PARTNERZY PORTALU

PKP walczy z kryzysem. Dworce muszą się opłacać

PKP walczy z kryzysem. Dworce muszą się opłacać
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

PKP ma gigantyczny majątek - grunty, budynki, dworce - z którego próbuje wycisnąć pieniądze niezbędne na spłatę 4,5 mld zł długu. Największe dworce mają więc funkcjonować jak centra handlowe i same na siebie zarabiać. Mniejsze obiekty mogą być utrzymywane z opłaty dworcowej pobieranej od przewoźników.

Najlepiej zarabiającym dworcem kolejowym w Polsce jest... Warszawa Wileńska, z której odjeżdżają pociągi Kolei Mazowieckich do Tłuszcza czy Małkini. Jak się dowiedziała "Gazeta", w zeszłym roku koszty bezpośrednie utrzymania tego dworca położonego na warszawskiej Pradze sięgnęły 4 mln zł, a przychody przekroczyły 7,5 mln zł. Dodatni wynik - powyżej 3,5 mln zł - dworzec zawdzięcza galerii handlowej, która się na nim znajduje.

Dworce są w stanie na siebie zarobić tylko wtedy, jeśli będą odpowiednio skomercjalizowane. Mówiąc prościej, jeśli będą na nich wynajmowane powierzchnie reklamowe, znajdzie się miejsce na sklepy, restauracje czy kawiarnie, które odwiedzają podróżni i okoliczni mieszkańcy.

Z danych, do których dotarliśmy, wynika, że dobre wyniki notuje też dworzec Poznań Główny - zarobił na czysto ponad 2,9 mln zł. Gdańsk Główny zarobił około 333 tys. zł, ale już Warszawa Centralna była tylko na minimalnym plusie.

Na przeciwnym biegunie są wyremontowane dworce we Wrocławiu czy w Gdyni. We Wrocławiu na zabytkowym dworcu do tej pory nie wynajęto wszystkich powierzchni, bo podczas remontów nie uwzględniono potrzeb niektórych najemców. Podobne problemy są w Gdyni. W obu przypadkach na etapie projektu nie przewidziano realnego zużycia energii. Teraz trzeba dodać dodatkowe linie zasilające do lokali. Są też problemy z systemem wentylacyjnym na potrzeby lokali gastronomicznych. Skutek? W zeszłym roku ujemny wynik dworca Wrocław Główny sięgnął 1,2 mln zł, a dworzec Gdynia Główna przyniósł stratę w wysokości 1,6 mln zł.

PKP: potentat nieruchomości

W Polsce jest 2440 dworców kolejowych, z czego 640 jest czynnych. PKP ma ponad 103 tys. hektarów gruntów oraz kilkadziesiąt tysięcy budynków i budowli. To prawda, że wiele gruntów jest pod torami kolejowymi i że przepisy nie pozwalają na budowę zbyt blisko torów kolejowych. Ale niektóre działki PKP to prawdziwe perełki, jak choćby warte 350 mln zł tereny w okolicach dawnego warszawskiego Dworca Głównego. Inne atrakcyjne grunty to np. tereny w okolicach gdańskiej PGE Areny, położony nad Zatoką Gdańską były ośrodek szkoleniowy czy kilkadziesiąt hektarów gruntów przy byłym dworcu Wrocław Świebodzki.

- Robimy analizę wszystkich gruntów. Mogą być one warte ponad 4 mld zł, co wystarczyłoby do spłaty długów PKP - mówi "Gazecie" Piotr Ciżkowicz, który od roku jest członkiem zarządu PKP SA. Od kwietnia 2012 r. do końca marca 2013 r. PKP SA ogłosiło przetargi na zbycie 1166 nieruchomości. Zawarło 439 transakcji wartych 334 mln zł. To ciągle za mało, by spłacić wielomiliardowe długi. - Prawda jest taka, że PKP przespało boom na rynku nieruchomości. Musimy dokładnie przeanalizować, czy lepiej jest sprzedać grunty tanio, czy wchodzić w spółki z deweloperem - dodaje.

Celem PKP SA jest wyciśnięcie maksymalnych przychodów ze swojego majątku, ale także unowocześnienie infrastruktury, np. dworców. Do tej pory PKP wyremontowało w Polsce 46 dworców: ze środków własnych, budżetowych, funduszy unijnych oraz dzięki pieniądzom deweloperów. W tym roku dojdzie remont następnych 17.

- Do 2015 r. chcemy wydać na kolejne modernizacje 1,8 mld zł - mówi Piotr Ciżkowicz. Ponad 1 mld zł z tej kwoty ma pochodzić od deweloperów, którzy realizują kilka projektów z PKP.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP walczy z kryzysem. Dworce muszą się opłacać

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.24.113.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!