PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pociągi mają być cichsze

Autor: PAP/TE
31-01-2019 23:18
Pociągi mają być cichsze

Polskie Koleje Państwowe (PKP), które dominują na polskim rynku kolejowych przewozów towarowych od samego początku był zaangażowane w lobbing w tej sprawie, bo dla spółki zmiany klocków to ogromne wydatki.

fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Pociągi towarowe w UE mają być cichsze. Eksperci z państw UE i KE uzgodnili zmiany w rozporządzeniu dotyczącym wymogów technicznych taboru kolejowego. PKP są zadowolone, bo uwzględniono ich postulaty, dzięki czemu Polska będzie wyłączona z wymogów do 2036 roku.

  • UE od lat zajmuje się problemem generowanego przez pociągi towarowe hałasu. W 2015 roku przygotowywana była specjalna strategia, która przewidywała nałożenie na kraje unijne obowiązku modernizacji wagonów towarowych do końca 2021 roku.
  • Sprawa wywoływała spory wśród państw członkowskich, bo obowiązkowe wyciszenie wagonów towarowych to ogromne wydatki. Hałas ogranicza się przez wymianę klocków hamulcowych ze starych, żeliwnych na nowocześniejsze i cichsze - kompozytowe.
  • Przewidywane koszty modernizacji, łącznie szacowane na ponad 2 mld euro w latach 2015-2035, a także sprzeciw części państw członkowskich i kolejarzy skłoniły Komisję Europejską do wycofania się z ambitnych założeń. Rozmowy jednak trwały.
W czwartek przedstawicieli państw członkowskich i KE na posiedzeniu komitetu do spraw interoperacyjności i bezpieczeństwa kolejowego (Railway Interoperability and Safety Committee - RISC) wypracowali nowe rozporządzenie w tej sprawie.

Regulacja dotycząca technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Tabor kolejowy - hałas" przewiduje obowiązkowe wyposażenie wagonów towarowych w kompozytowe wstawki hamulcowe.

Nowe przepisy przewidują, że od grudnia 2024 roku składy nie spełniające wymogów nie będą mogły poruszać się na tzw. cichych liniach. Linia taka ma mieć długość co najmniej 20 km. Ustalono również liczbę przejeżdżających przez nią pociągów towarowych.

Polskie Koleje Państwowe (PKP), które dominują na polskim rynku kolejowych przewozów towarowych od samego początku był zaangażowane w lobbing w tej sprawie, bo dla spółki zmiany klocków to ogromne wydatki.

"Z dużą satysfakcją przyjmuję fakt, iż w przyjętym rozporządzeniu udało się zagwarantować zgłaszane przez PKP postulaty, które podkreślają specyfikę naszego taboru. Pozwala to polskiemu PKP Cargo zaoszczędzić ok. 1,2 mld złotych, a wszystkim przewoźnikom w Polsce 2 mld zł na przezbrojeniu wagonów" - ocenił w czwartek dyrektor Przedstawicielstwa Grupy PKP w Brukseli Tomasz Lachowicz.

Ze względu na przestarzałą konstrukcję niektóre wagony będą wymagać nie tylko wymiany klocków hamulcowych, której koszt szacuje się na ok. 1600-1700 euro na wagon, ale i całych kół, co znacznie zwiększy wydatki przewoźników.

PKP podkreśla, że montaż kompozytowych wstawek hamulcowych wymaga zastosowania kół monoblokowych, a konieczność ich zakupu bardzo istotnie podwyższałaby koszty dostosowania.

"Dlatego na wniosek strony polskiej do zapisów rozporządzenia wprowadzano przypadek szczególny w formie wyłączenia pozwalającego na wykorzystywanie w Polsce nieprzezbrojonych wagonów na cichych liniach aż do 31 grudnia 2036 roku" - podkreślono w komunikacie PKP.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.251.205
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

24 267 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

285 909 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.