Port Gdańsk ma ambicje, żeby w ciągu kilku lat stać się jednym z dziesięciu największych w Europie. - Zdecydowanie chcemy być portem pierwszego wyboru dla towarów importowanych ze świata nie tylko na rynek polski, ale również do naszych południowych sąsiadów i stać się także takim hubem dla tych mniejszych portów Morza Bałtyckiego - powiedział portalowi WNP.PL Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
- Po pierwszym kwartale tego roku Port Gdańsk wskoczył na trzecie miejsce wśród największych portów bałtyckich. - Przed nami już tylko wielkie okna eksportowe rosyjskie, czyli ropa naftowa i węgiel - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
- Ocenił, że w kolejnych latach realny jest awans Gdańska do pierwszej dziesiątki portów europejskich.
- - Po zdarzeniach w Kanale Sueskim, to my byliśmy tym portem, który de facto rozładowywał kongestie, która powstawała w innych portach. To do nas przekierowywano największe kontenerowce - argumentował.
W minionym roku, który upłynął pod znakiem pandemii, Port Gdańsk odnotował niewielki, 8-procentowy spadek ładunków. Jak argumentował Łukasz Greinke, to znak, że port wyszedł z trudnego okresu obronną ręką.
- Jeśli chodzi o pandemię, to spowodowała ona u nas delikatną korektę - na poziomie 8 proc. Natomiast 2019 rok był dla nas absolutnie rekordowy: udało nam się przeładować w porcie 52 mln ton. Warto tutaj pamiętać, że w 2019 roku mieliśmy do czynienia z kryzysem chlorkowym. W związku z czym zapotrzebowanie w surowiec naszych rafinerii odbywało się wyłącznie za pośrednictwem naszego portu. W efekcie mieliśmy kilka miesięcy, gdzie faktycznie były ponad przeciętne zwyżki, jeśli chodzi o przeładunek paliw płynnych. Dlatego jeśli zdjęlibyśmy te 3 mln ton, to ta korekta byłaby de facto jeszcze mniejsza - powiedział.
- Faktycznie port w Gdańsku obronił się bardzo dobrze. Rok pandemii spowodował też, że my traciliśmy mniej niż nasi konkurenci - inne największe porty europejskie. Udało nam się też awansować w rankingach europejskich na 18 miejsce. Natomiast początek tego roku to faktycznie powrót do normalności i duże wzrosty. W pierwszym kwartale udało nam się awansować na trzecie miejsce, jeśli chodzi o największe porty bałtyckie. Przed nami już tylko wielkie okna eksportowe rosyjskie, czyli ropa naftowa i węgiel - wskazał prezes Portu Gdańsk.
I przypomniał jenocześnie, że port w Gdańsku jest obecnie największym terminalem kontenerowym, jeśli chodzi o Morze Bałtyckie.
- Tutaj zdecydowanie chcemy być portem pierwszego wyboru dla towarów importowanych ze świata nie tylko na rynek polski, ale również do naszych południowych sąsiadów i stać się także hubem dla mniejszych portów Morza Bałtyckiego - nakreślił plany .
Łukasz Greinke ocenił, że w kolejnych latach realny jest awans Portu Gdańsk do pierwszej dziesiątki portów europejskich. Jak dodał, konieczna jest jednak rozbudowa infrastruktury i wprowadzenie innych grup ładunkowych.
- Przede wszystkim myślę o rozbudowie terminala kontenerowego DTC, bo trzeba przypomnieć, że niedawno podpisaliśmy umowę, która umożliwia jego rozbudowę i zalądowienie 36 hektarów wód Zatoki Gdańskiej. To przełoży się na 1,5 miliona TEU - jeśli chodzi o przeładunki w tonach to ok. 15 mln ton. Dodatkowo - jeśli uda nam się wspólnie ze spółką Gaz-System zrealizować projekt FSRU, czyli pływającego terminala regazyfikacji LNG - w perspektywie kilku lat jesteśmy w stanie pukać do tej pierwszej dziesiątki - szef Poru Gdańsk.
Prezes portu podkreślił, że Gdańsk jest portem, który dobrze radzi sobie z paraliżującym pracę portów problemem kongestii, czyli nagłego zwiększenia liczby statków.
- Na dzisiaj mamy to szczęście, że np. po zdarzeniach w Kanale Sueskim, to my byliśmy tym portem, który de facto rozładowywał kongestie, która powstawała w innych portach. To do nas były przekierowywane te największe kontenerowce. Pokazaliśmy, że potrafimy i jeśli terminal się rozbuduje, to jestem przekonany, że jeszcze większa masa ładunków będzie do nas naturalnie ciążyła - zaznaczył Łukasz Greinke.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl