PARTNERZY PORTALU

Nowy Jedwabny Szlak. Ruch tranzytowy zaczyna omijać Polskę?

Nowy Jedwabny Szlak. Ruch tranzytowy zaczyna omijać Polskę?
Spowolnienie wzrostu przewozów NJS daje szansę, by Polska zlikwidowała wąskie gardła tranzytowe. Fot. Spedcont
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 01-08-2022 20:00

W I półroczu 2022 roku przewozy towarów z Chin do Europy wzrosły rok do roku, lecz tylko w symbolicznym wymiarze. Niektórzy mówią, że to nawet dobrze... Zbyt szybko rosnący przez dekadę transport towarów koleją Nowym Jedwabnym Szlakiem (NJS) obnażył wiele wąskich gardeł, co spowodowało zatory, pogorszenie jakości usług i wzrost kosztów frachtu. Dotyczy to także Polski. Czy w obliczu tej tendencji i nowych zjawisk pozycja tranzytowa naszego kraju będzie słabła? Nie można tego wykluczyć.

  • Od stycznia do końca czerwca 2022 roku odprawiono z Chin do Europy 7473 pociągi z towarami w 720 tys. TEU (kontener dwudziestostopowy). Oznacza to - odpowiednio - wzrost o 2 oraz 2,6 proc. - w porównaniu z tym samym okresem 2021 r., czyli znacznie wolniejszy niż w poprzednich latach. 
  • W I półroczu br. na przejściu granicznym Brześć-Terespol odprawiono 4226 pociągów towarowych - poinformowały nas PKP Polskie Linie Kolejowe. W 2021 r. było ich 4620 w tym samym okresie: wystąpił spadek ich liczby o 8,5 proc.
  • Działające w skali globalnej firmy chińskie, organizujące transport NJS, doskonale znają zasadę, by "nie wkładać wszystkich jaj do jednego koszyka". Dlatego od dłuższego czasu testują różne połączenia kolejowe z Chin do Europy Zachodniej, alternatywne dla optymalnego, tj. z Chin przez Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę. Nawet jeżeli są one droższe, dłuższe i wydłużają czas tranzytu.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (29)

Do artykułu: Nowy Jedwabny Szlak. Ruch tranzytowy zaczyna omijać Polskę?

  • Na ukrainie 2022-08-02 20:20:27
    Wojna NA ukrainie. Na! Ty spedalony ukrolubny dziennikarzyno! Powiesz jadę do filipin? Do węgier? Czy na filipiny i na węgry? W ukrainie bo co? Bo miłośników upa i bandery sie dygasz ty pedale?
    • Do szkoły tłuku 2022-08-02 21:49:12
      Niedouku, w Ukrainie jest równorzędne z na Ukrainie. Obie firmy są poprawne, z tym, że forma w Ukrainie starsza.
  • Mati_80 2022-08-02 19:40:58
    Nie chcemy tego chińskiego badziewia w Europie. Covid obnażył problemy z dostawami z Chin. Teraz koncerny zaczynają odbudowywać produkcję na miejscu. Zapraszamy do Europy Srodkowo-Wschodniej do Polski
  • Mac 2022-08-02 16:47:43
    A czy rozmiar torów po obu stronach Małaszewicz nie jest wąskim gardłem? Tego nie obejdziemy.. Inna sprawa że inwestycje w Małaszewicze stały się bardziej ryzykowne. Bialorusini i rosjanie są nieprzewidywalni i gdy zechcą będą sabotować ten szlak. Chiny już to wiedzą, a my?
  • Wojciech 2022-08-02 10:26:36
    O to chodziło w tej wojnie USA z Rosją. Tranzyt z Chin do Europy ma przynosić zyski firmom amerykańskim, który opanowały kraje nowego szlaku. To nie jest niestety jedyna strata ponoszona przez Polskę w wyniku wojny na Ukrainie.
    • Krasawica 2022-08-02 10:57:16
      O, znowu ruski troll i jego logika: Amerykanie zwalczający Chińczyków mają zarabiać na współpracy z Chińczykami. Szczucie na USA w podręczniku propagandy ruskich morderców. Ło, Jezusie...
      • sin 2022-08-02 17:15:52
        Nie szkoda ci czasu?
  • Szatniarz 2022-08-02 09:14:46
    To wina Tuskomatołów. Tacy prymitywni ludzie nie mogą mieć żadnej wizji rozwoju gospodarczego. Cel tej grupy to podmywanie, szparagi i usługiwanie w szatni. Oczywiście kłamliwe obiecywanie drugiej Irlandii, emerytur pod palmami, benzyny po 5 zł i podwyżek w budżetówce o 20%. A fakty będą inne- podatki w górę, bezrobocie 14% .
    • miki 2022-08-07 08:20:07
      Dokładnie i dodać trzeba jeszcze import wszystkiego z azjii bo "tu sie nie opłaca" nic

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.217.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!