Prąd z magazynu napędzi pociągi. Kolej stawia na baterie litowo-jonowe

Prąd z magazynu napędzi pociągi. Kolej stawia na baterie litowo-jonowe
Zasobnik energii, który budowano w Garbcach (50 km od Wrocławia), może jednorazowo zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km na godzinę Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adrian Ołdak
    Adrian Ołdak
  • Dodano: 23-07-2021 06:01

PKP Energetyka uruchomiła największy w Europie magazyn energii do zasilania pociągów oparty na technologii litowo-jonowej. Oprócz zalet ma on mankament w postaci spadającej z czasem pojemności. Wie o tym każdy użytkownik telefonu komórkowego. Dziś to jednak rozwiązanie optymalne dla kolei. Mówi o tym w rozmowie z WNP.PL Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Zapraszamy do Katowic na Międzynarodowe Targi Obrabiarek, Narzędzi i Technologii Obróbki TOOLEX. Targi pod patronatem WNP.PL odbędą się 4-6 października 2022 r. - w ich ramach zapraszamy na ciekawą konferencję Nowy Przemysł 4.0. Rejestracja trwa!

  • Od początku braliśmy pod uwagę fakt, że w przypadku ogniw litowo-jonowych z czasem następuje ich degradacja. Dlatego otwierając nasz pierwszy magazyn energii w Garbcach, podawaliśmy, że jego pojemność to 1,2 MWh, tymczasem rzeczywiście ma 1,8 MWh - mówi Leszek Hołda.
  • Magazyny litowo-jonowe to dziś bardzo dobra technologia do zastosowania w sieci trakcyjnej. Mają one parametry pozwalające na bardzo szybkie oddawanie energii, gdy występuje pik zapotrzebowania na moc - wyjaśnia.
  • Działanie magazynu litowo-jonowego w Garbcach uzupełni zasilana przez farmę fotowoltaiczną instalacja do produkcji wodoru i odzyskiwania z niego energii - dodaje.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Prąd z magazynu napędzi pociągi. Kolej stawia na baterie litowo-jonowe

  • liczykrupa 2021-07-24 09:24:22
    Dobrze byłoby zapodać ile energii zużywają rocznie przewoźnicy kolejowi i z tym porównać magazyn litowo-jonowy w Garbcach.
  • Krzysztof 2021-07-23 12:47:15
    Może mam mało wiedzy w tym zakresie bo mam wątpliwość. Moje zużycie energii roczne wynosi około 3000 kWh a ten magazyn ma pojemność 1,5 MWh czyli połowę mojego rocznego zużycia a kosztował prawie 20 mln zł. Jest on największy w Europie ? Co to jest za ilość energii dla ruchu pociągów? Czy to się w ogóle opłaca ?
    • Spejson 2021-07-24 03:49:57
      Teraz jest taka moda, żeby budować magazyny energii, farmy PV, wodorownie i inne cuda na kiju, ale to wszystko są projekty na pokaz. Nikt realnie tym nie będzie zasilał dużego odbiorcy na więcej niż kilka % zużycia. Niektóre firmy podają, że mają pokrycie zużycia w 100% z OZE przez cały rok - czyli nawet jak nie wieje i nie świeci. Wszystko jest pod publiczkę, ciemny lud karmiony propagandą o budowie lepszego świata. Za kilka lat każda firma państwowa będzie chciała budować własne samochody elektryczne, drony i pewnie jeszcze rakiety kosmiczne. Tymczasem 70% zasilania Polski to węgiel i jeśli to się zmieni za 10-15 lat, to tylko w kierunku rosyjskiego gazu kupowanego od Niemiec.
      • SK 2021-07-24 08:24:37
        Wszystko to prawda.Tylko, że gaz nie będzie z Rosji ale z Kataru, Norwegii i USA.Chyba, że w razie braku upustów, trzeba go jednać będzie mieszać z rosyjskim.Wtedy Niemcy z pewnością życzliwie się przychylą.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.90.95
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!