Polskie stocznie zyskają na zielonej rewolucji w transporcie morskim

Polskie stocznie zyskają na zielonej rewolucji w transporcie morskim
Branża morska szuka nowych paliw do napędu statków. Na razie dużo się mówi o LNG, ale do gry mogą wejść paliwa syntetyczne, fotowoltaika oraz atom. Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adrian Ołdak
    Adrian Ołdak
  • Dodano: 01-12-2021 06:02

- Gdańska Stocznia Remontowa to największa taka stocznia w Europie. Odpowiednie kompetencje mają też stocznia Nauta w Gdyni i Stocznia Gryfia w Szczecinie. Pracy będzie dość dla wszystkich. Głównie w zakresie modernizacji układów napędowych: silniki, śruba, dodatkowa dysza, kształt dziobu statku - mówi Grzegorz Pettke, dyrektor Pionu Okrętowego w Polskim Rejestrze Statków, z którym WNP.PL rozmawia o skutkach wprowadzania rozwiązań proklimatycznych w transporcie morskim.

  • Zmiany w transporcie morskim powodowane troską o środowisko wprowadzają Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) i Unia Europejska.
  • - Wymagania unijne są bardziej ambitne i trochę życzeniowe. Wcześniej w historii technologie napędzały rozwój, a tu odwrotnie, nowe rozwiązania są wymuszane administracyjnie - ocenia Grzegorz Pettke.
  • Chodzi o zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych przez podniesienie efektywności energetycznej statków i stosowanie nowych paliw.
  • - Moim cichym faworytem na kolejne 20 a może i 30 lat we flocie handlowej są mikroreaktory jądrowe. Myśli o tym Bill Gates, a jak on już o tym myśli, to znaczy, że jest w tym interes. Ja bym się tej technologii nie obawiał - mówi nasz rozmówca.
Transport morski, jeśli chodzi o ograniczenie jego presji na środowisko, staje wobec wymagań Międzynarodowej Organizacji Morskiej, ale także Unii Europejskiej. Może pan zarysować różnice między nimi?

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Polskie stocznie zyskają na zielonej rewolucji w transporcie morskim

  • egon 2021-12-01 11:01:37
    Najtaniej byłoby mniej wozić, zresztą nie tylko statkami.
  • Zwłaszcza Gryfia patałachy... 2021-12-01 07:41:59
    ... tam miejsce zajęte przez podwodny prom hehe

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.195.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!