Pali się czerwone światło, a my jedziemy do przodu. "Kiedyś nas rozliczą"

Pali się czerwone światło, a my jedziemy do przodu. "Kiedyś nas rozliczą"
Mimo intensywnej modernizacji sieci kolejowej w Polsce ładunków na torach nie przybywa Fot. Bartosz Dziugiel/Shutterstock.com

Jeżeli spojrzymy na Zielony Ład, europejską strategię mobilności czy ostatnio na pakiet Fit for 55, to w prawie w każdym z dokumentów mówi się o odciążeniu dróg.  Przez ostatnich pięć lat na drogach w Polsce przybyło 800 mln ton towarów, a na torach nic - alarmuje Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec, firmy produkującej materiały do budowy nawierzchni kolejowej.

Jak mówi Krzysztof Niemiec, pieniądze unijne na modernizację infrastruktury w naszym kraju są dostępne od 2007 r. i pewne efekty w strukturze transportu powinny już być widoczne.

 - Jasne, zmiany lepiej widać na drogach, bo na kolei stają się widoczne dopiero po oddaniu całej linii. Nie zmienia to faktu, że sytuacja jest trudna. Obecnie na polskich drogach znajduje się już 2,3 mld ton ładunków, a na kolei niecałe 220 mln ton (rocznie - red.). To już nie jest żółte światło ostrzegawcze, ale czerwone. Lekceważymy je i jedziemy do przodu, tylko dokąd? - pyta retorycznie.

Czytaj także: Czeka nas kumulacja na kolei. Na torach leży aż 41 mld zł

Jego zdaniem bardzo wiele zależy od strategii transportowej kraju, która powinna dobrze zwymiarować cele zmian. Gdy wiadomo, jakie one są, można dobrać narzędzia, które pomogą w ich osiągnięciu.

- Dziś, gdy celów mierzalnych nie ma, występuje stan uspokojenia, nie zachęca to do dużego wysiłku - ocenia wiceprezes Track Tec, dodając, że gdyby uznać za cel powiększenie skali przewozów towarowych o 100 mln ton, byłoby wiadomo, że potrzeba dodatkowych 850 lokomotyw i 26 tys. wagonów. Kosztowałoby to 20 mld zł.

- Ile mogłoby to znaczyć dla polskiego przemysłu, który potrafi produkować lokomotywy i wagony. Ten jeden cel w strategii dałby szansę na rozwój całej branży. Oczywiście musiałaby się do tego przygotować też infrastruktura, producenci, wykonawcy - zauważa Krzysztof Niemiec. - Modernizowanie dróg i kolei bez mierzalnych celów to duże ryzyko. Kiedyś społeczeństwo, gospodarka kraju i Unia Europejska rozliczą nas z tego, jak wydaliśmy środki.

W rozmowie także o traconej przez kolej szansie wejścia na rynek obsługi magazynów, których przybywa w Polsce jak grzybów po deszczu i o tym, co się stanie z transportem w Polsce, gdy cena uprawnień do emisji CO2 (ten system ma objąć sektor transportu) sięgnie 120 euro za tonę.

Zobacz wideo:


Czytaj więcej materiałów z Europejskiego Kongresu Gospodarczego

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Pali się czerwone światło, a my jedziemy do przodu. "Kiedyś nas rozliczą"

  • Aleksander Laik 2021-10-07 16:41:33
    Jeżdżę codziennie A4 - ile tam tirów jedzie jedynie od granicy do granicy. 1 kierowca - 1 tir. Po co? Zróbcie autonomiczne wózki jezdne dla naczep. Dedykowane tory kierunkowe tylko dla transportu towarów. Zajezdnie i rampy do przejmowania naczep. Odciąży autostrady
  • Krys 2021-10-07 14:24:05
    Każdy układ komunikacyjny jest motorem rozwoju gospodarczego regionu. Ponadto Biała Księga Transportu w UNII nakazuje rozwój transportu kolejowego i wodnego dla zmniejszenia transportu drogowego. Zgodnie z nią, do 2030 roku 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. transport wodny lub kolej, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50% tego typu transportu. Ponadto zgodnie z tą strategią porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i w Świnoujściu powinny mieć połączenie ze swoim zapleczem poprzez transport śródlądowy. Tak jak mają je inne główne porty europejskie.
    • Proste 2021-10-07 19:24:56
      Zwróć uwag~, że ekoświry, są przeciwni jakiejkolwiek regulacji rzek. Niemcy nie zgadzają się na regulację Odry, aby podnieść jej żeglowność. To bowiem stanowi konkurencję, dla ich portów. Unia sobie, a interesy unijnych hegemonów, sobie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.224.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!