Polska kolej przyspieszy, ale potrzebne będą nowe pociągi

Polska kolej przyspieszy, ale potrzebne będą nowe pociągi
Pendolino trafiło na polskie tory w 2014 roku Fot. Shutterstock.com

W Polsce wraz uruchomieniem tzw. komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego mają się pojawić koleje dużych prędkości, poruszające się z prędkością do 250 km/godz. W pracach przygotowawczych bierze udział Alstom. Rozmawiamy o tym ze Sławomirem Cyzą, dyrektorem firmy na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.

Do końca 2034 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny planuje wybudować 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to prawie 2000 km nowych linii kolejowych.

Przygotowując się do przetargu na roboty budowlane, spółka pod koniec kwietnia rozpoczęła wstępne konsultacje rynkowe (WKR) z potencjalnymi wykonawcami. Wcześniej, zimą tego roku, ogłoszono konsultacje dotyczące taboru kolejowego do przewozów pasażerskich. Wielosystemowe pociągi zasilane prądem zmiennym o napięciu 25 kV mają jeździć z maksymalną prędkością 250 km/godz. Szacuje się, że potrzeba ich będzie 120-150 sztuk. Wcześniej mówiło się nawet, że pociągi w Polsce będą rozwijać prędkość maksymalną 350 km/godz., ale wszystko wskazuje, że skończy się na prędkościach o 100 km/godz. niższych.

- Żeby obsługiwać koleje dużych prędkości, potrzeba pociągów takich, jakie już jeżdżą po polskich torach od 8 lat, czyli Pendolino. Wprowadziliśmy je do Polski w 2014 roku. Jesteśmy w stanie przewozić pasażerów z prędkością do 250 km/godz. Dzisiaj takich pociągów mamy 20. Liczymy, że będziemy mieć ich więcej - mówi Sławomir Cyza, dyrektor firmy Alstom na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.

- Jesteśmy jednym z potencjalnych dostawców, uczestniczymy w pracach przygotowawczych. Domyślam się, że nie tylko my, ale to my mamy największe doświadczenie, jesteśmy dziś jedyną firmą działającą w Polsce, która posiada takie pociągi i serwisuje je. Prowadzimy też w Polsce produkcję pociągów, wprawdzie nie dużych prędkości, ale robimy to na miejscu - dodaje.

Wstępne konsultacje rynkowe mają pomóc w przygotowaniu przetargu. Kiedy zostanie on ogłoszony - tego nie wiadomo. Wiadomo za to, ile potrzeba będzie czasu na dostarczenie pociągów.

- Jeżeli mówimy o pociągach, które już istnieją i nie wymagają modyfikacji od strony designu i produkcji, jesteśmy w stanie zmieścić się w okresie 36-48 miesięcy. Możliwa jest każda zmiana na życzenie klienta, ale wydłuża to proces produkcji - dodaje Sławomir Cyza.

Czytaj także: Nowe Pendolino i pociąg wodorowy. Plany Alstomu w Polsce

Pod koniec marca doszło do awarii na kolei, która objęła w Polsce 19 z 33 lokalnych centrów sterowania ruchem, wyposażonych przez Alstom.

- Bardzo szybko zidentyfikowaliśmy błąd. Nie wdając się w szczegóły techniczne, usunęliśmy problem w ciągu kilkunastu godzin od jego pojawienia się. Nie było to specyficzne dla Polski, błąd wystąpił w systemach Bombardiera, z którym Alstom połączył się w ub. roku, również w innych krajach - mówi szef Alstomu na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.

- Warte podkreślenia, że nikt nie ucierpiał, nikomu się nic nie stało, nie było żadnych kolizji, wypadków. Systemy, które w takiej sytuacji miały zadziałać, zadziałały. Niestety, doszło do opóźnień pociągów, za co przepraszam - kończy.

Rozmowa została przeprowadzona podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Czytaj więcej wiadomości

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Polska kolej przyspieszy, ale potrzebne będą nowe pociągi

  • Amtoni 2022-05-15 03:30:24
    Niech zacznie jeździć punktualnie to co jest
  • Cuber 2022-05-13 18:04:24
    Najpierw niech naprawią te 700 wagonów które rozpadają się podczas transportu z hali na hale

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.129.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!