PARTNERZY PORTALU

PKP PLK złapały poślizg, ale nadal liczą na lukratywne przetargi

PKP PLK złapały poślizg, ale nadal liczą na lukratywne przetargi
22 grudnia 2021 r. pociągi wróciły na trasę Kraków-Zakopane Fot. Mat. pras. PKP PLK / Łukasz Hachuła

- Jesteśmy przygotowani na ogłoszenie przetargów o wartości kilkudziesięciu miliardów złotych - zapewnia Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. - Zgodnie z założeniami, chcieliśmy co roku ogłaszać przetargi o wartości 15-17 mld zł - do 20 mld zł. Postępowania jednak przyhamowały z powodu braku finansowania. Ma być ono dostępne najwcześniej w połowie roku 2022. Przetargi przesunęły się zatem w czasie.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.

Niedawno PKP PLK ogłosiły pięć przetargów na szacunkową kwotę prawie 6 mld zł. Postępowania dotyczą modernizacji linii w województwie śląskim - od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach, kolejowej obwodnicy Poznania oraz przebudowy stacji Słupsk.

Czytaj także: PKP PLK przygotowały przetargi za gigantyczną kwotę

- Cztery z pięciu przetargów dotyczą unijnego instrumentu CEF 2 (Łącząc Europę) na lata 2021-2027. Wiemy, że nasze aplikacje zostały dobrze przyjęte. Liczę, że efekty będą korzystne dla Polskich Linii Kolejowych - mówi prezes PKP PLK, który był gościem konferencji EEC Trends w Warszawie.

Podsumowuje także realizację Krajowego Programu Kolejowego. Łącznie ma on wartość 76 mld zł. Rozliczono projekty za 23,5 mld zł, a 50 mld zł „pozostaje” na placu budowy. Realizacja zaawansowana jest w 60 proc. W sumie zatem wartość ukończonych inwestycji to 52 mld zł.

- Na lata 2020-2023 pozostaje do wydania dwadzieścia kilka miliardów złotych - mówi Ireneusz Merchel. - Na pewno zakończymy to do roku 2023. Oczywiście poza projektami etapowanymi rozłożonymi na dwie perspektywy - to np. linia średnicowa w Warszawie, linia 201 Bydgoszcz-Kościerzyna-Gdynia czy tzw. węglówka Chorzów-Bydgoszcz.
 

Z prezesem PKP PLK rozmawiamy o inwestycjach, których ukończenie zaplanowane jest w bieżącym roku oraz formule przedłużenia Krajowego Programu Kolejowego. A także o przejęciu od PKP Cargo spółki Cargotor, która zarządza rejonem przeładunkowym Małaszewicze - polską bramą na Wschód - i która planuje poważną rozbudowę infrastruktury przeładunkowej.

- Spółka Cargotor jest z nami powiązana ze względu na ten sam typ prowadzenia działalności. Decyzja zapadła na szczeblu rządowym. Myślę, że wszystko będzie przebiegać tak, żeby Cargotor mógł działać w naszych strukturach w ciągu pół roku - mówi Ireneusz Merchel.

Czy o przejęciu Cargotoru zadecydowało to, że rozbudowa Małaszewicz to inwestycja za ponad 3 mld zł, finansowana ze środków publicznych, a PKP PLK ma doświadczenie w takich przedsięwzięciach?

- Nie przejmujemy Cargotoru, żeby go zlikwidować... Inwestycja będzie realizowana przez tę spółkę - podkreśla prezes PKP PLK. - Ale będzie się to odbywało pod naszym nadzorem.
 

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK złapały poślizg, ale nadal liczą na lukratywne przetargi

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.66.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!