PARTNERZY PORTALU

Państwo przejmie kontrolę nad autostradą A4 Katowice-Kraków

Państwo przejmie kontrolę nad autostradą A4 Katowice-Kraków
Przewiduję, że nie będziemy przedłużać koncesji na odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem - mówi Andrzej Adamczyk mat. pras.

Przewiduję, że nie będziemy przedłużać koncesji na odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem. W 2027 r. państwo polskie przejmie odpowiedzialność za zarządzanie tym odcinkiem - zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

  • W 2027 r. wygasa koncesja na autostradę A 4 na odcinku Katowice-Kraków. Andrzej Adamczyk przewiduje, że rząd nie będzie przedłużał tej koncesji i nie będzie ogłaszał przetargu na nową koncesję. 
  • Marzeniem Andrzeja Adamczyka jest to, żeby ten odcinek był bezpłatny. Zwolniłoby z obowiązku zbudowania nowej drogi między aglomeracją śląską a krakowską.
  • Koncesjonariusz autostrady, spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), od 4 lipca podniosła stawki za przejazd odcinkiem Katowice-Kraków z 24 do 26 zł dla samochodów osobowych.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w Radiu Kraków mówił na początku lipca o przyszłości autostrady A4 na odcinku między Katowicami a stolicą Małopolski.

- W 2027 r. wygasa koncesja i przewiduję, że nie będziemy przedłużali tej koncesji, że nie będziemy ogłaszali przetargu na kolejną koncesję. W 2027 r. państwo polskie przejmie odpowiedzialność za zarządzanie, administrowanie autostrady A4 między Katowicami a Krakowem - zapowiedział Adamczyk.

Bezpłatna autostrada?

Minister infrastruktury wyraził nadzieję, że po 2027. r. opłaty na tym odcinku będą na tyle niskie, że zachęcą kierowców do korzystania z niej, zamiast z dróg alternatywnych.

- Moim marzeniem jest, by ten odcinek był bezpłatny. Zwolniłoby nas to z obowiązku zbudowania nowej drogi między aglomeracją śląską a krakowską - dodał.

Koncesjonariusz autostrady, spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), od 4 lipca podniosła stawki za przejazd odcinkiem Katowice-Kraków z 24 do 26 zł dla samochodów osobowych. Dla samochodów ciężarowych ceny wzrosły z 70 zł do 80 zł. Z decyzją koncesjonariusza nie zgadza się GDDKiA.

Czytaj także: Ruch na autostradzie zwiększa wyniki Stalexportu

Według Andrzeja Adamczyka na pytanie, dlaczego ten odcinek A4 jest taki drogi, powinny odpowiedzieć osoby, które w imieniu rządu w latach 90. podpisały umowę koncesyjną na 30 lat.

Ważna kolej

Szef resortu infrastruktury zachęcił do korzystania z połączeń kolejowych. Zwrócił przy tym uwagę na aspekty ekologiczne korzystania z pociągów i niższe koszty przejazdu niż samochodem.

- Kolej musi przejąć ciężar transportu zbiorowego osobowego, ale i towarowego - ocenił minister.

Jak zwrócił uwagę Adamczyk, trwają prace nad tym, aby rozwinąć koleje aglomeracyjne w wielu miastach. Chodzi nie tylko o budowę torów wzdłuż linii kolejowej E30 z Wrocławia do Przemyśla, ale i o budowę torów w nowych miejscach.

Minister zauważył m.in., że pociągi Wieliczka, Kraków, Trzebinia, Skawina we wszystkich kierunkach mogą obsługiwać ruch miejski, ale do tego potrzebne są przystanki. Jak zapowiedział szef MI, takie przystanki będą powstawać.

Program przystankowy

Adamczyk przypomniał, że program przystankowy, którego inspiratorem jest prezydent RP Andrzej Duda, zakłada utworzenie ponad 200 przystanków.

- Dziś wiele miejscowości składa wnioski, by rozbudowywać sieć przystanków kolejowych - powiedział szef resortu infrastruktury. Dodał, że budowa przystanków kolejowych jest także wspólnym celem samorządu Krakowa i rządu.

Minister dopytywany o to, czy będzie nowelizacja prawa dotyczącego jazdy rowerami i hulajnogami elektronicznymi, odpowiedział, że liczy na przestrzeganie obowiązujących już przepisów. Obecnie rząd nie przewiduje nałożenia obowiązku jazdy w kaskach dla rowerzystów, użytkowników hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (32)

Do artykułu: Państwo przejmie kontrolę nad autostradą A4 Katowice-Kraków

  • PRAKTYK 2022-08-03 17:57:45
    SZTAJGER MA 100% racji : "Nie potrafiliście nawet ujawnić umowy ze Stalexportem, a znowu obiecujecie. Ziobro butnie zapowiadał że ujawni umowę i co? I nic. Pewnie tam jest zapis o automatycznym przedłużeniu i w "rządzie" ktoś zaśpi bo ma zaspać. Potem dymisja i będzie w radzie nadzorczej w nagrodę. "
  • Normalny 2022-08-03 11:31:01
    To skandal 30-lecia Wolnej Polski pozostający do rozliczenia, słynny prezes-tancerz koniecznie też (było PZU - to za mało?)
  • Wojciech 2022-08-03 09:32:27
    Lepiej późno niż wcale. Były minister skarbu, cwaniak i oszust nachapał się już tyle, że można go odstawić od cycka. A4 to typowy przykład uwłaszczenia się na państwowym i czerpania krociowych zysków z racji bycia monopolistą. Stalexport tej autostrady nie wybudował, fatalnie nią zarządza, źle remontuje, tylko ceny ustawia na absurdalnie wysokim poziomie.
  • koncjonat 2022-08-02 19:38:31
    Czy po przejęciu tej "autostrady" zostanie odtajniony protokół, który uniemożliwił przez 30 lat budowę i remonty drogi alternatywnej? I dowiemy się KTO na taki zapis w umowie koncesyjnej POZWOLIŁ?
  • Tworki 2022-08-02 16:48:56
    Dla imigrantów darmowe przejazdy , to po co ten mur budowali ?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.126.232
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!