PARTNERZY PORTALU

PKP PLK rozważają zamknięcie modernizowanej linii Katowice-Kraków

O postępie prac związanych z modernizacją linii kolejowej E30 między Katowicami a Krakowem przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych poinformowali w środę podczas konferencji prasowej w Katowicach.

Chodzi o największą od lat modernizację linii kolejowej na terenie woj. śląskiego. W trwającym okresie wydawania środków unijnych 2007-2013 unowocześniony zostanie fragment trasy E30 - 58,2 km z Sosnowca Jęzora do Krakowa. Do czerwca 2014 r. wymienionych zostanie tam ok. 150 km torowisk, powstaną nowe perony, nowy system sterowania ruchem, zmodernizowane lub zbudowane będą wiadukty, przejazdy drogowe i przejścia dla pieszych.

Cała inwestycja została podzielona na kilka kontraktów. Umowy z wykonawcami podpisano w listopadzie i grudniu ub. roku. Według dyrektora projektu Janusza Pluty, dotąd wykonawcy zajmowali się głównie projektowaniem. 21 października rozpoczęły się pierwsze prace w terenie - rozbiórka jednego z dwóch torów na kilkukilometrowym odcinku od Sosnowca Jęzora do Jaworzna Szczakowej.

Cały nowy tor, wraz z podbudową, torowiskiem i trakcją, ma być tam gotowy do 31 maja. Pociągi jeżdżą teraz tamtędy wahadłowo drugim torem, co wydłużyło podróż z Katowic do Krakowa o 25 min, do ok. 130 min. Wraz z wprowadzaniem ruchu wahadłowego na kolejnych odcinkach w marcu i kwietniu 2012 r., czas podróży na tej trasie może wzrosnąć - jak szacuje PLK - do ok. 150 min.

Dlatego spółka zaczęła się zastanawiać, czy nie zamknąć linii Katowice-Kraków przez Jaworzno Szczakową i Trzebinię dla ruchu pasażerskiego i skierować go - po niezbędnych pracach - na objazd przez Oświęcim. Czas przejazdu tą trasą byłby porównywalny do wahadłowej jazdy główną linią. Wzdłuż głównej linii działałaby komunikacja zastępcza.

Jak powiedział Pluta, sprawa była już konsultowana z wykonawcami i ci odnieśli się do pomysłu pozytywnie. Zmian z ich strony wymagałby praktycznie tylko harmonogram prac. Zadeklarowali, że mogliby wówczas ruszyć z pracami w październiku lub listopadzie 2012 roku - zamiast w marcu. Termin zakończenia robót zostałby przyspieszony od trzech do sześciu miesięcy.

Centrala spółki PLK analizuje teraz rachunek korzyści i kosztów takiego rozwiązania. Uwzględnia przy tym potrzeby swoich klientów, mających bocznice przy głównej linii: rafinerii w Trzebinii, kopalni kruszyw w Krzeszowicach czy lotniska w Balicach. Ewentualna decyzja spodziewana jest w pierwszych miesiącach przyszłego roku.

PLK wskazuje, że prowadzenie prac w całej Polsce organizowane jest tak, by w czerwcu - podczas EURO 2012 - osiągnąć "maksymalną możliwą przepustowość" na wszystkich liniach. Na remontowanych odcinkach oznacza to przywrócenie ruchu po dwóch torach z ewentualnymi wyjątkami dotyczącymi pojedynczych obiektów inżynieryjnych, przy których ruch wahadłowy nie skomplikuje sprawnego prowadzenia pociągów.

Docelowo linia z Sosnowca-Jęzora do Krakowa ma zostać dostosowana do prędkości maksymalnej 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla składów towarowych. Jeśli przewoźnicy po 2014 r. wypuszczą na tory odpowiedni tabor, przejazd pociągów pospiesznych z Katowic do Krakowa będzie mógł zostać skrócony z wcześniejszych 102 minut do 63, a osobowych - ze 116 do 87 minut.

Całe planowane pierwotnie przedsięwzięcie obejmowało modernizację linii z Zabrza do Krakowa i w tej formie zostało wpisane do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego koszt oszacowano wtedy na ponad 2,49 mld zł, z czego ze środków unijnych miało pochodzić blisko 1,66 mld zł. Potem jednak z projektu wykreślono odcinek z Zabrza do Sosnowca-Jęzora. Koszt realizowanej części to ok. 1,4 mld zł.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK rozważają zamknięcie modernizowanej linii Katowice-Kraków

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.234.169
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!