PKP idzie w carsharing, terminale i nowe typy wagonów. Oto plany na 2020 rok

PKP idzie w carsharing, terminale i nowe typy wagonów. Oto plany na 2020 rok
Mirosław Antonowicz spore nadzieje wiąże z rozwojem intermodalu. Fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 13-01-2020 06:00

Dzięki wielomiliardowym inwestycjom i szeregowi działań na rzecz wysokiej jakości obsługi klientów, z roku na rok rośnie konkurencyjność kolei względem innych dziedzin transportu - przekonuje w rozmowie z WNP.PL Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. Wśród najważniejszych inwestycji, które będą realizowane, wymienia budowę nowych terminali intermodalnych.

  • PKP przygotowuje się do uruchomienia usługi carsharingu.
  • Rozbudowywana będzie też sieć przystacyjnych punktów ładowania samochodów elektrycznych.
  • Kolejarze liczą też na upowszechnienie przewozów naczep samochodowych i ciągników siodłowych koleją.

Czy w 2020 r. można spodziewać się wprowadzenia mechanizmów interwencjonizmu państwowego, zachęcającego do przenoszenia towarów z transportu samochodowego na kolejowy?

- Przyjęta we wrześniu 2019 r. rządowa Strategia zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 r. definiuje liczne długookresowe kierunki interwencji państwa, mające na celu wsparcie transportu kolejowego, szczególnie intermodalnego.

Należą do nich dofinansowywanie ze środków publicznych zakupu i modernizacji taboru specjalizowanego do przewozu towarów w kontenerach, dążenie do zrównoważenia polityki opłat za dostęp do infrastruktury transportowej, wspieranie, wzorem niektórych krajów unijnych, tworzenia terminali multimodalnych poprzez ich dofinansowywanie i sprzyjające rozwiązania prawno-administracyjne, stosowanie dodatkowych zachęt w postaci opłat i podatków.

Czytaj także: Pendolino w Polsce goni europejskie pociągi HighSpeed

Przewóz naczep koleją jest bardzo istotny z ekologicznego punktu widzenia, gdyż pozwala na ograniczenie śladu węglowego i zmniejsza zużycie dróg na terenie kraju. Wprowadzenie obowiązkowego przewozu naczep, przynajmniej w tranzycie, na pewno wsparłoby migrację transportu drogowego na kolej.

Jak wpisuje się w to projekt Wojskowej Akademii Technicznej dotyczący produkcji specjalnych wagonów?

- Wojskowa Akademia Techniczna zaprojektowała wagon do przewozu naczep lub ciągników z naczepą. W założeniu twórców koszty produkcji i eksploatacji takiego wagonu powinny być niższe w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami z innych krajów.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: PKP idzie w carsharing, terminale i nowe typy wagonów. Oto plany na 2020 rok

  • Szymon 2020-01-14 02:35:28
    PKP się chwali, a wyjdzie jak zwykle. Przede wszystkim w PKP trzeba zrobić porządek i wyrzucić wszystkich kolesi że stołków. Koleją powinni zarządzać ludzie kompetentni
  • Gosc 2020-01-13 17:42:23
    A co z terenami? Przecież osobiście posiadając takie tereny jakie ma pkp w różnych spółkach, byłbym jednym z zamozniejszch ludzi w kraju.
  • jn 2020-01-13 13:59:45
    "zaprojektowała wagon do przewozu naczep lub ciągników z naczepą." Takie wagony już dawno istnieją. Już około 30 lat temu jeździły pociągi relacji Gądki (pod Poznaniem) - Hamburg z takimi wagonami. Na końcu lub początku składu pociągu, po zamontowaniu w 3 minuty rampy, będącej na wyposażeniu stacji za/wyładunkowej, otwierało się czołownicę skrajnego wagonu i był to sygnał do wjazdu dla wszystkich oczekujących tirów. Wjeżdżały wszystkie TIRy równocześnie jeden za drugim. Po 2 - 3 minutach pociąg był załadowany. (Tyle samo trwał rozładunek). Zabezpieczenia pojazdów przed wzdłużnym przesunięciem dokonywali sami kierowcy specjalistycznymi klinami będącymi na wyposażeniu każdego wagonu. W każdym pociągu była kuszetka dla kierowców. Po dojeździe do stacji przeznaczenia wyspani kierowcy wsiadali za kierownice. Do dziś nie rozumiem dlaczego to umarło...
    • Gosc 2020-01-13 17:43:07
      Ale może to nie pisowcy
  • Piotr 2020-01-13 08:54:58
    Pociągi ze zmiennym rozstawem osi tak aby móc wjeżdżać na rynek wschodni bezproblemowo !! Niemcy już deklarują że to zrobią i będą zgarniali pasażerów PKP w drodze na wschód !!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.47.87
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!