Podwyżka opłat za tory zatrzymana. Ale branża domaga się więcej

Podwyżka opłat za tory zatrzymana. Ale branża domaga się więcej
W Polsce mamy 19,5 tys. km czynnych linii kolejowych. Fot. Longfin Media / Shutterstock.com

Po wycofaniu się PKP PLK z wniosku o podwyżkę stawek dostępu do torów przewoźnikom kolejowym spadł kamień z serca. Gdyby weszła w życie, mogłaby poważnie wpłynąć na rentowność kolejowego biznesu. Przewoźnicy nie kryją zatem ulgi, wskazując, że pożądanym działaniem powinno być nie tylko zachowanie status quo, ale także obniżka cen. Mówią o tym jednym głosem.

  • Opłaty za dostęp do torów to nie jest błaha rzecz. Oblicza się, że ich udział w kosztach tzw. uruchomienia pociągu wynosi od kilkunastu do nawet 30 proc.
  • PKP PLK wyjaśnia, że decyzja o wycofaniu wniosku o podwyżkę wynika z oceny sytuacji i warunków związanych z pandemią COVID-19.
  • Nie chodzi o to, by nie podwyższać stawek, lecz o to, by je obniżać. Branża oczekuje radykalnego przewartościowania polityki transportowej i zrównania szans transportu kolejowego i drogowego - mówi Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Podwyżka opłat za tory zatrzymana. Ale branża domaga się więcej

  • ooo 2021-03-23 10:36:55
    Jaka jest różnica między transportem drogowym a szynowy. W przypadku transportu drogowego jedna osoba przewozi około 25 ton. W przypadku kolei 1 osoba przewozi 40 ładunków. Efektywność całego transportu Kolejowego wypada znacznie lepiej niż w przypadku transportu drogowego. Pamiętajmy o tym, że pociąg porusza się zazwyczaj po płaskim terenie a jeśli jest nachylenie to maks 3-5 % mało zatrzymuje się na światłach, gdzie w przypadku transportu drogowego jest to dość częste. Więc transport kolejowy na dłuższym dystansie jest bardziej opłacalny. Dziwi mnie, dlaczego polskie PKP Cargo nie uruchomi stałej linii Polska-Portugalja Polska-Włochy i Polska-Grecja. Myślę, że zainteresowanie takim stałym połączeniem mogłoby być, a i zielone serduszka z UE mogłyby się ucieszyć w końcu to mniejsze zanieczyszczenie. Ogólnie mnie ciekawi, dlaczego w UE wymyśla się standardy zakrzywienia banana, a nie wprowadza się standardu w przepisach ruchu drogowego, kolejowego i tak dalej, aby gdziekolwiek pojedziemy, przepisy były takie same oraz oznakowanie to by wiele ułatwiło.
    • jn 2021-03-23 16:42:50
      "a nie wprowadza się standardu w przepisach ruchu (...) kolejowego. Mylisz się. Od ponad dziesięciu lat mnóstwo się w tej sprawie robi niemal w każdej dziedzinie kolejnictwa, choćby w postaci Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności i szeregu innych dokumentów regulujących te kwestie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.172.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!