PARTNERZY PORTALU

Porty budują kolej

Rośnie liczba kontenerów przywożonych i wywożonych z polskich portów pociągami. Aby dostosować swoje możliwości przeładunkowe do możliwości transportowych wewnątrz kraju, porty inwestują w infrastrukturę kolejową.

O atrakcyjności portu świadczą nie tylko jego możliwości przeładunkowe i położenie, ale także jakość skomunikowania terminali portowych z siecią transportu lądowego. - Porty zaczynają się 1000 km od morza - przekonywał niedawno na konferencji Skandynawigacje 2012 w Warszawie Rafał Zachorski, dyrektor generalny w firmie spedycyjnej Magemar Polska Ltd.

Transport drogowy jest opłacalny na małych dystansach. Im większy dystans, tym bardziej rośnie przewaga transportu kolejowego. Przy odległości powyżej 300 km przewożenie towarów ciężarówkami staje się już nieopłacalne względem kolei. Tymczasem ze względu na fatalny stan torów i słabe skomunikowanie sieci kolejowej z portami wciąż dominuje transport drogowy. Więcej połączeń kolejowych o wyższych dopuszczalnych parametrach nacisku na osie - o tym marzą zarządcy portów.

Więcej TEU w portach, więcej TEU na torach

Janusz Kasprowicz z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk tak wyjaśnia potrzebę działań na rzecz wzmocnienia sieci transportu lądowego z i do portów: - Trendy tworzenia łańcuchów transportowych wykazują w ostatnich latach wyraźny wzrost udziału konteneryzowanej drobnicy, a ta transportowana jest w ramach przewozów intermodalnych.

Rynek kontenerowy w Polsce zdominowany jest przez dwa terminale: Głębokowodny Terminal Kontenerowy (DCT Gdańsk) - 47% udziałów w przewozach kolejowych kontenerów w portach, oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni z wynikiem 37%.

Warty uwagi jest fakt zwiększenia udziału transportu kolejowego w BCT w Gdyni do poziomu 37 % w stosunku do 15 % z 2010 r. W specyfice portu w Gdańsku (przede wszystkim DCT Gdańsk) 41% stanowiły paliwa płynne (10,39 mln ton), 29% drobnica (7,30 mln ton), 20% inne towary masowe (5 mln ton), zaś 10% to m.in. zboża, węgiel, drewno. 94% przeładunku drobnicy stanowiły towary w kontenerach (685 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych). Większość przeładunków masowych to import kruszyw.

Na 25,3 mln ton przeładowanych przez port gdański w 2011 r. 7,6 mln ton (30%) zostało obsłużonych przez transport samochodowy, a 3,6 mln ton (14%) przez transport kolejowy. Natomiast udział kolei w transporcie ogółem w DCT Gdańsk w ramach portu gdańskiego to, w zależności od miesiąca, około 25-30% kontenerów transportowanych drogą lądową. W 2011 r. terminal przeładował blisko 635 tysięcy TEU.

W BCT w Gdyni w 2011 r. przeładowano 1400 tys. ton węgla i koksu, 1587 tys. ton zbóż i pasz, 45 tys. ton drewna, 9562 tys. ton drobnicy, 591 tys. ton paliw płynnych, 2726 tys. ton innych towarów masowych - łącznie 15 911 tys. ton. Razem przeładowano 616 441 TEU.

Udział transportu drogowego w porcie gdyńskim wyniósł 74%, kolejowego - 23%, zaś rurociągiem - 3%. Natomiast po wyodrębnieniu BCT ze statystyk proporcje znacznie się zwiększają - do 37% na korzyść dla kolei.

Wzrostowy trend dla rynku przewozów kontenerowych skłonił operatorów terminali do zwiększenia mocy przeładunkowych. Obecnie polskie terminale kontenerowe mogą przeładować ok. 2 mln TEU rocznie. Podejmowana właśnie rozbudowa terminalu DCT Gdańsk - wraz z budową nowego stanowiska statkowego - pozwoli zwiększyć potencjał przeładunkowy DCT do 1,5 mln TEU, a docelowo do 4 mln TEU.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Porty budują kolej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.170.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!