PARTNERZY PORTALU

Potężna zmiana w koncepcji CPK. Będzie inny model biznesowy

Potężna zmiana w koncepcji CPK. Będzie inny model biznesowy
CPK będzie dużym hubem cargo? - To będzie zmiana znaczna - odpowiada dyrektor wykonawczy portu. fot. CPK/Foster Partners

Pomimo tego, że pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała i władze państwowych spółek lotniczych, które mają wspierać i korzystać z rozwoju nowego portu, są przekonani, że pandemia nie miała wpływu na koncepcję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, to od ścisłego kierownictwa tej spółki słyszymy, że zmiana będzie i to diametralna.

  • Michał Czarnik, dyrektor wykonawczy w Centralnym Porcie Komunikacyjnym w rozmowie z WNP.PL przyznaje, że z zamówionych prognoz IATA wynika, że nowy punkt na lotniczej mapie Polski będzie musiał mieć zmienioną funkcję.
  • Ruch cargo stał się właśnie oczkiem w głowie władz spółki.
  • Będzie miało to wpływ na strukturę lotów z i do CPK, jak również na budowaną w nowym porcie infrastrukturę naziemną.
- Chciałbym podkreślić, że to będzie zmiana znaczna. Obserwując obecne trendy rynkowe, a także opierając się na opracowanych przez IATA dla nas prognoz, widać, że wzrost cargo będzie bardzo istotny. Jeszcze nie mogę mówić o konkretnych cyfrach, bo prognozy nie są ostatecznie odebrane, ale wzrost lotniczego cargo jest na tyle duży, że model biznesowy lotniska będzie zupełnie inny – duża część przychodów będzie pochodziła właśnie z ruchu cargo – mówi Michał Czarnik, dyrektor wykonawczy w Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

Władze CPK zakładają, że cargo lotnicze będzie wożone do Centralnego Portu Komunikacyjnego nie jako belly cargo (towary transportowane przez rejsowe samoloty pasażerskie – red.), ale jako all-cargo.

- Tak duże, zakładane wzrosty powodują, że mocno zastanawiamy się nad rozmiarem tej infrastruktury. Na pewno będzie to dedykowany terminal cargo w ramach Airport City i budynków, które służyć będą do obsługi lotniska. Jego rozmiar i kształt zostanie w ramach pracy masterplanera bardziej sprecyzowany. Niewątpliwie będą to dużo większe obiekty niż obecnie istniejące na polskich lotniskach – dodaje dyrektor wykonawczy CPK.

Co wynika z nieoficjalnych jeszcze danych przygotowanych przez IATA, czyli Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych i o jakich prognozowanych wolumenach przeładunku w CPK może być mowa? 

- Nie chciałbym dokładnie mówić o cyfrach, bo prognozy są w trakcie odbioru, ale myślę, że jest to wielokrotny wzrost w stosunku do tego, co dzisiaj obserwujemy. Nawet w czasach pandemicznych, w których ruch e-commerce spowodował istotne wzrosty przesyłek cargo – odpowiada 

Zobacz całą rozmowę o planach na CPK z jego dyrektorem wykonawczym Michałem Czarnikiem, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Dalsza część tekstu znajduje się poniżej.

Obecnie lotnicze cargo w Polsce to głównie dwa ośrodki – na południu to lotnisko w Pyrzowicach, a w centralnej Polsce - z większością obsługiwanego ruchu cargo - lotnisko im. Chopina. Reszta portów lotniczych w tym segmencie jest obecna niemal śladowo.

- Zakładamy w Polityce lotniczej do 2030 roku, że  lotnisko im. Chopina dla ruchu cywilnego, czyli także cargo, zostanie zamknięte. Jeżeli tam pozostanie jakikolwiek ruch, to będzie to tylko ruch o charakterze wojskowym bądź państwowym. Jednak te decyzje nie są jeszcze przesądzone. Może być tak, że ten port w ogóle nie zostanie na mapie – dodaje Czarnik.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (18)

Do artykułu: Potężna zmiana w koncepcji CPK. Będzie inny model biznesowy

  • logistyk 2021-10-03 22:54:07
    Komu, poza Amerykanami, Chińczykami i Koreańczykami jest potrzebny CPK i to całe cargo??? W Lipsku jest baza DHL i się rozbudowują. Są Frankfurt i Berlin. Po co nam CPK? Kto tam będzie latał? LOT ze swoją małą flotą? To lotnisko dla Dalekiego Wschodu, który tu chce za nasze pieniądze sobie bazę wypadową na cały region wybudować. Oni mają samoloty i pieniądze. Mogą na początku dokładać do interesu, a UE ich nie ruszy za jakąś niedozwoloną pomoc publiczną itp. A LOT to maluch, który i tak więcej slotów nie dostanie, choćby nawet podwoił ilość swojego taboru. Kto jeszcze w sondażach daje PiS głosy??? Przecież to się wszystko sypie, a Polska pogrąża się w długach i konfliktach...
  • Stach 2021-09-29 11:41:50
    Przecież od początku było to wiadome. Ten "Port lotniczy" to tylko zasłona dla bazy do przerzutu wojska z USA. I dlatego potrzebne są i linie kolejowe na wschód. Tylko dlaczego ja mam za to płacić?
  • Nowy model biznesowy 2021-09-28 19:53:19
    Lotnisko zamienić na pastwisko. Świętych krów pisowskich hehe
  • Polaku! Nie daj dłużej robić z siebie durnia! 2021-09-28 13:41:31
    "Nowa" koncepcja, potężna zmiana, inny model biznesowy?! Niech zgadnę! Nowa jednostka organizacyjna w formie struktury uzupełniającej (nie zastępującej) istniejącą strukturę dla większej przejrzystości i kontroli prawidłowego podziału kasy!!! Nie dziwi „polityka” POPISowych bolszewików, bo przecież zbliżają się wybory, a wygrać je można jedynie głosami skorumpowanych, niegdyś głodnych ryjów, a dzisiaj wypasionych już krwawicą podatników! To właśnie dla tych głodnych ryjów szykują nowe koryta w formie właśnie owych „nowych” koncepcji i potężnych zmian - dodatkowych, całkowicie zbędnych synekur! A kolejka wiecznie nienażartych ryjów do koryta coraz większa i trzeba się spieszyć, bo może przyjść zmiana warty przy korytach!
    • deweloper 2021-09-28 19:04:03
      Przecież już za samą zmianę koncepcji sami swoi zgarną miliony i o to chodzi: analizy, opracowania, koncepcje - jedna kartka A4 skopiowana z Internetu może być warta miliony - przecież nikt o niepotrzebne ekspertyzy i koncepcje nie będzie pytał, tak że niema się czego obawiać - wybudują CPK jak Elektrownię Ostrołęka - 1,5 miliarda w błoto. Pisowcom nie chodzi o wybudowanie, tylko o budowanie - wybudowali niedziałające Jaworzno i jest kłopot a mogli jeszcze z pięć lat budować i doić kasę jak z niby budowy Elektrowni Atomowej, CPK, itp.
  • Skąd ich biorą? 2021-09-28 11:36:25
    Tylko @A napisał z sensem reszta głupków, tylko hejtuje.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.65.63
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!