PARTNERZY PORTALU

Podwyżka opłat za tory zatrzymana. Ale branża domaga się więcej

Podwyżka opłat za tory zatrzymana. Ale branża domaga się więcej
W Polsce mamy 19,5 tys. km czynnych linii kolejowych. Fot. Longfin Media / Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adrian Ołdak
    Adrian Ołdak
  • Dodano: 22-03-2021 20:00

Po wycofaniu się PKP PLK z wniosku o podwyżkę stawek dostępu do torów przewoźnikom kolejowym spadł kamień z serca. Gdyby weszła w życie, mogłaby poważnie wpłynąć na rentowność kolejowego biznesu. Przewoźnicy nie kryją zatem ulgi, wskazując, że pożądanym działaniem powinno być nie tylko zachowanie status quo, ale także obniżka cen. Mówią o tym jednym głosem.

  • Opłaty za dostęp do torów to nie jest błaha rzecz. Oblicza się, że ich udział w kosztach tzw. uruchomienia pociągu wynosi od kilkunastu do nawet 30 proc.
  • PKP PLK wyjaśnia, że decyzja o wycofaniu wniosku o podwyżkę wynika z oceny sytuacji i warunków związanych z pandemią COVID-19.
  • Nie chodzi o to, by nie podwyższać stawek, lecz o to, by je obniżać. Branża oczekuje radykalnego przewartościowania polityki transportowej i zrównania szans transportu kolejowego i drogowego - mówi Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Podwyżka opłat za tory zatrzymana. Ale branża domaga się więcej

  • ooo 2021-03-23 10:36:55
    Jaka jest różnica między transportem drogowym a szynowy. W przypadku transportu drogowego jedna osoba przewozi około 25 ton. W przypadku kolei 1 osoba przewozi 40 ładunków. Efektywność całego transportu Kolejowego wypada znacznie lepiej niż w przypadku transportu drogowego. Pamiętajmy o tym, że pociąg porusza się zazwyczaj po płaskim terenie a jeśli jest nachylenie to maks 3-5 % mało zatrzymuje się na światłach, gdzie w przypadku transportu drogowego jest to dość częste. Więc transport kolejowy na dłuższym dystansie jest bardziej opłacalny. Dziwi mnie, dlaczego polskie PKP Cargo nie uruchomi stałej linii Polska-Portugalja Polska-Włochy i Polska-Grecja. Myślę, że zainteresowanie takim stałym połączeniem mogłoby być, a i zielone serduszka z UE mogłyby się ucieszyć w końcu to mniejsze zanieczyszczenie. Ogólnie mnie ciekawi, dlaczego w UE wymyśla się standardy zakrzywienia banana, a nie wprowadza się standardu w przepisach ruchu drogowego, kolejowego i tak dalej, aby gdziekolwiek pojedziemy, przepisy były takie same oraz oznakowanie to by wiele ułatwiło.
    • jn 2021-03-23 16:42:50
      "a nie wprowadza się standardu w przepisach ruchu (...) kolejowego. Mylisz się. Od ponad dziesięciu lat mnóstwo się w tej sprawie robi niemal w każdej dziedzinie kolejnictwa, choćby w postaci Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności i szeregu innych dokumentów regulujących te kwestie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.6.131
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!