PARTNERZY PORTALU

Prezes PKP Intercity: nie boimy się otwarcia rynku przewozów pasażerskich

Prezes PKP Intercity: nie boimy się otwarcia rynku przewozów pasażerskich
Fot. PTWP
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 24-04-2013 09:16

Spokojnie przyjmujemy liberalizację rynku. Uważamy, że mamy siedem lat na przystosowanie się do niej - mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.

Po kilku zaledwie miesiącach wzrostu, znów maleją przewozy dalekobieżne pasażerów koleją. Dlaczego?

- Przyczyn jest kilka. Większość z nich ma wspólny mianownik, w postaci problemów z infrastrukturą kolejową. Zarówno złej jakości głównych linii, jak i ich remontów. To powoduje częste zmiany rozkładów jazdy i wydłużenie czasów podróży. A przewozy dalekobieżne są bardzo czułe na takie zakłócenia. Klienci tego rynku zwracają uwagę na stały i dobry rozkład jazdy.

Przewozy dalekobieżne są również barometrem sytuacji makroekonomicznej w Polsce. Od drugiej połowy ub.r. przeżywamy istotne spowolnienie wzrostu gospodarczego, które ma natychmiastowy wpływ na liczbę podróży między aglomeracjami.

Ile w tym roku było zmian w rozkładzie jazdy?

- Od 9 grudnia, czyli wejścia w życie bieżącego rozkładu jazdy, do 8 czerwca, kiedy co roku wchodzi w życie rozkład letni, było blisko 10 tys. zmian, przy 300 pociągach średnio uruchamianych przez PKP na dobę.

Często są to "tylko" drobne zmiany czasu odjazdu, czasami jednak bardzo istotne, jak skrócenie relacji, albo objazd i zmiana trasy.

Pasażer czuje się oszukany?

- Każdy człowiek przyzwyczaja się do pewnych rozwiązań.

Jak długo ten stan się utrzyma?

- Praktycznie, główne zakłócenia powinny się zakończyć w 2014 roku, wraz z realizacją remontów, część rok później.

Przewoźnicy nie czują się winni, że ubywa im pasażerów?

- Są również przyczyny leżące po naszej stronie. Ogólnie, kolej za mało dba o pasażera, aby otrzymał on usługę dotarcia "od drzwi do drzwi". Chodzi przede wszystkim o lepsze skomunikowanie połączeń kolejowych, wygodne przesiadki i podróż na jednym bilecie całą drogę. Musimy być również bardziej elastyczni pod względem ceny biletów i skoncentrowani na dobrej obsłudze klientów. Nad obydwoma elementami intensywnie pracujemy.

O sprawach kolei będzie mowa na V Europejskim Kongresie Gospodarczym. W programie m.in. sesje: "Zintegrowany system transportu w aglomeracjach" oraz "Inwestycje w infrastrukturę transportową w Polsce i ich finansowanie".

Jakie są szanse na integrację przewoźników dalekobieżnych, aby wprowadzić wspólny bilet i informację?

- W tym roku pierwszy raz PKP IC przygotowało szkieletowy rozkład jazdy na 2014 r. Przesłaliśmy go 2-3 tygodnie wcześniej wszystkim pozostałym przewoźnikom, przed składaniem przez nich wniosków o przydział tras, aby mogli zapoznać się z naszą propozycją i móc zaproponować skomunikowanie. Właśnie jak najbliżej miejsca zamieszkania pasażerów.

Uważam że jeżeli mamy jedenastu pasażerskich przewoźników kolejowych i każdy ma swój własny system biletowy, sprzedaży itp., to trudno w tym stanie rzeczy będzie wypracować szybko wspólną platformę sprzedaży i rozliczania sprzedanych biletów. Zrealizujemy więc może ten cel funkcjonalnie i metodą małych kroków.

Jak?

- Najpierw wzajemne honorowanie biletów przez dwóch-trzech przewoźników, potem przez kolejnych, a dalej jeden bilet sieciowy dla różnych przewoźników i tak dalej. W końcu, dojdziemy do modelu współpracy z Wielkiej Brytanii, gdzie stowarzyszenie przewoźników ATOC prowadzi sprzedaż i obsługę przedsprzedażną i posprzedażną pasażerów.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prezes PKP Intercity: nie boimy się otwarcia rynku przewozów pasażerskich

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.219.31.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!