PARTNERZY PORTALU

PKP idzie w carsharing, terminale i nowe typy wagonów. Oto plany na 2020 rok

Mirosław Antonowicz spore nadzieje wiąże z rozwojem intermodalu. Fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 13-01-2020 06:00

Dzięki wielomiliardowym inwestycjom i szeregowi działań na rzecz wysokiej jakości obsługi klientów, z roku na rok rośnie konkurencyjność kolei względem innych dziedzin transportu - przekonuje w rozmowie z WNP.PL Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. Wśród najważniejszych inwestycji, które będą realizowane, wymienia budowę nowych terminali intermodalnych.

  • PKP przygotowuje się do uruchomienia usługi carsharingu.
  • Rozbudowywana będzie też sieć przystacyjnych punktów ładowania samochodów elektrycznych.
  • Kolejarze liczą też na upowszechnienie przewozów naczep samochodowych i ciągników siodłowych koleją.

Czy w 2020 r. można spodziewać się wprowadzenia mechanizmów interwencjonizmu państwowego, zachęcającego do przenoszenia towarów z transportu samochodowego na kolejowy?

- Przyjęta we wrześniu 2019 r. rządowa Strategia zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 r. definiuje liczne długookresowe kierunki interwencji państwa, mające na celu wsparcie transportu kolejowego, szczególnie intermodalnego.

Należą do nich dofinansowywanie ze środków publicznych zakupu i modernizacji taboru specjalizowanego do przewozu towarów w kontenerach, dążenie do zrównoważenia polityki opłat za dostęp do infrastruktury transportowej, wspieranie, wzorem niektórych krajów unijnych, tworzenia terminali multimodalnych poprzez ich dofinansowywanie i sprzyjające rozwiązania prawno-administracyjne, stosowanie dodatkowych zachęt w postaci opłat i podatków.

Czytaj także: Pendolino w Polsce goni europejskie pociągi HighSpeed

Przewóz naczep koleją jest bardzo istotny z ekologicznego punktu widzenia, gdyż pozwala na ograniczenie śladu węglowego i zmniejsza zużycie dróg na terenie kraju. Wprowadzenie obowiązkowego przewozu naczep, przynajmniej w tranzycie, na pewno wsparłoby migrację transportu drogowego na kolej.

Jak wpisuje się w to projekt Wojskowej Akademii Technicznej dotyczący produkcji specjalnych wagonów?

- Wojskowa Akademia Techniczna zaprojektowała wagon do przewozu naczep lub ciągników z naczepą. W założeniu twórców koszty produkcji i eksploatacji takiego wagonu powinny być niższe w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami z innych krajów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: PKP idzie w carsharing, terminale i nowe typy wagonów. Oto plany na 2020 rok

  • Szymon 2020-01-14 02:35:28
    PKP się chwali, a wyjdzie jak zwykle. Przede wszystkim w PKP trzeba zrobić porządek i wyrzucić wszystkich kolesi że stołków. Koleją powinni zarządzać ludzie kompetentni
  • Gosc 2020-01-13 17:42:23
    A co z terenami? Przecież osobiście posiadając takie tereny jakie ma pkp w różnych spółkach, byłbym jednym z zamozniejszch ludzi w kraju.
  • jn 2020-01-13 13:59:45
    "zaprojektowała wagon do przewozu naczep lub ciągników z naczepą." Takie wagony już dawno istnieją. Już około 30 lat temu jeździły pociągi relacji Gądki (pod Poznaniem) - Hamburg z takimi wagonami. Na końcu lub początku składu pociągu, po zamontowaniu w 3 minuty rampy, będącej na wyposażeniu stacji za/wyładunkowej, otwierało się czołownicę skrajnego wagonu i był to sygnał do wjazdu dla wszystkich oczekujących tirów. Wjeżdżały wszystkie TIRy równocześnie jeden za drugim. Po 2 - 3 minutach pociąg był załadowany. (Tyle samo trwał rozładunek). Zabezpieczenia pojazdów przed wzdłużnym przesunięciem dokonywali sami kierowcy specjalistycznymi klinami będącymi na wyposażeniu każdego wagonu. W każdym pociągu była kuszetka dla kierowców. Po dojeździe do stacji przeznaczenia wyspani kierowcy wsiadali za kierownice. Do dziś nie rozumiem dlaczego to umarło...
    • Gosc 2020-01-13 17:43:07
      Ale może to nie pisowcy
  • Piotr 2020-01-13 08:54:58
    Pociągi ze zmiennym rozstawem osi tak aby móc wjeżdżać na rynek wschodni bezproblemowo !! Niemcy już deklarują że to zrobią i będą zgarniali pasażerów PKP w drodze na wschód !!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.131.116
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!