PARTNERZY PORTALU

Polska jeszcze walczy o zmiany w pakiecie mobilności

Polska i kraje Europy Wschodniej mają nadzieję na zmianę propozycji przepisów unijnych dotyczących transportu drogowego Fot. Shutterstock.com

Polska i kraje Europy Wschodniej mają nadzieję na zmianę propozycji przepisów unijnych dotyczących transportu drogowego, które popierają Francja i Niemcy. Polski rząd liczy, że z projektu zostaną usunięte zapisy niekorzystne dla przedsiębiorstw z naszego regionu.

  • Sprawa dotyczy regulacji, które zakładają m.in. objęcie przewoźników drogowych przepisami o delegowaniu pracowników, co zwiększy koszty dla firm. Polska, a także inne kraje naszego regionu,  wskazują na ich protekcjonistyczny charakter.
  • Mamy odpowiedzi od kilku ministrów, że również nie ma zgody na to, aby poprzeć tego typu projekt. Sytuacja staje się coraz bardziej ciekawa - powiedział minister Andrzej Adamczyk.
  • Na pewno nie jest tak beznadziejna, jak jeszcze kilka tygodni temu, gdy wydawało się, że praktycznie rzecz biorąc wszystkie propozycje przygotowane przez Parlament Europejski, (...) te najbardziej szkodliwe zostaną przyjęte - dodał.

    Sprawa dotyczy kontrowersyjnych regulacji, które zakładają m.in. objęcie przewoźników drogowych przepisami o delegowaniu pracowników, co zwiększy koszty dla firm. Polska, a także inne kraje naszego regionu, które sprzeciwiają się tym rozwiązaniom, wskazują na ich protekcjonistyczny charakter. Obawiają się, że nowe regulacje uderzą w ich przewoźników drogowych. Przyjęcie zmian forsują natomiast kraje Zachodu, a głównie Francja i Niemcy.

W poniedziałek w Brukseli na marginesie spotkania ministrów transportu państw członkowskich UE minister Andrzej Adamczyk rozmawiał na ten temat z szefami tych resortów z kilku państw.

"Mówiliśmy o szkodliwości rozwiązań zawartych w projektach pakietu mobilności. (...) Mamy odpowiedzi od kilku ministrów, że również nie ma zgody na to, aby poprzeć tego typu projekt. Sytuacja staje się coraz bardziej ciekawa. Na pewno nie jest tak beznadziejna, jak jeszcze kilka tygodni temu, gdy wydawało się, że praktycznie rzecz biorąc wszystkie propozycje przygotowane przez Parlament Europejski, (...) te najbardziej szkodliwe - łączymy je z aktywnością Francji i Niemiec - zostaną przyjęte" - powiedział  Adamczyk.

Jego zdaniem obecnie pojawiła się szansa na to, że propozycje regulacji zostaną złagodzone. "Tak, aby nie uderzać w podwaliny ekonomiczne przedsiębiorstw transportowych, ale też nie doprowadzać do tego, że środowisko będzie zanieczyszczone milionami ton dwutlenku węgla. Tylko dlatego, że forsuje się zapisy, że samochody ciężarowe powinny wracać do kraju pochodzenia co jakiś czas. (...) Naszym zdaniem w ogóle nie powinny wracać" - wskazał.

Adamczyk spotkał się w Brukseli m.in. z ministrami transportu Francji i Niemiec. Jak powiedział PAP, zwracał uwagę w tych rozmowach na aspekty środowiskowe propozycji pakietu mobilności.

Polski minister zapytał swego niemieckiego odpowiednika, jak wyjaśni swoim obywatelom, że na skutek przepisów, które forsował jego rząd, w Niemczech emitowanych będzie około 3 mln ton CO2 każdego roku z samochodów ciężarowych, które muszą wracać do krajów pochodzenia. Podkreślił, że zarówno niemiecki minister, jak i jego francuski kolega byli zakłopotani tymi pytaniami i nie potrafili na nie wprost odpowiedzieć.

Zdaniem Adamczyka, Francja i Niemcy nadal popierają przepisy w obecnym kształcie. "Jednak już zupełnie co innego mówią Irlandczycy, Portugalczycy i ministrowie innych państw. (...) Zupełnie co innego mówią też Hiszpanie. Ministrowie transportu Słowacji i Czech powiedzieli mi, że nie zgadzają się na tak niekorzystne, szczególnie dla środowiska naturalnego, rozwiązania" - powiedział.

Polska ma nadzieję, że uda jej się zebrać grupę państw, która zdoła zmienić propozycje analizowanych obecnie przepisów. Adamczyk stwierdził, że trudno ocenić, ile krajów nie aprobuje regulacji, nad którymi trwają prace.

Minister dodał, że jeśli nie uda się znaleźć rozwiązania do końca grudnia, negocjacje między PE i Radą UE nad ostatecznym kształtem przepisów, które nadzoruje teraz prezydencja fińska, będzie pilotowała prezydencja chorwacka. Adamczyk podkreślił, że Polska będzie nadal prowadziła rozmowy dwustronne z innym krajami na temat propozycji przepisów transportu drogowego.

Państwa członkowskie wypracowały już wcześniej swoje stanowisko w sprawie projektu, podobnie jak PE. Polska, a także inne kraje niechętne tym rozwiązaniom, chciałyby m.in. odrzucenia przepisu o konieczności powrotu ciężarówek do kraju, w którym mieści się główna siedziba firmy transportowej.

Poza Grupą Wyszehradzką - według Adamczyka - również Łotysze, Bułgarzy, Rumuni i Finowie mają sceptyczne podejście do proponowanych zmian.

Kolejne negocjacje z udziałem przedstawicieli państw członkowskich, PE i KE odbędą się 9 grudnia. Będzie to już czwarta runda rozmów trójstronnych na ten temat.

Dla Warszawy przepisy pakietu mobilności mają ogromne znaczenie, bo polskie firmy mają około 30-procentowy udział w rynku unijnym. Przyjęty przez państwa członkowskie w grudniu 2018 roku mandat do negocjacji przewiduje objęcie przewoźników przepisami o delegowaniu pracowników (co skutkuje stosowaniem m.in. pensji minimalnej) z wyłączeniem tzw. przewozów bilateralnych - z kraju, w którym mieści się siedziba firmy, do innego państwa.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska jeszcze walczy o zmiany w pakiecie mobilności

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.184.124
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!