Grupa PKP, PKN Orlen i PESA będą współpracować na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym. 25 sierpnia podpisano w tej sprawie porozumienie. Spółki chcą razem prowadzić projekty badawczo-rozwojowe i działania zmierzające do zastosowania wodoru na kolei jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe.
- Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce oraz dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie - mówi Rafał Zgorzelski, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych.
- W strategii Orlen 2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, gdyż jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych - podkreśla Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
- Lokomotywę z napędem wodorowym zaprezentujemy na targach Trako. Jej eksploatację planujemy rozpocząć w przyszłym roku. Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych - zapowiada Jacek Konop, wiceprezes PESA ds. technicznych