PARTNERZY PORTALU

Nowy Jedwabny Szlak przed wielkim sprawdzianem. Polska musi porządnie odrobić lekcję

Dobre położenie Polski przy NJS to wielki atut osiągania korzyści gospodarczych, ale trzeba też spełnić szereg warunków. Fot. RSL
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 21-01-2020 06:02

Na 10-11 mld zł można szacować wpływy do budżetu państwa z tytułu odpraw celnych i z podatków od świadczonych w Polsce usług, gdyby spełniły się prognozy dalszego wzrostu transportu towarów koleją z Azji oraz z krajów Euroazjatyckiej Unii Celnej do Europy. Aby było to możliwe, potrzeba spełnić kilka warunków, by trasa wiodąca przez Polskę była atrakcyjna.


  • Istnieje kilka tras kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku, wiodących z Chin do Europy. Najważniejszy jest północny korytarz transportowy. Jego początek stanowi 20 miast w Chinach - głównie z regionów centralnych, zachodnich i północnych - a prowadzi m.in. przez Polskę.
  • O to, aby znaleźć się na trasie NJS, konkurują ze sobą nie tylko kraje europejskie i azjatyckie, ale też chińskie prowincje. W efekcie, w Europie istnieje już 70 tras do obsługi wymiany handlowej z Azją z użyciem transportu kolejowego, a w Azji – 57. Szereg z nich już omija Polskę.
  • Na 10-11 mld zł można szacować wpływy do budżetu państwa z tytułu odpraw celnych i z podatków od świadczonych w Polsce usług, gdyby spełniły się prognozy dalszego wzrostu transportu towarów koleją z Azji oraz z krajów Euroazjatyckiej Unii Celnej do Europy. Aby było to możliwe, potrzeba spełnić kilka warunków, by trasa NJS wiodąca przez Polskę była atrakcyjna.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Nowy Jedwabny Szlak przed wielkim sprawdzianem. Polska musi porządnie odrobić lekcję

  • Gosc 2020-01-21 18:34:58
    PKP cargo powinno przejąć pkp LHS, linie pkp powinno wyremontowac i przyspieszyć odprawy celne do przynajmniej czasu odprawy z Niemiec.
  • rrr 2020-01-21 11:35:52
    To zależy, czy USA nam na to pozwolą. Już raz zrobiliśmy w balona Chiny, gdy USA zrobiło nagonkę na technologię 5G - wówczas w głównym wydaniu Wiadomości był długi materiał o tym jak Chiny wykorzystują technologię do szpiegowania (bo inni tego nie robią). Dzisiaj UE chce jednak aby huawei budował 5G (tzn. Niemcy chcą), a Polska? Podobnie jest z jedwabnym szlakiem. Jesteśmy chorągiewką którą podmuchują największe mocarstw i ich biznes. Obecnie jesteśmy pod kuratelą USA i to Oni muszą sie zgodzić. Wątpię jednak, skoro mamy wojsko USA na terenie Polski i w planach budowę fortu. Żaden rozsądny strateg nie zgodzi się, aby w okolicach swoich baz wojskowych instalować technologię konkurenta i rozwijać z nim strategiczną infrastrukturę.
  • wieslaw nowak 2020-01-21 10:59:22
    Polska ma dużą kartę przetargową i skuteczny atut wśród krajów UE i pozostałych europejskich Polska ma LHS z szerokim torem docierającej do GOW Co trzeba zrobić Porozumieć się z Chinami, Kazachstanem, Rosją a szczególnie z Ukrainą wykazując im wielkie korzyści, ale muszą być wspólne z coś za coś W niedługim czasie należy LHS przedłużyć o 55 km, budując szeroki tor wzdłuż obecnej trasy kolejowej ze Sławkowa z południowym ominięciem Katowic do portu w Gliwicach i po drodze nowoczesnym terminalem przy A1 na stacji Gliwice Towarowa - 47 km Pozwoli to na sprawny dalszy transport kolejowy , drogowy A1/A4 i rzeczny Czas na konkretne rządowe decyzje
    • Piotr 2020-01-21 13:18:11
      Niekoniecznie trzeba prowadzić pociągi przez niestabilną Ukrainę... i tu jest też pewien smaczek o którym nie chcę pisać, ale łatwo go dostrzec patrząc na mapę Lubelszczyzny i znając choć trochę układ przedwojennych linii kolejowych. :)
    • Mariusz 2020-01-21 20:23:40
      ,,Planowane Centrum Logistyczne Gorzyczki – Wierzniowice jest jedynym miejscem, gdzie przecinają się wszystkie zasadnicze korytarze transportowe w ramach tzw. VI. Multimodalnego Korytarza Północ – Południe. " I tam będzie przedłużona LHS, a nie Gliwice.Co to jakaś stolica jakaś te Gliwice ? polska30.pl
  • Artur 2020-01-21 09:24:16
    Śmiechu warte. Przecież u nas nie ma infrastruktury. Dla przykładu popatrzcie na youtubie na filmiki ze Stanów gdzie pokazane są wielopoziomowe wagony kontenerowe. U nas trzeba by przebudować strukturę masztów żeby zrobić coś takiego

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 207.46.13.41
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!