PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie porty z niecierpliwością czekają na inwestycje, ale kolejowe

Autor: Robert Szymczak
01-06-2019 06:00 |  aktualizacja: 31-05-2019 23:38
Polskie porty z niecierpliwością czekają na inwestycje, ale kolejowe

Ubiegły rok przyniósł wszystkim polskim portom dwucyfrową dynamikę wzrostu.

Fot. Mat. pras. DCT

Ubiegły rok przyniósł wszystkim polskim portom dwucyfrową dynamikę wzrostu. Branża chciałaby konkurować z największymi w Europie, ale musi walczyć z problemami, które często nie powstają po jej stronie - na przykład z kulejącym transportem kolejowym, który znacznie obniża możliwości odwozu towarów z portów.

  • Jednym z czynników, które miały znaczący wpływ na spektakularny wzrost przeładunków w polskich portach, była szybko zmieniająca się dostępność transportowa.
  • Największą przeszkodą w rozwoju portów jest odwóz towarów z portów. Prędkość handlowa pociągów wynosi w Polsce ok. 24 km/h. W Niemczech dochodzi nawet do 50 km/h.
  • Nad rozwojem tego sektora debatowali uczestnicy sesji „Polskie porty morskie”, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Polska jest liderem na świecie pod względem najwyższego od 2000 r. tempa wzrostu przeładunków w portach morskich towarów w kontenerach. To fakt, że startowaliśmy z niskiego poziomu, ale podobnie jak inne kraje w takim zestawieniu. Całkiem realne jest, że w ciągu kilku lat przeładunki drobnicy w Polsce mogą wzrosnąć o 50-60 proc.

W 2018 roku zarządy morskich portów w Polsce odprowadziły do budżetu państwa 40,6 mld zł z tytułu należnych podatków: VAT, akcyzy oraz ceł.

Skąd taka dynamika w polskich portach?

- Źródeł tak wielkiej dynamiki - niespotykanej do tej pory, bo wszystkie porty w 2018 roku miały dynamikę dwucyfrową - jest kilka. Na to się składa m.in. bardzo dobra sytuacja polskiej gospodarki - powiedział Marcin Osowski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk. - Są takie wskaźniki, które mówią, że jeśli gospodarka rośnie o 5 proc., to przewozy kontenerowe powinny rosnąć dwa razy tyle. Tak się działo w wielu grupach ładunkowych.

Marcin Osowski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk. Fot. PTWP
Marcin Osowski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk. Fot. PTWP
- Największe polskie porty, czyli Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, są portami uniwersalnymi, więc pozytywnie wpływa na nie koniunktura w różnych branżach - ocenił Marcin Osowski. - Nie można jednak zapomnieć o ciężkiej pracy zarządów portów, ludzi zatrudnionych w tych portach - to bardzo ciężka praca na wielu rynkach, bliskich i dalekich, w krajach naszego zaplecza (Ukraina, Białoruś, Czechy, Słowacja), jak również na rynkach Dalekiego Wschodu.

KOMENTARZE (3)

  • Joe 2019-06-01 12:07:46
    Wielki brat trzyma rękę na pulsie. 24 km/h to i tak nieźle.
  • Ślązak 2019-06-01 18:44:42
    "To nie jest tak, że w ogóle nie ma wsparcia rządu. Jest lepiej niż było, choćby z tego powodu, że mamy Ministerstwo Gospodarki Morskiej Żeglugi Śródlądowej. To jest sukces - nie jesteśmy już reprezentowani przez podsekretarzy stanu w różnych ministerstwach - podsumował Krzysztof Szymborski." To dlaczego zablokowano odbudowę portu rzecznego w Kędzierzynie-Kożlu, położonego w dopływie Kanału Gliwickiego do Odry ??? Reaktywacja kozielskiego portu miała być szansą na rozwój żeglugi na Odrze i Kanale Gliwickim, a także impulsem do rozwoju gospodarczego Kędzierzyna-Koźla. Długo oczekiwana inwestycja ruszyła w 2017 roku. Prace przy budowie terminali przeładunkowych w porcie w Kędzierzynie-Koźlu zostały zawieszone w połowie 2018 roku. Powodem jest brak zgody PKP SA na najem 500 metrów torów, którymi ma być dostarczane 80% towarów. Do chwili zablokowania inwestycji, prace przy rewitalizacji portu kosztowały 50 mln zł. M.in. udało się wykonać około 30% prac związanych z wykonaniem Terminalu Płynnych Produktów Masowych. Naprawiono nabrzeża i wybudowano 6 zbiorników do magazynowania paliw.
  • WIESLAW NOWAK 2019-06-03 15:37:28
    Przy braku centralnej koordynacji, od lat każdy podmiot ciągnie w swoją stronę Polskim państwowym podmiotom szeroko korzystającym z publicznych subwencji, należy stawiać określone zadania dla dobra państwa, a nie wygodnej postawy wobec swoich inwestycji Niezbędne inwestycje w infrastrukturze nie tylko kolejowej w Polsce Przedłużenie o 55 km pojedynczego szerokiego toru LHS w śladzie obecnych torów z Sławkowa do portu w Gliwicach okrążając od południa GOP, z lądowym terminalem w Sośnicy A1/A4 i w porcie, Podniesienie stanu żeglugi na Odrze od Gliwic do Szczecina i na Warcie od Poznania do Odry czy Wiśle od Połańca k/Sandomierza do ujścia Dokończenie modernizacji głównych linii kolejowych południe - północ, nadodrzanki = Kraków - Wrocław - Zielona G - Szczecin i Wrocław - Poznań Katowice - Poznań - Szczecin i Poznań - Kołobrzeg czy Poznań - Bydgoszcz - Gdańsk CMK - Warszawa - Iława - Gdańsk wraz z nowym 270 km szlakiem od CMK w Opocznie do Brodnicy przez Łódź, Kutno, Płock, Sierpc z dwiema opcjami do Malborka i dalej do do Elbląga oraz z ominięciem Malborka i Tczewa do Gdańska = Brodnica - Malbork a/ 105 km przez Rakowice, Iławę (75 km obecnej zmodernizowanej trasy) b/ 85 km przez Jabłonowo, Łasin, Kwidzyń Katowice - Bydgoszcz - Gdynia (elektryfikacja i dobudowa drugiego toru, 160 km z Bydgoszczy do Gdynia) Budowa nowych portów, bazy gazowo-paliwowej w Kołobrzegu i portu regionalnego w Elblągu Budowa trasy Litwa - Słowacja przez Suwałki, Ełk, Białystok, Łuków, Lublin, Rzeszów, Jasło

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 151.80.230.52
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

9 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

449 245 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.