Zarządca portu lotniczego Katowice na lata 2023-25 planuje budowę nowego terminala. Inwestycja o powierzchni 30-40 tys. m kw. ma dać lotnisku roczną przepustowość 10-12 mln pasażerów. Warunkiem jest dalsze szybkie tempo rozwoju Katowice Airport.
- - W tym roku chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji architektoniczno-przestrzennej zagospodarowania całej strefy landside, a kolejnym etapem będzie ogłoszenie konkursu architektonicznego na budowę nowego obiektu - zasygnalizował Tomasik.
- Warunkiem realizacji tych planów jest utrzymanie się takiego tempa wzrostu rynku, które przełoży się na dwucyfrowe wartości wskaźników wzrostu lotniska. - Tylko wtedy będzie sens i racjonalność ekonomiczna, aby taki obiekt budować - ocenił Artur Tomasik, prezes GTL.
- Jeszcze przed budową nowego terminala władze lotniska zamierzają zmodernizować swój obecny główny terminal B. Dysponują już dokumentacją przebudowy trzykondygnacyjnego obiektu. Modernizacja będzie polegała przede wszystkim na zwiększeniu jego powierzchni i rozbudowie w kierunku południowym.
Jak poinformował w poniedziałek prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Artur Tomasik, dynamiczny rozwój lotniska, które w tym roku spodziewa się odprawić 4,8 mln pasażerów (wzrost wobec 2017 r. o ponad 25 proc.), niejako wymusza rozwój infrastruktury terminalowej.
"W tym roku chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji architektoniczno-przestrzennej zagospodarowania całej strefy landside (części portu lotniczego, przyległe tereny i budynki, które nie są rejonem operacji lotniczych - red.), a kolejnym etapem będzie ogłoszenie konkursu architektonicznego na budowę nowego obiektu" - zasygnalizował Tomasik.
Zastrzegł, że warunkiem realizacji tych planów jest utrzymanie się takiego tempa wzrostu rynku, które przełoży się na dwucyfrowe wartości wskaźników wzrostu lotniska. "Tylko wtedy będzie sens i racjonalność ekonomiczna, aby taki obiekt budować" - ocenił.
Zdiagnozował przy tym, że obecny sezon, z tempem wzrostu o ponad 25 proc. rok do roku, jest jednym z najlepszych okresów w historii lotniska. Ocenił, że choć "następne lata też będą dynamiczne", wobec sytuacji rynkowej, m.in. rosnących cen paliw, tempo rozwoju Katowice Airport spadnie - utrzyma jednak wartości dwucyfrowe.
Jeszcze przed budową nowego terminala władze lotniska zamierzają zmodernizować swój obecny główny terminal B. Dysponują już dokumentacją przebudowy trzykondygnacyjnego obiektu. Modernizacja będzie polegała przede wszystkim na zwiększeniu jego powierzchni i rozbudowie w kierunku południowym.
Najważniejszą zmianą dla podróżnych będzie przeniesienie kontroli bezpieczeństwa w terminalu B na powiększone, poprzez zbudowanie nowych stropów, pierwsze piętro. Na parterze pozostanie obsługa check-in.
"Zwiększymy nie tylko powierzchnię, ale przede wszystkim komfort obsługi pasażerów. A po drugiej stronie będziemy mieli trzy mosty, którymi pasażerowie będą mogli przemieszczać się do samolotów. Będziemy mieli gate'y nie tylko na parterze; te na pierwszym piętrze będą przeznaczone dla samolotów, które będą w bezpośredniej odległości od terminala" - wyjaśnił Tomasik.
"Jednocześnie musimy przebudować cały układ kontroli bagażu, co wynika z przepisów unijnych. Pojawiły się nowe standardy; musimy do 2020 r. wymienić cały ciąg kontroli bezpieczeństwa bagażu" - dodał.