PARTNERZY PORTALU

Pandemia na torach. Pociągi z Chin jeżdżą już normalnie

- Jeśli spojrzymy na podstawowe parametry czerwca: wolumen, praca przewozowa, liczba pociągów, to oczywiście nasze przewozy rosną, ale wciąż są mniejsze niż w lutym i mniejsze niż w czerwcu zeszłego roku - mówi Paweł Pucek, członek zarządu DB Cargo Polska, pytany, czy na kolei widać odmrażanie gospodarki.


Żeby dać pełen obraz sytuacji, trzeba się cofnąć do lutego, gdy zaczęto odwoływać pierwsze pociągi z Chin.

- Europa nie myślała jeszcze o pandemii, a u nas kierunek chiński się "zatrzymał" - mówi Paweł Pucek. - Dziś jest już całkowicie odblokowany. Wróciliśmy do stanu sprzed COVID-19, zainteresowanie jest nawet większe niż wcześniej. Pojawiły się też pytania o nowe relacje, np. o kierunek południowy w Europie. Wcześniej klienci się nim nie interesowali.

W marcu w DB Cargo Polska odnotowano problemy z intermodalem (transport kontenerowy), ale największa dziura w przewozach pojawiła się w kwietniu. Zlecenia z branży automotive, które są dla firmy bardzo ważne, spadły prawie do zera. W maju przyszło załamanie na rynku węgla.

Teraz następuje stopniowa odbudowa przewozów. - W maju wznowiła pracę branża automotive. Wciąż jednak nie mamy pełnego portfela przewozowego, a pociągi są nadal odwoływane. Widzimy też spadki na rynku przewozów towarów masowych: węgiel, ruda, koks. Wątpię, żeby w tym przypadku do końca roku nastąpiła znacząca poprawa - ocenia członek zarządu DB Cargo Polska.

Czytaj także: Mniej inwestycji w drogi. Czas na kolej

Na szczęście nie spełniają się czarne prognozy, które na początku pandemii zapowiadały, że handel międzynarodowy poważnie osłabnie, nawet o kilkadziesiąt procent (Światowa Organizacja Handlu - WTO).

- W marcu przygotowaliśmy kilka scenariuszy. Cieszę się, że nie sprawdził się najgorszy z nich - mówi Paweł Pucek, dodając, że wewnętrzne prognozy DB Cargo były bardziej optymistyczne niż te tworzone przez rynek.

Jego zdaniem, po pandemii nie nadejdzie zasadnicza zmiana w wektorów światowego handlu, czego spodziewa się część ekspertów.

- Na kierunku chińskim w najbliższym czasie nastąpi nawet wzrost przewozów. Wiemy, że wielu komentatorów wieszczy relokację fabryk. Nie usłyszeliśmy jednak żadnego poważnego głosu ich właścicieli, że rozpatrują taką opcję. Jeśli będzie się cokolwiek zmieniało, to w pierwszej kolejności odczuje to transport morski, potem dopiero kolejowy. Klienci, dla których liczy się czas, będą nadal korzystali z pociągów. Jeśli nie będzie się wozić podzespołów w kontenerach, to będzie się transportować gotowe produkty - tak jak dziś wozi się Volvo z Chin do Europy, a BMW z Europy do Chin - przewiduje Paweł Pucek.

DB Cargo stara się rozwijać połączenia w korytarzu Północ-Południe, chociaż, zdaniem przedstawiciela firmy, na razie istnieje on tylko na papierze i w deklaracjach polityków. Towary, które docierają do portów w północnej Polsce, rzadko przekraczają południową granicę naszego kraju. Podobnie towary wyładowywane w portach Morza Śródziemnego docierają na północ najwyżej do Austrii czy Czech. Niemniej DB Cargo Polska widzi tu potencjał.

Przypomnijmy, że przewozy towarowe na polskiej kolei maleją nieprzerwanie od grudnia 2018 r., ale za sprawą COVID-19 rynek zanurkował. W kwietniu 2020 roku praca przewozowa obniżyła się o 22,3 proc. w stosunku do kwietnia roku ubiegłego, spadając do najniższego miesięcznego poziomu od grudnia 2016 roku.

Czytaj także: Załamanie na rynku przewozów kolejowych

W pierwszych czterech miesiącach 2020 r. DB Cargo Polska pod względem tonażu towarów było drugim przewoźnikiem w Polsce (18,02 proc. udziału w rynku) i czwartym pod względem pracy przewozowej (4,91 proc.)
 
Rozmowa została przeprowadzona podczas czerwcowej edycji EEC Online.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pandemia na torach. Pociągi z Chin jeżdżą już normalnie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.238.176
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!