PARTNERZY PORTALU

Pomysł na dwie państwowe linie może być fatalny w skutkach

Pomysł na dwie państwowe linie może być fatalny w skutkach
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Polski Rynek Transportu Lotniczego
    Autor: PRTL.pl (Marek Serafin)
  • Dodano: 28-11-2012 11:08

Powstały na rynku dwie niezależne linie państwowe realizujące własną, niekompatybilną strategię, co może być fatalne w skutkach dla ich obu, a może i w szczególności dla LOT-u. Cała ta koncepcja jest przeciwna temu, co obserwujemy obecnie na europejskim rynku lotniczym - mówi prof. dr hab. Elżbieta Marciszewska z Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w rozmowie z Markiem Serafinem z PRTL.pl.

Jakie Pani zdaniem można wyciągnąć wnioski z "eksperymentu OLT Express"?

- "Lekcja OLT" może być oceniana z różnych punktów widzenia. Ja oczywiście pozostanę przy ocenie rynkowej tego "eksperymentu". Poza dyskusją pozostaje negatywna ocena tego, co się stało z tą linią, jeśli chodzi o jej wyjście z rynku i pozostawienie ogromnej rzeszy klientów z "biletami w kieszeni".

Niewątpliwie działalność OLT Express udowodniła, że na rynku istnieje stosunkowo duży popyt potencjalny wrażliwy na cenę, do tej pory nieujawniony. Trudno bowiem tu mówić, że linie OLT Express przechwyciły popyt od dotychczasowych operatorów, może nieco od Eurolotu, a na pewno zmusiła PKP do obniżki cen, szczególnie na trasie do Gdańska. Zresztą Eurolot stosunkowo szybko podjął działania w zakresie przejęcia części ruchu wykreowanego przez OLT. Widać więc, że na polskim rynku mamy potencjał po stronie popytowej, który można i trzeba zagospodarować.

Wprawdzie oddanie kolejnych odcinków autostrad i powiązanie drogami szybkiego ruchu głównych miast a szczególnie Warszawy, w perspektywie kilku lat, a także modernizacja szlaków kolejowych może znacznie zmniejszyć popyt na "krajowe latanie". Trzeba też podkreślić, że decyzje co do siatki połączeń powinny opierać się na rzetelnych, wcześniejszych analizach strumieni popytu. Przykład OLT Express pokazuje, że nie wszystkie trasy cieszą się popytem np. do Szczecina i dzisiaj wiadomo, że nie wszystkie były dochodowe. Eksperyment OLT pokazał, że regulator rynku (ULC) powinien z większą starannością przyglądać się każdej inicjatywie wejścia nowych operatorów na rynek. Druga sprawa to wizerunek linii OLT i jej kampania marketingowa, która może być swego rodzaju "benchmarkiem", chociaż jej ostateczny wynik okazał się "nieudany".

Jednak forma i sposób prowadzenia tej kampanii, sposób dotarcia do potencjalnego klienta okazały się bardzo skuteczne. Tu oczywiście główną rolę odgrywa konkurencyjna cena oferowanych usług. Sprawą dyskusyjną jest budżet tej kampanii, który był na pewno zbyt rozbudowany. Miejsce na tanią linię na polskim rynku jest, trzeba tylko ją umiejętnie wykreować, tak jak to czyni obecnie wielu przewoźników sieciowych np. Lufthansa tworząc w swej grupie przewoźnika, niskokosztowego, który przejmie większość połączeń krajowych Lufthansy. Ale nie zapominajmy, że w Polsce mamy Eurolot, który zasadniczo spełniał rolę dowozowo-odwozową dla LOT-u. Trzeba się też może bardziej przyjrzeć filozofii działania na naszym rynku LCC, takich jak Ryanair czy WizzAir, które jak widać niechętnie wchodzą na siatkę połączeń krajowych w Polsce.

Jak Pani zdaniem będzie wyglądał polski rynek lotniczy w roku 2013?

- Rok 2013 będzie moim zdaniem trudnym rokiem dla polskiego rynku lotniczego. Przesłanek takiej, mało optymistycznej prognozy jest kilka.

Po pierwsze rok 2012 był wyjątkowy pod wieloma względami. Mieliśmy rozgrywki EURO a więc zwiększony popyt wygenerowany poprzez to wydarzenie. Porty lotnicze zakończyły wiele inwestycji. Uruchomiono nowe lotniska w Modlinie i Lublinie. Operowanie od grudnia zacznie nowej generacji samolot Dreamliner. Nie bez znaczenia było również to, o czym już wcześniej rozmawialiśmy, "brawurowe" wejście na rynek Olt Express i wyjście z niego. Mieliśmy zatem do czynienia na rynku z wieloma "nowościami". To wszystko spowodowało, że popyt rósł w tym okresie szybko, w tempie dwucyfrowym prawie we wszystkich portach.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pomysł na dwie państwowe linie może być fatalny w skutkach

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.1.126
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!