Stymulowanie rozwoju przewozów kolejowych przez państwo jest potrzebne, bo są one obciążane znacznie wyższymi kosztami działalności niż transport drogowy. Jedną z najważniejszych opcji rozwoju kolei są przewozy towarów w kontenerach, głównie w obsłudze portów, w mniejszej skali na Nowym Jedwabnym Szlaku. Budowa 1-2 centralnych hubów kontenerowych może istotnie zmienić strukturę przewozów koleją – mówi w wywiadzie dla portalu WNP.PL Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
- Niemcy w 2019 r. dali przewoźnikom kolejowym ulgę w wysokości 45 proc. za dostęp do sieci, która będzie obowiązywać do 2023 r. i to pozytywnie wpłynęło na tamtejszy rynek.
- Dzięki rozwojowi polskich portów możemy realizować nasze strategiczne cele, tj. stać się operatorem organizującym efektywne kanały rozwiezienia towarów po Europie i ich dowiezienia do naszych portów. Tutaj jest największa możliwość zarabiania i rozwoju - mówi Czesław Warsewicz.
- Sprawdzianem dla transportu towarów Nowym Jedwabnym Szlakiem będzie bliska decyzja rządu chińskiego ws. dalszego jego dofinansowania. Nadawcy będą szukać najlepszej oferty pod względem czasu dowozu, ceny i jakości usługi, którą znajdą w Polsce.