PARTNERZY PORTALU

Port Gdańsk chce być w dziesiątce największych w Europie

Port Gdańsk chce być w dziesiątce największych w Europie
Jedną z głównych inwestycji w Porcie Gdańsk jest rozbudowa terminala kontenerowego. Fot. materiały prasowe
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Jacek Madeja
  • Dodano: 20-10-2021 06:01

Port Gdańsk ma ambicje, żeby w ciągu kilku lat stać się jednym z dziesięciu największych w Europie. - Zdecydowanie chcemy być portem pierwszego wyboru dla towarów importowanych ze świata nie tylko na rynek polski, ale również do naszych południowych sąsiadów i stać się także takim hubem dla tych mniejszych portów Morza Bałtyckiego - powiedział portalowi WNP.PL Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

  • Po pierwszym kwartale tego roku Port Gdańsk wskoczył na trzecie miejsce wśród największych portów bałtyckich. - Przed nami już tylko wielkie okna eksportowe rosyjskie, czyli ropa naftowa i węgiel - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Ocenił, że w kolejnych latach realny jest awans Gdańska do pierwszej dziesiątki portów europejskich.
  • - Po zdarzeniach w Kanale Sueskim, to my byliśmy tym portem, który de facto rozładowywał kongestie, która powstawała w innych portach. To do nas przekierowywano największe kontenerowce - argumentował.

W minionym roku, który upłynął pod znakiem pandemii, Port Gdańsk odnotował niewielki, 8-procentowy spadek ładunków. Jak argumentował Łukasz Greinke, to znak, że port wyszedł z trudnego okresu obronną ręką.

- Jeśli chodzi o pandemię, to spowodowała ona u nas delikatną korektę - na poziomie 8 proc. Natomiast 2019 rok był dla nas absolutnie rekordowy: udało nam się przeładować w porcie 52 mln ton. Warto tutaj pamiętać, że w 2019 roku mieliśmy do czynienia z kryzysem chlorkowym. W związku z czym zapotrzebowanie w surowiec naszych rafinerii odbywało się wyłącznie za pośrednictwem naszego portu. W efekcie mieliśmy kilka miesięcy, gdzie faktycznie były ponad przeciętne zwyżki, jeśli chodzi o przeładunek paliw płynnych. Dlatego jeśli zdjęlibyśmy te 3 mln ton, to ta korekta byłaby de facto jeszcze mniejsza - powiedział.

- Faktycznie port w Gdańsku obronił się bardzo dobrze. Rok pandemii spowodował też, że my traciliśmy mniej niż nasi konkurenci - inne największe porty europejskie. Udało nam się też awansować w rankingach europejskich na 18 miejsce. Natomiast początek tego roku to faktycznie powrót do normalności i duże wzrosty. W pierwszym kwartale udało nam się awansować na trzecie miejsce, jeśli chodzi o największe porty bałtyckie. Przed nami już tylko wielkie okna eksportowe rosyjskie, czyli ropa naftowa i węgiel - wskazał prezes Portu Gdańsk.

I przypomniał jenocześnie, że port w Gdańsku jest obecnie największym terminalem kontenerowym, jeśli chodzi o Morze Bałtyckie.

- Tutaj zdecydowanie chcemy być portem pierwszego wyboru dla towarów importowanych ze świata nie tylko na rynek polski, ale również do naszych południowych sąsiadów i stać się także hubem dla mniejszych portów Morza Bałtyckiego - nakreślił plany .

Łukasz Greinke ocenił, że w kolejnych latach realny jest awans Portu Gdańsk do pierwszej dziesiątki portów europejskich. Jak dodał, konieczna jest jednak rozbudowa infrastruktury i wprowadzenie innych grup ładunkowych.

- Przede wszystkim myślę o rozbudowie terminala kontenerowego DTC, bo trzeba przypomnieć, że niedawno podpisaliśmy umowę, która umożliwia jego rozbudowę i zalądowienie 36 hektarów wód Zatoki Gdańskiej. To przełoży się na 1,5 miliona TEU - jeśli chodzi o przeładunki w tonach to ok. 15 mln ton. Dodatkowo - jeśli uda nam się wspólnie ze spółką Gaz-System zrealizować projekt FSRU, czyli pływającego terminala regazyfikacji LNG - w perspektywie kilku lat jesteśmy w stanie pukać do tej pierwszej dziesiątki - szef Poru Gdańsk.

Prezes portu podkreślił, że Gdańsk jest portem, który dobrze radzi sobie z paraliżującym pracę portów problemem kongestii, czyli nagłego zwiększenia liczby statków.

- Na dzisiaj mamy to szczęście, że np. po zdarzeniach w Kanale Sueskim, to my byliśmy tym portem, który de facto rozładowywał kongestie, która powstawała w innych portach. To do nas były przekierowywane te największe kontenerowce. Pokazaliśmy, że potrafimy i jeśli terminal się rozbuduje, to jestem przekonany, że jeszcze większa masa ładunków będzie do nas naturalnie ciążyła - zaznaczył Łukasz Greinke.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (9)

Do artykułu: Port Gdańsk chce być w dziesiątce największych w Europie

  • Tadeo 2021-10-20 21:41:54
    to wielki biznes - wszystkie porty to prawie 10% przychodu do budżetu państwa ! Gdynia też się rozbudowuje, ale brak Drogi Czerwonej może ostro hamować projekt... beneficjentami w takiej sytuacji sa: porty niemieckie i rosyjski w Kaliningradzie - z nowym terminalem kontenerowym otwartym w ...PAŹDZIERNIKU 2021. Temu kto od lat hamuje budowę tej drogi - Sposiba, Danke!
  • Żadnych złudzeń 2021-10-20 11:18:28
    Oto jeden z powodów nagonki brukselskiej na Polskę i prób blokowania polskiego rozwoju.
  • Jan 2021-10-20 10:33:32
    Wytrzyma konkurencję z super portem szykowanym w Elblągu??
    • Verus 2021-10-20 11:52:54
      Port w Elblągu jest zaplanowany jaki uzupełnienie portów trójmiejskich i zachodniopomorskich.
      • Kuba 2021-10-20 12:31:48
        Do Versus: porty Gdańsk i Gdynia przeładowują kilkadziesiąt mln ton rocznie a port elbląski tylko 100-200 tys. ton. To jakie to ma być uzupełnienie dla Trójmiasta? To już lepiej uruchomić żeglowność dolnej Wisły od Gdańska do Warszawy, oczywiście pod warunkiem że jest co przewozić.
      • Kuba 2021-10-20 12:40:25
        Porty trójmiejskie liczone razem oczywiście.
  • Realia 2021-10-19 19:06:21
    Już tam Niemce, zadbają, żeby nie był. Pretekst - dowolny. Powód- kasa.
    • Piotr 2021-10-20 09:38:21
      Czy za wyrażenie checi juz nalezy sie premia? Chyba tak
      • james bond 2021-10-20 10:30:03
        "Dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane" No i programy ogłaszane non stop przez władzę

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.129.52
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!