Ostatni lot Tajik Air, czyli wygodny upadek narodowego przewoźnika Tadżykistanu

Ostatni lot Tajik Air, czyli wygodny upadek narodowego przewoźnika Tadżykistanu
Tajik Air to narodowy przewoźnik Tadżykistanu, republiki rządzonej autorytarnie przez prezydenta Rahmona fot. Farruh Pulatov/wikimedia, licencja Creative Commons

Problemy rynku lotniczego nie są niczym zaskakującym, zwłaszcza wobec załamania przewozów pasażerskich w wyniku pandemicznych lockdownów. Nie dziwi zatem upadek relatywnie małych i ubogich linii Tajik Air, operujących na trudnym rynku i obsługujących mało popularne kierunki. Po bliższym przyjrzeniu się problemom Tajik Air, pojawiają się jednak wątpliwości...

  • Zagmatwane powiązania z ludźmi z otoczenia władzy i problemy tadżyckich linii lotniczych są jednym z wielu przykładów na nieprzejrzyste działanie autorytarnych systemów władzy w na polu ekonomii.
  • Systemy te opierają się na fundamencie korupcji, nepotyzmu i dbałości o własne korzyści, przerzucając koszty ich uzyskania na społeczeństwo.
  • Niestety, nic nie wskazuje na to, by Tadżykistan czekała rewolucja w systemie władzy, a śladów ewolucji ku bardziej transparentnemu systemowi na razie nie widać...
Sprawa jest dość tajemnicza. Po pierwsze: mowa o narodowym przewoźniku Tadżykistanu, republiki rządzonej autorytarnie przez prezydenta Emomalia Rahmona i to nieprzerwanie od 1991 r., czyli od momentu przekształcenia Tadżyckiej SRR w suwerenne państwo.

Autorytarni przywódcy niechętnie przyjmują porażki, zwłaszcza takie, które uderzają w ich wizerunek, a tak z pewnością można odebrać bankructwo narodowych linii lotniczych.

Po drugie: problemy Tajik Air potęgowały się od co najmniej kilku lat, więc zastanawiające, że w tym czasie władze nie podjęły żadnych działań dla uratowania państwowego przewoźnika. Zastanawiające jest też, że nie próbowano na przykład zmienić struktury lotów na bardziej dochodowe... Pozostawiano ich obsługę konkurencyjnej, prywatnej spółce Somon Air.

Co ciekawe: po 2008 r., a więc po powstaniu prywatnego konkurenta, z Tajik Air wydzielono osiem celowych firm, zajmujących się m.in. obsługą naziemną, zaopatrzeniem w paliwo, serwisem i zarządzaniem lotniskami. To osłabiło pozycję samych linii lotniczych poprzez wzrost kosztów działalności, a wzmocniło konkurenta, którego koszty w tych obszarach stały się co najwyżej takie same jak narodowego przewoźnika.

Prywatny Somon Air - wobec wypadnięcia z rynku państwowego konkurenta - wzmacnia swoją lokalną dominację. W nieoficjalnym obiegu wśród służb finansowych Tadżykistanu pojawiły się informacje, że przeprowadzony audyt wskazuje na cechy celowego działania zarządu Tajik Air na szkodę tej firmy... 

Nie należy jednak oczekiwać, że takie informacje, nawet jeśli są prawdziwe, zostaną oficjalnie potwierdzone.

Upadek narodowego przewoźnika jest wygodnym rozwiązaniem dla prezydenta Rahmona i jego rodziny. Choć bowiem trudno w autorytarnym państwie znaleźć dowody korupcyjne i nielegalne powiązania w kręgach władzy, to nikt nie ma wątpliwości, że Somon Air jest ściśle powiązana z prezydentem, podobnie jak większość kluczowych biznesów w kraju.

Właścicielem firmy jest Hasan Asadullozoda, szwagier E. Rahmona. Nie przypadkiem stał się on też właścicielem, poprzez zarejestrowaną w Anglii spółkę Menford Holdings Ltd., sprywatyzowanej firmy TZK, wyłącznego dostawcy paliw lotniczych na rynek tadżycki, a wydzielonej właśnie z Tajik Air.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ostatni lot Tajik Air, czyli wygodny upadek narodowego przewoźnika Tadżykistanu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.207.247.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!