PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Producenci materiałów budowlanych płacą wysoką cenę za rozchwiany rynek

Autor: Piotr Stefaniak
16-04-2019 06:00 |  aktualizacja: 15-04-2019 23:42
Producenci materiałów budowlanych płacą wysoką cenę za rozchwiany rynek

Terogorczne moce wytwórcze rozjazdów są o 50 proc. wyższe niż popyt w kraju.

Fot. Track Tec

Wahania zamówień na materiały w budownictwie kolejowym będą się utrzymywać. Rzecz w tym, aby były możliwie małe, bo te duże są kosztowne - przede wszystkim dla producentów. Niestety w 2019 roku czeka nas kolejne wahanie popytu, wynikające z przesuwania rozstrzygnięć przetargów o dużej wartości - mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec.

  • Planowana przez PKP PLK w 2019 roku kwota modernizacji linii kolejowych ma osiągnąć 11,4 mld zł. Będzie ona najwyższa od początku inwestycji kolejowych z udziałem środków z perspektyw unijnych, tj. od 2007 r.
  • Maksymalne, bieżące możliwości produkcyjne krajowych zakładów materiałów budowlanych są jednak znacznie wyższe od planowanych na 2019 rok potrzeb PKP PLK, np. moce wytwórcze rozjazdów są o 50 proc. wyższe, a podkładów – o 40 proc.
  • W sytuacji, gdy mamy jednego państwowego inwestora, który dysponuje poważnymi pieniędzmi, planowanie i realizacja inwestycji powinny zapewnić bardziej harmonijny rozwój rynku.
  • Sprawy inwestycji infrastrukturalnych będą omawiane podczas kilku sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego, odbywającego się w dniach 13-15 maja w Katowicach pod patronatem WNP.PL, na który zapraszamy.
Na rynku budownictwa kolejowego odczuwa się boom inwestycyjny? 

- PKP Polskie Linie Kolejowe zakładają, że w 2019 roku zmodernizują 1400 km torów, wymienią 1100 rozjazdów oraz zmodernizują 800 przejazdów kolejowo-drogowych. Wartość nakładów ma osiągnąć 11,4 mld zł.

To będzie najwyższa kwota roczna od początku inwestycji kolejowych z udziałem środków
z perspektyw unijnych, tj. od 2007 roku.

Mimo opóźnień w rozstrzyganiu przetargów oraz w podpisywaniu umów z wykonawcami sądzić można, że taka pula pieniędzy trafi do firm budowlanych i producentów materiałów.

Czy zdolności wykonawcze firm budowlanych, które już zakontraktowały zlecenia i startujących w kolejnych przetargach, są – w pana ocenie – wystarczające?

- Tak. Zdolności wykonawców inwestycji pozwalają na zrealizowanie planu PLK o takiej wartości. Dodatkowo ta wielkość finansowa nie do końca oddaje obraz realizacji rzeczowych, ponieważ od wielu miesięcy praktyką są znaczne przekroczenia w przetargach publicznych ofert wykonawców, w porównaniu do wartości szacowanych przez inwestora.

Od wystąpienia pierwszych takich przypadków w II połowie 2017 roku do końca lutego 2019 r. w 77 przetargach zsumowana kwota najniższych ofert w stosunku do kwot szacowanych przez PLK daje przekroczenia kosztorysu inwestora o 9,5 mld zł.

Producenci materiałów budowlanych też nadążają za tym boomem?

- Maksymalne możliwości produkcyjne krajowych zakładów są znaczenie wyższe od planowanych na 2019 rok potrzeb PKP PLK.

Dla przykładu moce wytwórcze rozjazdów są o 50 proc. wyższe, a podkładów – o 40 proc.

Część tych zdolności wykorzystywana jest pod produkcję eksportową.

A skąd ta nadwyżka?

- Nauczeni praktyką ostatnich kilku lat producenci poczynili szereg inwestycji w nowe linie do produkcji podkładów i podrozjazdnic, maszyny do obróbki części stalowych rozjazdów, tabor dla logistyki. W konsekwencji ich zdolności produkcyjne poważnie wzrosły.

Doświadczenie może nakazywało wstrzemięźliwość?

- Po dużych spadkach wielkości inwestycji kolejowych w 2016 i 2017 roku, w roku ubiegłym wystąpiło zwiększenie zamówień, wynikające z wyższych wydatków PLK. W umowach z wykonawcami znalazły się zobowiązania do wcześniejszego zakupu materiałów i wyrobów, chociaż rynek oczekiwał takiego rozwiązania w 2017 roku.

Dodatkowo część wykonawców kupiła wyroby pod przyszłe potrzeby (poza zawartymi umowami z PLK), czego efektem było też utrzymywanie się wysokiego stanu depozytów u producentów. Taka kumulacja spowodowała pojawianie się na rynku informacji o braku możliwości zakupu wyrobów.

Niestety, urokiem życia producentów są duże wahania zamówień na wyroby, wynikające z sinusoidy wydatków PLK. Te zmieniały się w obie strony: w 2016 roku były o 40 proc. niższe niż w roku poprzednim, a w 2018 roku prawie dwukrotnie wyższe niż w 2017.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (1)

  • TM 2019-04-16 15:21:50
    Przez 25lat kolej łatała tylko dziury w na najważniejszych trasach a mniej uczęszczane zamykano gdy teraz nadszedł bum na inwestycje dzięki Uni to okazuje się, że brakuje producentów części by realizować te inwestycje w terminie a ci którzy przetrwali lata głodowe mogą dyktować dowolne ceny bo rynek i tak to weźnie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.211.135.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

26 199 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

102 532 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 218 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.