PARTNERZY PORTALU

Polska Wschodnia nadrabia zaległości w rozwoju infrastruktury logistycznej

Polska Wschodnia nadrabia zaległości w rozwoju infrastruktury logistycznej
PTWP
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 03-08-2018 06:01

Regiony Polski Wschodniej doczekały się realizacji dużej wartości projektów inwestycji drogowych i kolejowych, które zmienią ich dostępność transportową. Dzięki temu lepsze będą codzienne dojazdy do pracy i szkół, ale wzrośnie też atrakcyjność tych województw dla biznesu. Będą mogły lepiej wykorzystać atut strategicznego położenia, przy granicy wschodniej Unii Europejskiej. Są jednak nadal liczne uwarunkowania.

  • Celem polskiego rządu jest, aby Via Carpatia na całym przebiegu została zaliczona do sieci bazowej TEN-T. Dzięki temu poszczególne odcinki będą mogły liczyć na dofinansowanie ze środków UE.
  • Wspólne działanie zainteresowanych krajów sprawiło, że Komisja Europejska wpisała 9 czerwca korytarz Via Carpatia do projektu rozporządzenia w sprawie programu CEF. Teraz musi to uzyskać aprobatę Parlamentu Europejskiego i Rady, które będą omawiać rewizję korytarzy bazowych TEN-T.
  • Porozumienie województw Polski Wschodniej sprawi, że w makroregionie powstanie do 2023 roku ponad 420 km nowoczesnych torów wraz z infrastrukturą towarzyszącą, które udrożnią połączenia koleją ich stolic. Projekt nosi nazwę Wschodniej Magistrali Kolejowej i w ocenie ekspertów będzie miał prawdopodobnie większe znaczenie dla ruchu międzyregionalnego niż linia Rail Baltica i modernizacja E65 wschód-zachód.
 
O powyższych zmianach przesądzają cztery wielkie projekty inwestycyjne - Via Carpatia i Via Baltica, Rail Baltica i Wschodnia Magistrala Kolejowa. Wychodzą one też naprzeciw nowym potrzebom, jak transport Nowym Jedwabnym Szlakiem i ogólnie rosnący tranzyt.

Należy jednak podkreślić, że to nie wszystkie konieczne usprawnienia logistyczne. Trzeba m.in. udrożnić przejścia graniczne i powiększyć ich liczbę, zbudować terminale kolejowe, połączyć główne szlaki z lokalnymi, tworząc spójną sieć. Potrzebne są też nowoczesne magazyny i pomysły na nowy biznes - przepakowywania, „lekkiej” produkcji, konsolidacji towarów.

Istotne, że realizowane i zapowiadane projekty infrastrukturalne już skłaniają firmy do inwestycji.
Na przykład spółka Barter w lipcu podpisała z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę o dofinansowanie budowy pierwszego w tym regionie terminalu intermodalnego (koszt 121 mln zł, z czego dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego wyniesie 40 mln zł).
A Urząd Marszałkowski tego województwa stara się tak organizować konkursy w ramach RPO WP, by znalazły się w nich propozycje infrastrukturalne - na budowę terminali przeładunkowych i centrów logistycznych.

Te m.in. zagadnienia będą omawiane podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku w dniach 3-4 października.

Via Carpatia i Via Baltica


Oba to najbardziej zaawansowane projekty inwestycyjne.

Na polskim odcinku międzynarodowego szlaku Via Carpatia, którego początkiem będzie Litwa, a końcem (z odnogami) - Bułgaria, Rumunia, Grecja i Turcja, jej trzonem o długości ok. 700 km są DK8 i dwie drogi ekspresowe.


Pierwsza to S61 (od przejścia granicznego z Litwą w Budzisku do Suwałk; to zarazem odcinek wspólny dla Via Baltica), drogą krajową nr 8 do połączenia się z S19 (rozpoczyna się na przejściu granicznym z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, kończy w Barwinku na granicy ze Słowacją).
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska Wschodnia nadrabia zaległości w rozwoju infrastruktury logistycznej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.30.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!