PARTNERZY PORTALU

Potrzeba zmian w ustawie o portach i przystaniach

Rozmowa z Grzegorzem Walczukiewiczem, dyrektorem Biura Związku Miast i Gmin Morskich.

Podobnie jak w latach ubiegłych, tak i w mijającym roku Związek Miast i Gmin Morskich realizował projekty o charakterze cyklicznym, z założenia powtarzalnym. Mam na myśli konkurs dla młodzieży pn. „Morze a moja duża i mała Ojczyzna” czy Ogólnopolski Turniej Piłki Nożnej EuroSea. Czy ta formuła sprawdza się?

- Zdecydowanie tak, gdy mamy na myśli efekty w skali makro. Mniej optymizmu wykazałbym, gdybym miał oceniać skalę zaangażowania naszych członków w realizację tych projektów. Z samokrytycyzmem muszę powiedzieć, że nie wypracowaliśmy formuły, z którą potrafilibyśmy dotrzeć do naszych członków, co w efekcie miałoby zagwarantować na przykład oczekiwany poziom uczestnictwa w naszych przedsięwzięciach. W odniesieniu do wspomnianego literacko-plastycznego konkursu dla młodzieży – są lata, kiedy nadesłanych prac jest tak dużo, że komisja, obradując kilka godzin, nie może zdecydować się na werdykt. Innym razem – i tak było np. w tym roku – nie przyznajemy nagród we wszystkich kategoriach, bo wybór jest zbyt mały.

Jak sądzę, przyczyną tego typu zjawisk jest nie zawsze satysfakcjonujący poziom zaangażowania członków naszego Związku. To do nich trafiają nasze informacje, które trzeba dalej przekazać. Zdaję sobie sprawę, że burmistrzowie i wójtowie nie mogą zajmować się działaniami operacyjnymi i tego nie oczekujemy, ale wiele zależy od tego, w jakim stopniu wyegzekwują odpowiedni poziom zaangażowania od swoich pracowników. Te uwagi dotyczą większości tematów i choć od kilku lat wiele robimy na rzecz uaktywnienia większej grupy członków, to ciągle efekty nie są satysfakcjonujące. Czujemy, że mamy duży zapas wsparcia ze strony naszych członków.

Nietrudno zaobserwować grupę tych najaktywniejszych gmin...

- Nie jest ona taka mała, a w określonych tematach uaktywniają się inne gminy, ale liczba naszych członków, którzy włączają się w realizację naszych projektów, może być zdecydowanie większa. Z korzyścią dla nich samych, bo w większym stopniu gminy wykorzystałyby potencjał tkwiący w Związku.

Od kilku lat Związek koncentruje się na takich kierunkach działania jak ochrona brzegu morskiego, rozwój turystyki czy reprezentacja interesów gmin poprzez uczestnictwo w pracach różnych komisji sejmowych. Czy wachlarz tematów o tak zasadniczym znaczeniu dla członków Związku poszerzył się?

- Tak i mam przekonanie, że w szczególnie istotnym zakresie. Związek Miast i Gmin Morskich podjął bowiem problematykę żeglugi śródlądowej. Chcemy naszym działaniem przyczynić się do wykreowania sytuacji charakteryzującej transport w innych europejskich krajach, w których udział transportu żeglugi śródlądowej wynosi ponad 30 proc. U nas jest to ok. 10 proc. i to zasadniczo niemal przede wszystkim dzięki województwu zachodniopomorskiemu, bowiem Odra dystansuje Wisłę w tym zakresie. Zachodzi niebezpieczeństwo, że wraz ze wzrostem obrotów towarowych potencjał naszych portów nie będzie mógł być w pełni wykorzystany. Wolumen ładunków będzie większy niż zdolności przewozowe transportu drogowego i kolejowego. Wsparcie ze strony transportu żeglugi śródlądowej stanie się nieodzowne. Potrzebne są zatem z jednej strony żeglowne szlaki transportowe, z drugiej zaś – sieć portów przeładunkowych na tym szlaku. A te, ich kształt, funkcja i korelacja z innymi gałęziami gospodarki, stymulowane powinny być przez regionalne centra zarządzania, które relatywnie w największym stopniu dysponują wiedzą i możliwościami w skali mikro. I taka jest m.in. istota komunalizacji portów, czyli zmian, które proponujemy w nowej Ustawie o portach i przystaniach morskich.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Potrzeba zmian w ustawie o portach i przystaniach

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.11.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!