Polska na Nowym Jedwabnym Szlaku. Mamy dwa scenariusze rozwoju

Polska na Nowym Jedwabnym Szlaku. Mamy dwa scenariusze rozwoju
Transport kontenerów z Chin do Polski. Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

W okresie pandemii szczególnego znaczenia nabrało połączenie kolejowe Chin z Europą. Okazało się, że ruch pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku już nie tylko uzupełnia transport morski, ale jest odrębnym graczem. Polska może być jednym z beneficjentów tej zmiany. Pytanie, jak na tym skorzysta.

  • Zainteresowanych rozwojem kontaktów gospodarczych z Chinami powinny cieszyć zapowiedzi rozbudowy rejonu przeładunkowego Małaszewicze. Ma on być on najnowocześniejszym i największym hubem przeładunkowym w Europie.
  • Pytanie, czy pociągi z Chin, upraszczając, przejadą przez Polskę tranzytem, czy zostaną u nas rozładowane. To drugie jest dla naszego kraju bardziej korzystne.
  • Polska ma bardzo duży deficyt w handlu z Chinami. W 2020 r. wartość eksportu wyniosła 13,2 mld zł, a importu ponad 11 razy więcej, 146,6 mld zł. Jest więc spore miejsce na równoważenie bilansu.
  • Dla pełnego czerpania korzyści z Nowego Jedwabnego Szlaku potrzebne jest utrzymywanie dobrych relacji z Pekinem i nie drażnienie go np. możliwością wykluczenia chińskich dostawców z budowy sieci 5G w Polsce.
Dane nie pozostawiają wątpliwości. Chiński operator kolejowy China State Railway Group informuje, że w roku 2020 mimo pandemii po Nowym Jedwabnym Szlaku (BRI - Belt and Road Initiative) przejechała rekordowa liczba 12 400 pociągów, o połowę więcej niż rok wcześniej. Ponadto o 56 proc., do 1,14 mln, zwiększyła się liczba przewiezionych koleją kontenerów. Wstępne dane za rok 2021 r. zapowiadają także spore wzrosty.

Duża część ładunków dotarła do Europy przez Polskę, w przytłaczającym procencie przez rejon przeładunkowy Małaszewicze (i przez przejście graniczne Terespol-Brześć). Tędy przebiega najkrótsza geograficznie trasa z Chin do Europy Zachodniej.

- Nie ma na transkontynentalnej granicy między Europą i Azją drugiego takiego miejsca. W Brześciu, po wschodniej stronie Bugu, istnieje rozbudowana infrastruktura kolejowa, po zachodniej - nasz rejon przeładunkowy. To miejsce wykazuje niesamowitą użyteczność. I dla państwa polskiego (przejście graniczne Terespol-Brześć zasila rocznie budżet Polski kwotą nawet 5 mld zł. - red.), i dla Unii Europejskiej jako całości - powiedział Andrzej Sokolewicz, prezes spółki Cargotor, która zarządza w Małaszewiczach infrastrukturą kolejową.

Czytaj więcej: Polski atut na Nowym Jedwabnym Szlaku

Tym bardziej wszystkich zainteresowanych rozwojem kontaktów gospodarczych z Chinami powinny cieszyć zapowiedzi rozbudowy rejonu przeładunkowego Małaszewicze, który zmieni się w park logistyczny. Ma on być on najnowocześniejszym i największym hubem przeładunkowym w Europie.  Docelowo będzie tam obsługiwanych 55 par pociągów na dobę, trzy raz więcej niż obecnie. Cargotor ma już pozwolenie na budowę, obecnie aplikuje o fundusze. Według wstępnych szacunków inwestycja ma być warta 3 mld zł. Przedsięwzięcie w całości będzie finansowaneze środków publicznych (ze współfinansowaniem z funduszy UE).

- Jesteśmy zdeterminowani, aby doprowadzić do końca tę niezwykle ważną dla polskiej gospodarki oraz Polski wschodniej inwestycję - stwierdził wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (10)

Do artykułu: Polska na Nowym Jedwabnym Szlaku. Mamy dwa scenariusze rozwoju

  • mike 2021-11-19 08:10:51
    Na tym portalu ciągle promocja chin wiecznie im rośnie i ciągle sukces i wogóle cacy
  • piter 2021-11-18 13:49:51
    co, boli że 5mld zł cła zostało w Polsce a nie w Holandii.
    • mike 2021-11-19 08:11:25
      Bezrobocie w pakiecie po upadku przemysłu lekkiego
  • Gimbal 2021-11-18 08:28:26
    Kraj który emituje najwięcej zanieczyszczeń na świecie nie powinien być preferowany gospodarczo zwłaszcza w UE - właśnie, dlaczego jest odwrotnie?
    • Rozsadny 2021-11-19 08:14:33
      Oni maj jakiś wspólny interes z ue że ich tak promują a u nas fabryki i huty do zamknięcia
  • Krasawica 2021-11-17 18:08:44
    Najlepszym rozwiązaniem byłoby wykobzanie Chińczyków z polskiej gospodarki. Mają 110 mld zł nadwyżki w handlu z Polską, blokują dostęp polskich firm do przetargów u siebie, szpiegują Polskę non stop (dyrektor Huaweia okazał się agentem chińskiego wywiadu, werbującym wtyki w polskim wywiadzie), szarogęszą się prawie jak w Afryce, domagając się kontraktów (dostali na budowę kolei Warszawa-Białystok za ,,skromne" 4 mld zł), wpychają swój chłam, jak mogą, w tym przez Białoruś. Być może najlepszym efektem zadymy z Irakijczykami Łukaszenki będzie zablokowanie granicy polsko-białoruskiej i wstrzymanie transportu chińskiego badziewia przez Terespol i okolice (na czym Polska też nic nie zarabia...). Oby.
    • k2b2 2021-11-17 20:20:42
      Paszoł Won sowiecki menelu ..!
      • energetyk 2021-11-18 11:20:16
        Jak fakty przeciwko Chinom, tym gorzej dla faktów wg k2b2? A poza tym @redakcja WNP - czy WNP zmienił się w agencję PR-ową Chin?
      • Krasawica 2021-11-18 11:56:00
        Jak brakuje argumentów, to pozostają wyzwiska typu „sowiecki menel”... A, jeszcze jedno „dokonanie” chińskich komuchów: chiński wirus z końca 2019 r. Według wywiadu USA na początek koronawirus z ChRL zabił 40000 ludzi w samym chińskim Wuhanie (tyle komórek zniknęło z nasłuchu), a następnie rozpieprzył gospodarkę na całym świecie. Na chińskim wirusie skorzystały tylko Chiny, które więcej eksportują dzięki zakażeniu reszty świata i wstrzymaniu działań gospodarczych, głównie zatrzymaniu Europy, i USA (oraz ruskich; ostatnio prawie 1300 ludzi umiera w Rosji na covid dzień w dzień). W Polsce oficjalnie zmarło na chiński wirus 75000, a nieoficjalnie - 150 000. Oto broń biologiczna w służbie chińskiego imperializmu gospodarczo-politycznego, niszcząca mniejsze kraje. I Polska miałaby Chinom pomagać?!?!
    • Rozsadny 2021-11-19 08:12:29
      100% racji krasawica

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.31.191
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!