PARTNERZY PORTALU

Postęp w związku z przepisami ws. ograniczania emisji CO2 w non-ETS

Postęp w związku z przepisami ws. ograniczania emisji CO2 w non-ETS
W Polsce cały czas zwiększa się liczba samochodów, a także budynków mieszkalnych, a co za tym idzie rosną emisje. Fot. Shutterstock.com

- Polska wynegocjowała to, co można było wynegocjować - tak minister środowiska Jan Szyszko podsumowywał rokowania w  sprawie nowych wiążących celów redukcji CO2 na lata 2021-2030 dla takich sektorów, jak rolnictwo, transport czy sektor komunalny.

  • Państwa członkowskie UE ustaliły w piątek wspólne stanowisko w sprawie nowych wiążących celów redukcji CO2 dla takich sektorów, jak rolnictwo, transport czy sektor komunalny na lata 2021-2030.
  • Porozumienie ministrów przewiduje, że obliczenia rozpoczną się w roku 2020, lecz kalkulacje będą się opierać na średnich emisjach z lat 2016-2020 r.
  • Przydziały dla biedniejszych krajów członkowskich, które w ramach obecnego okresu rozliczeniowego mogły zwiększać emisję (w tej grupie jest Polska), zostały dostosowane, aby wziąć pod uwagę, że między rokiem 2017 a 2020 będzie następowało zwiększanie emisji.

Projekt regulacji dotyczy podziału obciążeń redukcyjnych między kraje członkowskie w sektorach nieobjętych unijnym systemem handlu pozwoleniami na emisję (non-ETS). Unijni ministrowie odpowiedzialni za sprawy środowiska nie zmienili propozycji Komisji Europejskiej z ubiegłego roku, zgodnie z którą Polska do końca przyszłej dekady będzie musiała zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych w sektorach transportu, budownictwa, rolnictwa, odpadów, użytkowania gruntów i leśnictwa o 7 proc. w stosunku do 2005 r.

Przepisy te mają umożliwić UE spełnienie 40-procentowego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. Jednym z głównych narzędzi, które mają temu służyć, są pozwolenia na emisję CO2 (EU ETS). Mechanizm ten obejmuje jednak około 40 proc. wszystkich unijnych emisji. Ograniczenia w sektorach non-ETS mają dopełnić ten system.

- Nasze budynki, transport, śmieci, które produkujemy, mają prawdziwy wpływ na środowisko. 60 proc. unijnych emisji pochodzi z tych sektorów (...). Przyjmuję z zadowoleniem wysiłki państw członkowskich i czekam na rozpoczęcie negocjacji z Parlamentem Europejskim - oświadczył po przyjęciu stanowiska minister środowiska sprawującej prezydencję Estonii Siim Kiisler.

Głównymi elementami propozycji są cele dla każdego z państw członkowskich (od 0 do minus 40 proc. w porównaniu z poziomami z 2005 r.). Podstawą podziału obciążeń była zamożność kraju. Komisja Europejska musiała przypisać każdemu z krajów UE odpowiedni pułap redukcji emisji, aby w skali całej UE ograniczenie emisji przez sektory nieobjęte ETS wynosiło w sumie 30 proc.

Polska od początku nie była zadowolona z przypisanego nam 7-procentowego celu redukcyjnego. Wprawdzie nie jest on duży na tle innych państw członkowskich, ale biorąc pod uwagę, że w obecnym okresie możemy zwiększać emisje o 14 proc., spełnienie wymogów może być wyzwaniem. W Polsce cały czas zwiększa się liczba samochodów (nie są to poza tym najnowsze, najbardziej ekologiczne auta), a także budynków mieszkalnych, a co za tym idzie rosną emisje.

Porozumienie ministrów przewiduje, że obliczenia rozpoczną się w roku 2020, lecz kalkulacje będą się opierać na średnich emisjach z lat 2016-2020 r. Przydziały dla biedniejszych krajów członkowskich, które w ramach obecnego okresu rozliczeniowego mogły zwiększać emisję (w tej grupie jest Polska), zostały dostosowane, aby wziąć pod uwagę, że między rokiem 2017 a 2020 będzie następowało zwiększanie emisji.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Postęp w związku z przepisami ws. ograniczania emisji CO2 w non-ETS

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.188.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!