 lat, a powyżej prędkości 160 km/h bez czasowej karencji i z mocą natychmiastową. Najpierw bezpieczeństwo, a potem szaleństwo i szybkie pociągi, nigdy odwrotnie.
    • Tomek 2021-06-30 20:42:48
      Przy przebudowie linii kolejowych do standardów wyższych prędkości buduje się wiadukty i likwiduje przejazdy w poziomie torów. Ale ludzie płaczą, bo jest ich mniej niż było przejazdów...
  • skorpion 2021-06-29 13:22:40
    No brawo! A może napiszcie drodzy państwo GDZIE POWSTANĄ te koleje dużych prędkości??? Polska jest krajem gęsto zaludnionym i jakoś nie widzę którędy mogłyby przebiegać torowiska tej komunikacji. Precież stara infrastruktura obudowana po dużej części węzłów chałupkami ,,na ciasno'' SIĘ DO TEGO CELU NIE NADAJE. Trzeba budować nowe szlaki, zakręty o dużym promieniu, inne rozwiązania zwrotnic do zmiany torowisk, krzyżówek torowisk - cała nowa sieć szlaków kolejowych do zbudowania. Sama zmiana napięcia na części odcinków - niczego nie polepszy, a wszystko spieprzy! Ponadto strefy buforowe przy torach (hałas) ogrodzenie wszystkiego jak się patrzy (wypadki z udziałem zwierząt), a z tym związana jest konieczność budowy dla nich odpowiednich kładek. Całość - przy naszym obecnym zadłużeniu - wydaje mi się nierealna aż do bólu!
    • Kolejarz i kierowca 2021-06-30 11:38:22
      Brawo!
    • Tomek 2021-06-30 20:45:31
      Warto zajrzeć na stronę CPK. Tam są mapy z proponowanymi trasami.
    • Gall Anonim 2021-07-01 17:12:36
      "Polska jest krajem gęsto zaludnionym". Jakie to szczęście że Francja, Hiszpania, Niemcy, Japonią i Chiny to kraje rzadko zaludnione, takie półpustynie więc tam mogą bez problemów budować KDP. Nie to to co gęsto zaludniona Polska. Tak naprawdę prawdziwą KDP - 300-350 km/h można wybudować w Polsce z Gdyni przez Warszawę do Krakowa i ewentualnie z Warszawy do Poznania z ewentualnym przedłużeniem w przyszłości do Berlina i na wschód Minsk, Moskwa, Wilno. Na całą resztę kraju wystarczy prędkość 200-250 km/h. Natomiast co do wiaduktów i przepustów pod torami to polecam linię z Poznania do Wrocławia, tam wszystkie przejazdy w poziomie torów zostały zlikwidowane. Natomiast na prowincjonalnych liniach pociągi nie będą jeździć ani 160, ani nawet 120 km/h, a co najwyżej 80-100 km/h, dlatego na 4-6 par pociągów dziennie nikt wiaduktów ani przejazdów pod torami budować nie będzie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.229.142.104
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!