Podwojenie średniej prędkości pociągów towarowych jeszcze w tej perspektywie UE - taki ma być m.in. skutek realizacji "Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r." - powiedziała PAP szefowa MIR Maria Wasiak. Oceniła, że skorzystają na tym firmy transportowe.
- Priorytetem jest też kontynuacja projektów pasażerskich w kierunku skrócenia czasu przejazdu między głównymi miastami - dodała Wasiak.
We wtorek rząd przyjął "Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2023 r.", który zakłada wydanie 67,5 mld zł do 2023 r. na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Efektem realizacji programu ma być m.in.: skrócenie czasu przejazdu między największymi polskimi miastami, zaproponowanie alternatywnego w stosunku do transportu samochodowego i lotniczego środka transportu; zdecydowane zwiększenie dostępności komunikacyjnej wielu regionów kraju, także dla tzw. ściany wschodniej oraz Polski zachodniej czy wzmocnienie powiązań międzyregionalnych, nie tylko w relacjach kolejowych do stolicy.
Program przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, jego wykonawcą będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Na podstawie programu ma być opracowany szczegółowy plan realizacji inwestycji kolejowych, który będzie zatwierdzany przez MIR, Ministerstwo Finansów, a w przypadku realizacji programów regionalnych - przez ministra odpowiedzialnego za rozwój regionalny.
Planowane inwestycje zostały podzielone w KPK na listę podstawową i rezerwową. W pierwszej kolejności będą realizowane inwestycje z listy podstawowej, zaś w przypadku oszczędności - z rezerwowej.
Do najważniejszych zadań zapisanych w programie należą: poprawa przepustowości linii kolejowych w obrębie aglomeracji, osiągnięcie korzystniejszego czasu przejazdu pociągów względem transportu drogowego, inwestycje w ciągu tzw. "Magistrali Wschodniej" na trasach: Rzeszów - Kielce - Lublin - Białystok - Olsztyn, wdrażanie systemu ERTMS w Polsce, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, poprawa jakości oferty i bezpieczeństwa infrastruktury udostępnianej przewoźnikom przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
KPK zakłada też lepsze skomunikowanie Warszawy z innymi regionami, poprawę połączeń między miastami wojewódzkimi, zapewnienie sprawnych połączeń kolejowych z portami morskimi w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni, poprawę stanu technicznego linii ważnych dla ruchu towarowego, m.in.: zapewniających ominięcie aglomeracji warszawskiej, poznańskiej i górnośląskiej.