Do coraz gorętszej debaty, czy kolej może w Europie zastąpić transport lotniczy na średnich dystansach, swoje argumenty dorzucił polski Urząd Transportu Kolejowego, który przeanalizował pod kątem konkurencyjności obu środków transportu 12 tras w Polsce i 28 w Europie. Wyniki mogą zaskakiwać.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
- W 7 przypadkach na 12 analizowanych w Polsce tras całkowity czas podróży jest krótszy w przypadku pociągu.
- W Europie w 28 na 100 najpopularniejszych relacji pociąg okazuje się szybszy niż samolot.
- Jak wskazuje raport UTK, w obliczu zmian klimatycznych transport kolejowy posiada istotne atuty, które powinien wykorzystać w konkurowaniu o klientów. Musi się jednak mocniej o nich starać.
Czytaj tajże: Kolej wozi towary, ludzie na razie nie chcą jeździć
Porównanie połączeń w Polsce
Ciekawie wypada porównanie wewnątrzkrajowych połączeń lotniczych i podróży kolejowych. W toku badania siatki LOT zdefiniowano 12 połączeń bezpośrednich lotów krajowych: dziesięć z Warszawy do: Bydgoszczy, Gdańska, Lublina, Rzeszowa, Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania, Zielonej Góry i Szczecina, oraz dwa z Krakowa do: Olsztyna i Gdańska. Dla tych opcji podróży samolotem na wybranych trasach wyszukano alternatywne połączenia pociągiem 13 grudnia 2021 r. Za punkty zero w każdym z miast przyjęto miejsca, od których Google Maps liczy odległości między nimi.Aby obliczyć całkowity czas podróży lotniczej i kolejowej, do czasu podróży doliczono czas dojazdu komunikacją publiczną na/z lotnisko/dworzec z punktu zero w mieście A do punktu zero w mieście B.
Jak piszą autorzy raportu, analiza potwierdziła, że podróż samolotem na trasach krajowych w Polsce nie zawsze jest szybsza od podróży pociągiem. Jeżeli wziąć pod uwagę tylko czas lotu z lotniska w mieście A do lotniska w mieście B, to w każdym analizowanym przypadku samolot pokonuje trasę szybciej niż pociąg. Jeżeli doliczony zostanie czas na dotarcie transportem publicznym na lotnisko i z lotniska, które zazwyczaj zlokalizowane są poza centrami miast (w analizowanych przypadkach od 10 do 60 min), uwzględnione zostanie 120 min celem odpraw (czas ten wydłużył się w związku z aktualną sytuacją epidemiczną), to okaże się, że dla 7 z 12 analizowanych tras (Warszawa - Lublin, Warszawa - Katowice, Warszawa - Poznań, Warszawa - Kraków, Warszawa - Gdańsk, Warszawa - Bydgoszcz i Warszawa - Wrocław) całkowity czas podróży jest krótszy pociągiem.
W przypadku 5 połączeń (Kraków - Gdańsk, Warszawa - Rzeszów, Kraków - Olsztyn, Warszawa - Szczecin, Warszawa - Zielona Góra) wyszukanie bezpośredniego połączenia w danym dniu w czasie krótszym niż 5 godzin nie było możliwe, co może być ważnym kryterium przy planowaniu podróży pociągiem na tych trasach. W przypadku połączenia Gdańsk - Kraków istniała oferta pociągu nocnego (kuszetka to dodatkowy koszt do ceny biletu około 70 zł). W godzinach 22:43 - 07:04 można było również dotrzeć pociągiem z Warszawy do Rzeszowa, jednak w tym przypadku nie było oferty miejsc do spania, więc pociągi te nie były brane pod uwagę jako zbyt mało komfortowe.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl