PARTNERZY PORTALU

Płatne drogi w Polsce: wciąż mniej niż planowano

Płatne drogi w Polsce: wciąż mniej niż planowano
Firma Kapsch była wykonawcą i pierwszym operatorem krajowego systemu poboru opłat. fot. Kapsch
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Tomasz Elżbieciak
    Tomasz Elżbieciak
  • Dodano: 09-10-2020 06:00

W ciągu ostatnich trzech lat nie rozszerzano systemu ViaTOLL. Według ekspertów oznacza to brak wpływów do budżetu państwa na poziomie 3 mld zł, co podkreśla Marek Cywiński, prezes spółki Kapsch Telematic Services, w rozmowie z portalem WNP.PL.

W Polsce opłatami objęte są drogi o łącznej długości ok. 3650 km. Zdaniem Marka Cywińskiego jest to wciąż stosunkowo mało - znacznie mniej niż planowano wówczas, gdy system poboru powstawał. Zakładano, że już w 2018 r. obejmie on ok. 7 tys. km dróg.

Niespójny i dziurawy system poboru opłat to, na co zwraca uwagę Cywiński, znacznie mniej środków na utrzymanie dróg, ale także kłopoty dla kierowców.

Cywiński wyliczył, że brak opłat od samochodów osobowych na nieobjętych systemem autostradach, (jest ich 980 km), to ok. 800 mln zł rocznie utraconych przychodów. Natomiast stojąc w korkach na placach poboru opłat, straciliśmy poprzez zmarnowany czas i spalone paliwo ok. 3 mld zł.


Firma Kapsch była wykonawcą i pierwszym operatorem krajowego systemu poboru opłat. Wówczas za system odpowiedzialna była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W listopadzie 2018 r. nadzór nad systemem przejął Główny Inspektor Transportu Drogowego, którego Kapsch został jednym z podwykonawców. Od 1 lipca 2020 r. poborem opłat zajęła się Krajowa Administracja Skarbowa.

Rozmowę z Markiem Cywińskim przeprowadzono podczas XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Płatne drogi w Polsce: wciąż mniej niż planowano

  • aaa 2020-10-09 15:28:07
    firma wprowadzila taki system jaki zamowiono?
  • misio 2020-10-09 13:09:00
    systemy za grube miliardy dają możliwości duuużych procentów. Gdyby były naklejki i dziurkacze to ludzie by mieli robotę, pieniądze zostały by w kraju i nie było by procentów.
  • To przede wszystkim 2020-10-09 11:06:10
    dużo mniejsze wpływy do Kapscha. A żeby nikt im nie przeszkadzał, to nawet szefa urzędu łączności zdymisjonowali.
  • Jan 2020-10-09 09:00:06
    Jakież to wzruszające, że austriacka firma (którą odsunięto do super lukratywnego kontraktu w Polsce) troszczy się o nasz system poboru opłat..........
    • Drogowiec 2020-10-09 11:06:19
      Czy ta austriacka firma wprowadziła ten wspaniały system w Austrii????

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.131.158
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!